«بازگشت به ریشه‌ها» به سبک ایزابل اشراقی

مریم سادات سجادی

نمایشگاه عکس عکاس ایرانی- فرانسوی با عنوان «بازگشت به ریشه‌ها» در موزه هنرهای معاصر اصفهان گشایش یافت.

موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در ادامه ویژه برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان، میزبان نمایشگاه عکس عکاسی ایرانی-فرانسوی شد؛ ایزابل اشراقی که در این نمایشگاه به ریشه‌های خود برگشته و نام نمایشگاهش را هم «بازگشت به ریشه‌ها» گذاشته است.

در آیین گشایش این نمایشگاه که با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در موزه هنرهای معاصر اصفهان آغاز شد، مهدی مقدری سخنگوی شورای شهر اصفهان، مهدی تمیزی مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان و دفتر تخصصی هنرهای تجسمی، علی خدایی از نویسندگان برجسته ایرانی، ایمان صفری سردبیر روزنامه اصفهان زیبا و حدود ۱۵۰ نفر از دوستداران هنر و دوستان ایرانی و فرانسوی ایزابل اشراقی حضور داشتند.

ایمان صفری سردبیر روزنامه اصفهان زیبا در ابتدای مراسم گشایش نمایشگاه بازگشت به ریشه‌ها اظهار داشت: فتوژورنالیسم، فتوتی‌تر و موشن‌گرافی اجزای جدانشدنی روزنامه‌نگاری مکتوب هستند. در واقع عکس که در گذشته تزئین‌کننده روزنامه‌ها بود، امروز همچون یک سند پشتوانه مکتوبات ما است.

وی افزود: امروز بین عکس و متن رقابت وجود دارد و روزنامه‌نگاران امروز باید به جای تغییر جهان، به فرم و زبان رسانه خود اهمیت دهند و به دنبال گفتمانی جهانی باشند که در آن، عکس و گرافیک خود را به روزنامه‌نگاری تحمیل کرده‌اند.

سردبیر روزنامه اصفهان زیبا با بیان اینکه دوران سلطه بی چون و چرای متن به پایان رسیده است و کلمات دیگر قدرت لازم را ندارد، ادامه داد: باید با فرم‌های نوشتاری خاص خداحافظی کنیم و به دوربین و لحظات تکرارنشدنی آن رو بیاوریم، چون باقی ماندن در روزنامه‌نگاری کلاسیک ما را از خلق در این زمینه ناتوان می‌کند.

صفری گفت: ما نتوانسته‌ایم مانند عکاسان در مبارزه با خشونت و ترور و یا نابودی محیط زیست و شکار حیوانات وقایع را مانند عکاسان جهانی کنیم و مفاهیم مورد نظر خود را با یک زبان مشترک به یکدیگر بفهمانیم، اما عکاسانی که خود را از بند کلمات رها کردند، جا را برای روزنامه‌نگاران تنگ کردند.

وی اضافه کرد: ایزابل اشراقی امروز مهمان خانه پدری است. گوشه‌های تاریخی و اجتماعی مردم اصفهان از طریق عکس‌های او در کشورهای خارجی دیده شده که بیش از کلماتی است که ما نوشتیم و خواهیم نوشت.

صفری افزود: عکس‌های ایزابل اشراقی به رخ کشیدن تلاش‌های مردمی است که ما روزنامه‌نگاران نتوانستیم زبان گویای آن‌ها شویم.

ایزابل اشراقی نیز در آیین افتتاح نمایشگاه خود با عنوان بازگشت به ریشه‌ها با اشاره به رو آوردن به عکاسی از ۱۹ سالگی گفت: یادم می‌آید که در قالب یک کارگاه عکاسی به همراه یکی از مهم‌ترین عکاسان آژانس عکس مگنوم به مدت یک ماه در چین حضور داشتیم و از پکن تا هنگ‌کنگ هر روز تا شب عکاسی می‌کردیم و شب‌ها هم جلسه داشتیم.

وی به آشنایی خود با عباس عطار، عکاس تازه‌درگذشته ایرانی ساکن فرانسه اشاره کرد و افزود: پس از سفرم به اصفهان در سال ۱۳۷۵ به آژانس مگنوم رفتم و جلسه‌ای با عباس عطار داشتم و عکس‌هایی که از زنان اصفهانی گرفته بودم را به او نشان دادم که او گفت پیشرفت خیلی خوبی کرده‌ای و یک پله بالاتر آمده‌ای. در این گفت‌وگو به او انگیزه دادم که به ایران برگردد و در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۷۶ یکدیگر را در ورزشگاه شیرودی تهران دیدیم.

اشراقی در مورد انگیزه خود از برپایی این نمایشگاه اظهار داشت: شانس بزرگی داشتم که سال گذشته این نمایشگاه را در گالری راه ابریشم تهران برگزار کنم و به خودم گفتم نام نمایشگاه من بازگشت به ریشه‌ها است و ریشه من هم در اصفهان است و صبر کردم تا یک فرصت خوب پیش آید تا در اصفهان نمایشگاه برپا کنم که این اتفاق امروز افتاد.

این عکاس ایرانی- فرانسوی ادامه داد: امیدوارم مردم اصفهان و تمام نسل‌ها از دیدن این نمایشگاه لذت ببرند. در این نمایشگاه عکس‌هایی از زنان اصفهان، بندرلنگه، بوشهر، کردستان و … به نمایش درآمده که آن‌ها را در مدت ۲۲ سال ثبت کرده‌ام.

مهدی تمیزی مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان نیز در مورد برپایی نمایشگاه بازگشت به ریشه‌ها اظهار داشت: ایزابل اشراقی عکاس اصفهانی- فرانسوی است که در سال ۱۹۶۴ از پدری ایرانی و مادری فرانسوی در اصفهان زاده شده و در سه سالگی از ایران رفته است.

وی افزود: اشراقی پس از دو دهه به زادگاه خود برمی‌گردد و شروع به عکاسی می‌کند و این کار را بارها تکرار می‌کند و عکاسی از اصفهان یه یکی از علاقمندی‌های او تبدیل می‌شود.

تمیزی ادامه داد: ایزابل اشراقی یکی از مروجین سفر به ایران و اصفهان در اروپا است و خوراک خبری و تصویری بسیاری از شبکه‌های اجتماعی را تأمین می‌کند تا مردم برای سفر به ایران ترغیب شوند؛ کشوری که برخلاف تصور بسیاری از اروپاییان و آمریکایی‌ها کشوری امن و زیبا است که در آن بسیار به مسافران خوش می‌گذرد.

مدیر موزه هنرهای معاصر اصفهان گفت: اشراقی می‌خواهد این مسائل را به هموطنان خود و ساکنان اروپا و آمریکا بگوید و درخواستی برای برپایی نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر اصفهان داشت که پذیرفتیم چون وظیفه ما این است که نمایشگاه‌هایی که رویداد محور هستند و حرفی برای گفتن دارند را حمایت کنیم و فرصت بازدید از چنین نمایشگاه‌هایی را برای شهروندان اصفهانی و هنرمندان فراهم کنیم.

نمایشگاه عکس ایزابل اشراقی با عنوان «بازگشت به ریشه‌ها» تا روز پنجشنبه ۱۰ خردادماه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۲۰ (جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰) در گالری شماره یک موزه هنرهای معاصر اصفهان در خیابان استانداری پذیرای علاقمندان است.

ایزابل اشراقی تا کنون نمایشگاه‌های متعددی در فرانسه و خارج از فرانسه از جمله کشورهای ایران، آلمان، اسپانیا، سوئیس، کانادا، بنگلادش، نپال، مراکش و مالی برگزار کرده است. وی در سال ۱۳۷۶ موفق به دریافت جایزه اول عکاسی کداک (KODAK) شد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *