عشق و مرگ

هامون رشیدیان

«سه سکانس از پاییز» رمانی با موضوع عشقی و اجتماعی نوشته مائده مرتضوی است که سال ۹۶ توسط نشر البرز منتشر شده است. «سه سکانس از پاییز» یک رمان شهری است و وقایع آن مربوط به زمان حال است. داستان در بازه‌های زمانی نزدیک به هم و در شهرهای تهران،‌ نوشهر و فرانکفورت رخ می‌دهد. رمان،‌ قصه آدم‌های همین حوالی است،‌ زن‌ها و مردهایِ متولد دهه شصت که تجربه‌های مشترکی را پشت سر گذاشته‌اند.

این رمان در سه بخش و از طریق روایت سه راوی، خواننده را در جریان داستان قرار می‌دهد. «المیرا»، «مازیار» و «هانیه» سه راوی مختلف این داستان هستند که هر یک با روایت مردانه یا زنانۀ این سه فصل، ضمن حفظ پیوندِ زنجیروارِ روایت، مخاطب را به مرور جزئیات قصه و ناگفته‌های راویِ پیشین آشنا می‌کنند.

داستان

«المیرا» دختر مرفه و تحصیل‌کردۀ داستان است که به دلیل موقعیت اجتماعی خود می‌تواند تجارب ارزشمند و قابل توجهی را در زندگی کسب کند، اما در دام عشق «فرخ»، مردی نویسنده از طبقۀ دیگرِ اجتماع اسیر شده و اندکی پس از ازدواج به اشتباه خود پی می‌برد. نقطۀ مشترک المیرا با «تینوش» که با سودای تحصیل و تجربۀ زندگی متفاوت از شهرستان راهی تهران شده، همین عشق نافرجام است و دیگر هیچ. «هانیه» راوی دیگرِ این رمان نیز دختری است که نه شانس «المیرا» و نه جسارت «تینوش» را دارد که برای عشق بجنگد. «هانیه» عدم موفقیت خود در جلب توجه شاهزادۀ آرزوهایش را امثال «تینوش» می‌داند. «فرخ» و «مازیار» اما دو مرد اصلی این داستان محسوب می‌شوند که در جای جای ماجرا به رغم رفاقت و مساعدت متقابل، برای دست‌یابی به زن مورد علاقۀ خود مشغول رقابتی تنگاتنگ هستند. با این تفاوت که «فرخ» بی‌دغدغه و آسوده به آنچه می‌خواهد دست می‌یابد و «مازیار» همیشه در پی آنچه می‌خواسته و فرخ از چنگش به در آورده، دویده است.

مرگ

«مرگ» در این رمان جایگاه خاص خود را دارد. شاید بتوان عشق و مرگ را راز نهفته در دنیای آدم‌های جامعه‌ای دانست که هر روز با آن‌ها در ارتباطیم. آدم‌هایی که به دنیا می‌آیند، با ویژگی‌ها و تفاوت‌های فردی و طبقاتی متفاوت رشد و زندگی می‌کنند، عاشق می‌شوند، عشق می‌ورزند و همان گونه که به هر صورت عشق از نقطه‌ای شروع به کم‌رنگ شدن می‌کند، زندگی انسان نیز روز به روز به سوی بی‌رنگیِ مرگ پیش می‌رود.

خانواده

نقش پدر، مادر، خواهر، برادر، فرزند، عمه و خاله و … نیز در این رمان همان است که در روزانه‌های خانوادگی و فامیلی همۀ ما جریان دارد. پدری که برای بقای فرزند از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند؛ مادری که همیشه در صدد پنهان کردن چگونگی زندگی دختر از چشم برادر و پدر و سایرین است؛ برادری که می‌کوبد و می‌غرّد؛ برادر دیگری که در غربت زندگی می‌کند و دلسوز و مهربان است؛ شوهری که پای چشم را کبود می‌کند؛ خاله‌ای که راه را برای زندگیِ مطلوب هموار می‌کند؛ عمه‌ای که ویارانه می‌پزد و …

بدون تردید، «سه سکانس از پاییز» روایت مردان و زنان جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم اما در داستان‌ها و فیلم‌ها کم‌تر به آن می‌پردازیم. ماجرای زنان این داستان از «المیرا» ی پولدار و در عین حال بیمار جسمی و روحی و «تینوشِ» استقلال‌طلب و سرخوش تا «هانیۀ» چشم دوخته به بخت خود گرفته تا مادران و سایر زنانِ اطراف این شخصیت‌ها، ماجرایی است که هم‌اینک در جامعۀ ما قابل مشاهده و ملاحظه است. به همین ترتیب، یافتن مردانی چون «فرخ»، «مازیار»، «کوشیار» و پدران و برادران و سایر مردانی که هر یک در پیشبرد داستان نقش خاص خود را دارند نیز، در زندگی امروز کار دور از ذهن و دشواری نیست.

«سه سکانس از پاییز» در ۱۱۱ صفحه با شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۹۰۰۰ تومان به بازار کتاب عرضه شده است. مائده مرتضوی پیش از انتشار این رمان، نگارش مجموعه داستان «مرگ رنگ» و ترجمه رمان «صورت حساب» اثر «یوناس کارلسون»، نویسنده و بازیگر سوئدی را در کارنامه ادبی خود داشته است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *