تقویت کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه دراصفهان یک ضرورت است

در نشست خبری و نمایشگاهی رونمایی از کتاب های تهیه شده از سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان با حضور معاون فرهنگی-هنری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اصفهان، رئیس کتابخانه مرکزی و رئیس اداره کتابخانه های شهرداری اصفهان از خرید ۱۸۰ میلیون تومان کتاب برای کتابخانه های شهرداری خبر داد و بر برقراری ارتباط قوی و غنی تر بین رسانه ها و مسوولان کتابخانه ها با هدف گسترش فرهنگ کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه شهروندان تاکید شد.

کوچکی سبد فرهنگی خانواده های اصفهانی

دکتر حمید دهقانی، معاون فرهنگی-هنری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اصفهان با ابراز تاسف از پایین بودن سرانه مطالعه شهروندان، سند فرهنگی خانواده های اصفهانی را بسیار کوچک توصیف کرد و افزود: مردم بیشتر جذب کالاهای لوکس و تجملی شده اند و کتاب و کتابخوانی جنبه تفننی پیدا کرده است. وی گفت: سرانه مطالعه اصفهان در مقایسه با شهرهای خواهر خوانده، بسیار پایین است که در این قیاس، شهر فرایبورگ از بالاترین سرانه مطالعه برخوردار است. لذا بعنوان الگویی در این راه، تلاش می کنیم تا با کتابخانه های فرایبورگ تماس برقرار کنیم. دهقانی با اظهار آنکه در بین مناطق ۱۵ گانه شهرداری، پایین ترین سرانه مطالعه مربوط به منطقه ۱۱ با میانگین ۳۹ دقیقه و بالاترین میزان بترتیب مربوط به مناطق ۶، ۵، و ۱۰ با میانگین دقیقه ۱۵۵ گزارش شده، افزود: بیشترین مطالعه روزنامه و جراید به منطقه ۱۰ اختصاص دارد.

وی به ذکر دلایلی ازجمله گرانی کتاب، مشغله مردم، وجود رقبای قدرتمندی مثل شبکه های مجازی، تلویزیون، غلبه نهادهای شفاهی برکتبی، عدم تناسب با ذائقه و علاقه مخاطب برای پایین بودن سرانه مطالعه پرداخت و با تاکید بر نقش فرهنگ بعنوان اصلی ترین موضوع، از حاکمیت نوعی نارسیسم فرهنگی نام برد که مربوط به نگرش و برداشت مردم از خود است که خود را کامل می دانند. دهقان از تاثیر فرم کتاب بلحاظ زیبایی شناختی سخن راند و گفت: انتخاب کتاب ها بر اساس ۳ شاخص در ابهاد مختلف انجام شده است که شاخص اول مسائل موجود شهری و کشور، موضوعات روان شناسی و اجتماعی، اعتیاد و طلاق، بحران های اجتماعی، آب و هوا و مباحث کارآفرینی است. شاخص دوم براساس ردیف های ۱۳ گانه اعضای شورای شهر، مثل بحث زنان، کودکان، کار آفرینی و حقوق شهروندی است و شاخص سوم بر اساس انتشارات معتبر و تالیفات معتبر است. وی از خریداری ۱۸۰ میلیون تومان کتاب از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد که با ۶۰ میلیون تخفیف، ۱۲۰ میلیون پرداخت شده است و شامل ۳ هزار و ۱۱۰ عنوان و ۱۰ هزار و ۷۷۲ جلد کتاب می باشد. وی خرید کتاب از نمایشگاه را فرصتی برای بهره مندی از تخفیف های نمایشگاهی، آشنایی با نویسندگان، ناشران و مترجمان وایجاد تعامل با مراکز دانشگاهی و از طرف دیگر برند وشاخص شدن کتابخانه های شهرداری نام برد. دهقان با بیان آنکه وظیفه شهرداری احداث کتابخانه نبوده ولی بلحاظ منابعی که در اختیار داشته، توانسته به این فعالیت بپردازد.

بهره مندی شهروندان از ۸۰۰ هزار جلد کتاب

خانم دکتر فاطمی، رئیس اداره کتابخانه های شهرداری اصفهان از فعالیت ۷۲ کتابخانه و ۴۰ سالن مطالعه، کتابخانه های اختصاصی (زنان، کودکان) و کتابخانه های تخصصی در موضوعات مختلف هنری، اصفهان شناسی، ادبیات و ورزشی در اصفهان سخن راند و افزود: در طرح جامع شهری، میتوانیم ۸۰۰ هزار جلد کتاب و ۳ هزار مورد منابع دیجیتال در اختیار مخاطبان قرار دهیم. خانم فاطمی از ۳۵ هزار مخاطب فعال که از کتاب ها استفاده میکنند، خبر داد و گفت: ۱۴ هزار دانش آموز برای ورود به کنکور از سالن ها استفاده می کنند. زیرا کتابخانه ها مکانی برای عرضه اطلاعات، بستری برای شکل گیری و تقویت خلاقیت و مطالعه هستند. همچنین، رویکرد جدید ما تبدیل کتابخانه ها به پایگاهی برای نشاط اجتماعی، ارتقاء سواد و آگاهی اجتماعی و حمایت از عموم با هر جنسیت و مذهبی است.

صدور کارت عضویت افتخاری برای گردشگران

در ادامه، دکتر کشانی، رئیس جدید کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان با اشاره به جامعیت عناوین و موضوعات کتاب در نمایشگاه تهران، روزآمدی، دسترسی به تازه های نشر، آشنایی با ناشران از نقاط مختلف کشور و تخفیف های ویژه را از مزایای حضور در نمایشگاه برشمرد و گفت: خدمات کتاب و کتابخوانی به دنبال خرید کتاب برای ما مشخص می شود. کشانی در مورد طرح های پیشنهادی با اشاره به اینکه اصفهان بلحاظ گردشگری اهمیت دارد، از تلاش برای صدور کارت عضویت افتخاری گردشگران تحت عنوان کارت عضویت گردشگری با توجه به تراکم بیشتر آنها در محل کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان خبر داد و آن را زمینه ای برای برقراری ارتباط و تعامل با گردشگران عنوان نمود. وی گفت: اطلاعات گردشگری را بصورت چاپی و دیجیتال می توان در اختیار گردشگان قرار داد که امکان استفاده از انواع نرم افزارها و منابع فراهم می شود.

در ادامه، دهقان معاون فرهنگی- هنری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اصفهان در پاسخ به خبرنگار کیمیای وطن راجع به اینکه چه اقدامی برای ایجاد عادت به مطالعه و استفاده بهینه از ظرفیت کتابخانه ها انجام شده، پاسخ داد: ابتدا باید عادت به مطالعه را از طریق کتابخانه های کودک و نوجوان شروع کنیم، ترویج کتابخوانی، باشگاه ها و طرح مجتمع های مسکونی و طرح فرصت دانایی، انجام موضوعات تحقیقی و پژوهشی از طریق خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات، تعامل با مراجعه کننده، مطالعه برای افزایش سطح دانش، تسهیل درشرایط حضور مخاطب در کتابخانه ها و ارائه حداکثر اطلاعات درکتابخانه می تواند به بالا بردن سرانه مطالعه کمک کند. وی گفت: تلاش میکنیم تا کتابخانه ها به پاتوفی برای پژوهش و حضور افراد نخبه و پژوهشگر باشد. همچنین باید برای حرفه ای تر شدن کتابخانه ها اقدام کنیم.

در خاتمه از کتاب هایی خریداری شده، رونمایی انجام شد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *