جستجو برای یافتن قطعه گمشده

سحر مهندسی نمین

کودکان دوست‌دار آثار شل سیلوراستاین او را «عمو شلبی» می‌نامند. عمو شبلی نثری بسیار ساده و روان و طنزآلود دارد. اگرچه مخاطب او غالباً کودکان هستند، اما بزرگسالان نیز همیشه از کتاب‌های او استقبال کرده‌اند تا جاییکه یکی از القاب او «مردی که کودکی‌اش را در چمدانی با خودش می‌برد» است. در واقع همه آدم‌ها در هر سنی می‌توانند مخاطب شل سیلوراستاین قرار بگیرند و با آثار او هم ذات پنداری کنند او فقط در نوشتن برای کودکان موفق نبود؛ آثار شل سیلوراستاین از مرز ادبیات کودک و نوجوان فراتر می‌روند و بیشتر آثار او در گروه سنی خاصی نمی‌گنجد و این از ویژگیهای خاص اشعار اوست.

سیلوراستاین از کودکی استعداد ذاتی خاصی در نقاشی و نوشتن داشت. خودش در جایی نوشته است دختران و پسران دور و برم چندان از من خوششان نمی‌آمد. در این مورد، کاری از دست من بر نمی‌آمد. شروع به نوشتن و نقاشی کردم و خوشبختانه در این دو زمینه، کسی را نداشتم که از او تقلید کنم، و یا تحت تأثیرش قرار بگیرم. بنابراین کم کم به سبک خودم دست پیدا کردم و قبل از این که با آثار نویسندگان و هنرمندان دیگر آشنا شوم، مشغول کارهای خلاقانه شدم.

او در اشعار خود، با استفاده از عناصر طنز، صریح، ساده و تکان دهنده، جنبه‌ای از زندگی را از بعدی که با نظریات جامعه شناسی، روان شناختی و فلسفی شناخته شده متفاوت است، به نمایش می‌گذارند و به این ترتیب نگاه و فلسفه جدیدی را برای زندگی مطرح می‌کند.

شل سیلوراستاین برای آموزش مفاهیم گاهی از روش آموزش معکوس استفاده می‌کند، به این ترتیب که با لحن طنزآمیز، اما بدون قضاوت یا پند دادن، نتیجه‌ی یک عمل نادرست را صرفاً تعریف می‌کند.

او حقیقت را صادقانه به کودک می‌گوید و با القای اعتماد به نفس به آنان بهترین راه موفقیت بر مشکلات زندگی را فرا راهشان قرار می‌دهد. شاید بتوان گفت که سادگی ظاهری آثار او مهم‌ترین ویژگی‌ای است که باعث موفقیت او شد ظاهری ساده همراه با پیچیدگی درونی.

«به دنبال قطعه گم‌شده» یکی از همین آثار است این کتاب تصویری که اولین بار در سال ۱۹۷۶ منتشر شد حدیث تقلای یافتن جفت است و دغدغه‌ای از این جنس. داستان درباره موجودی دایره‌ای شکل و ناکامل است که یک قطعه از خود را گم‌کرده و به دنبال آن می‌گردد. تا بتواند قل بخورد و حرکت کند.

«به دنبال قطعه گم‌شده» درباره تنهایی آدم‌هایی سخن می‌گوید که هر یک در طول زندگی گم‌شده خود را جستجو می‌کنند در این مسیر آن‌ها گاهی گمان می‌کنند که موفق به یافتن گمشده خود شده‌اند اما بعد درمی یابند که این باز یافته قدری بزرگتر از بخش گمشده آنهاست، یا قدری کوچکتر و آن وقت نمی‌توانند محکم نگاهش دارند، از دستشان لیز می‌خورد و گم می‌شود. با ادامه دادن جستجو سرانجام روزی می‌رسد که آن قطعه گم‌شده‌ای که نه کوچک است و نه بزرگ پیدا می‌شود و خلائی که در خود احساس می‌کردند پر می‌شود. اما کمی بعد به این نتیجه می‌رسند همان جستجو برای یافتن قطعه گمشده بود که به زندگی معنای زیبایی می‌بخشید نه الزاماً خود قطعه گم شده!

شل سیلورستاین با نام کامل شلدون آلن سیلورستاین شاعر، نویسنده، کاریکاتوریست و خواننده آمریکایی در ۲۵ سپتامبر ۱۹۳۰ در شیکاگو متولد شد و در ۱۰ مه ۱۹۹۹ بر اثر حمله قلبی درگذشت. داستان‌های او به زبان‌های مختلف ترجمه و از سوی ده‌ها میلیون کودک در سراسر جهان خوانده می‌شوند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *