استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی جدید و کمبود جدی نیروی انسانی

فرزانه افسرطه

در نشست خبری مسوولان آموزش و پرورش استان اصفهان با محوریت استقرار پایه دوازدهم و فرآیند ثبت نام دانش آموزان استان، وضعیت برنامه ریزی برای سه پارامتر محتوای درسی، فضا و نیروی انسانی با توجه به کمبود حدود ۵۰۰۰ معلم برای استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی آینده برای اولین فارغ التحصیلان نظام جدید آموزش و پرورش تشریح شد.

محمدی، معاون آموزش متوسطه با اشاره به شروع نظام ۶، ۳، ۳ از سال ۹۱، گفت: اکنون همان دانش آموزان وارد پایه دوازدهم می شوند و سال آینده، اولین فارغ التحصیلان جدید را خواهیم داشت. وی از تغییراتی که بلحاظ ساختاری ایجاد شده و منابع مورد نیازی که برای تحقق اهداف این ساختار مطرح می شود، سخن راند و اظهار کرد: در دوره قبلی در فنی حرفه ای از دو پایه به ۳ پایه ارتقا یافتیم ولی در نظری، یک پایه کاهش یافت. محمدی با اشاره به استقبال دانش آموزان از هنرستان و شاخه های کار دانش تاکید کرد: ۴۰۰ هنرستان باید به ۶۰۰ هنرستان افزایش یابد، نیروی انسانی باید ۵۰ درصد اضافه شود، ضمن آنکه باید ۴۰درصد به تجهیزات اضاف شود و به روز گردد. معاون آموزش متوسطه با اشاره به مشکلات مالی آموزش و پرورش، رسیدن به حد استاندارد را دور از واقعیت دانست. وی از حرکت قطار نظام ۶، ۳ ، ۳ تا مرز پایه دوازدهم سخن راند که کنون لزوم برنامه ریزی برای فضا، نیروی انسانی و محتوای درسی را مطرح می کند و گفت: احتمالا حدود ۱۰ عنوان درسی نهایی در سال دوازدهم جواهیم داشت که هنوز از وزارتخانه اعلام نشده، همچنین، علوم پایه کاهش یافته و به سمت دروسی که در تقویت مهارت های اجتماعی و زندگی موثر است، پیش می رود. وی با تابراز تاسف از وجود ۳۰ درصد فضای تخریبی و نیازمند باز سازی، از اضافه شدن ۱۲ هنرستان جدید تا پایان سال آینده خبر داد و افزود: ۴۲ فضای آموزشی با تغییر کاربری تبدیل به هنرستان می شوند. و با کمک خیرین ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تجهیزات در هنرستان ها متناسب با فضای آموزشی فراهم میکنیم. محمدی بزرگترین چالش را کمبود نیروی انسانی اعلام نمود و از کمبود ۲ تا ۳ هزار نیروی ابتدایی خبر ذاذ. محمدی، با اشاره به تفکیک جنسیت در نظام متوسطه، گفت: در دوره دوم متوسطه، ۱۴۰ رشته کاردانش و ۴۰ رشته فنی حرفه ای داریم که ۵ درصد از سطج کشوری بالاتر است. وی تصریح کرد: ۳۰۰۰ معلم مرد و ۱۸۰۰ معلم زن برای استقرار پایه دوازدهم در رشته های نظری، فنی حرفه ای و کاردانش نیاز داریم و با توجه به حضور بیش از ۵۰ هزار دانش آموز در کار دانش، ۲۲ هزار نفر را را باید در پایه دهم پیش بینی کنیم. وی بیشترین استقبال از رشته های فنی حرفه ای بعد از علوم تجربی را دال بر برنامه ریزی آینده، تلاش برای حداکثر بهره وری و استفاده از فارغ التحصیلان دانشگاه ها عنوان نمود. محمدی در پاسخ به خبرنگار کیمیای وطن برای تعلل در راه اندازی رشته موسیقی در هنرستان ها، علیرغم فعالیت گروه های موسیقی و سرود در مدارس و مساجد بیان داشت: در ساختار و شاخه های فنی حرفه ای، ۴ زمینه هنر، کشاورزی، صنعت و خدمات تعیین شده و در رشته هنر، باید دستگاه متولی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سابقه در این زمینه است، ورود یابد. البته در حوزه هنری، رشته های سینما، موسیقی و نمایش ارائه می شوند.

در ادامه، احمدی سرپرست آموزش و پرورش استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که چرا وضعیت سرپرست آموزش و پرورش روشن نمی شود، درحالی که بلحاظ مسولیتش خود را درتنگنای پاسخ می دانست، گفت: این پرسش ما هم از وزارت هست و امیدواریم زودتر وضعیت روشن شود. وی از ۴ هزار و ۲۴۹ کلاس تخریبی، شیب تند باز نشستگی و شروع رشد دانش آموزان سخن راند و بر عملکرد تصمیم گیرندگان اصلی، یعنی نمایندگان مجلس در رفع معضلات تاکید کرد. وی با عنایت به سخن مقام معظو رهبری که هزینه در آموزش و پرورش، سرمایه گذاری است، خواستار تحقق پیام رهبری و وارد نمودن بخش خصوصی شد. احمدی بیان کرد: اکنون با لشکر فارغ التحصیلان بیکار و نیازمند مواجه هستیم و مشکلاتی که بلحاظ کمبود نیرو داریم، در حالی که باید دغدغه کیفیت کار و نحوه تدریس و پرورش را داشته باشیم.

عسگری مسوول رسیدگی به فرآیند ثبت نام پایه دوازدهم با اشاره به اینکه هنوز دستور العملی از سوی وزارت به ما ابلاغ نشده ولی اداره کل آموزش و پرورش استان به مسائل مربوط به ظرفیت مدارس، جلسات توجیهی برای مدیران، رعایت دستورات و مقررات در خصوص ثبت نام، ممنوعیت اخذ شهریه و محدودیت نواحی را در نظر گرفته ایم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *