جایگاه نظام تحول سلامت در اصفهان، مطلوب نیست

فرزانه افسرطه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در تشریح جایگاه نظام تحول سلامت در شهر اصفهان و برنامه‌های تنظیم خانواده در این نظام بیان داشت: بعد از ۴ دهه باید بتوانیم خدمات نظام سلامت را مطابق با استانداردها و نیاز روز مدیریت کنیم.

دکتر کمال حیدری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مصاحبه با خبرنگار کیمیای وطن، با اشاره به اینکه در تحول، باید کار جدید انجام شود، افزود: بعد از ۴ دهه باید به بلوغی رسیده باشیم تا بتوانیم خدمات بهداشتی و درمانی را مطابق با استانداردهای روز به مردم ارائه دهیم. وی در مورد تحول در بهداشت، گفت: ۱۵ عنوان برنامه در نظام تحول سلامت برای بهداشت در نظر گرفته شده تا سطح سلامت مردم ارتقا یابد. همچنین، ۱۰ پروژه بعنوان پشتیبان بسترسازی باید ایجاد می‌شد تا میزان پوشش دهی خدمات سلامت و دسترسی به خدمات را بیشتر کند. ضمن آنکه برنامه ریزی تیمی برای ارائه خدمات اجرا شد. وی افزود: با این روند، بسیاری از بیماری‌های واگیر کنترل شدند و ابتلا به برخی بیماری‌ها به صفر گرایش یافت. دکتر حیدری با اشاره به شیوع بیماری‌های غیرواگیر مثل دیابت، فشار خون، افسردگی و تهدیدات مربوط به سلامت روان و عوارض ناشی از این بیماری‌ها بدلیل تغییراتی که در شیوه زندگی مردم ایجاد شده، از لزوم حضور درمانگران، کارشناسان تغذیه و سلامت روان و پرستاران در پایگاه‌ها برای ارائه خدمات به گروه‌های سنی و جنسی سخن راند و تصریح کرد: باید خدمات مستمر و پیوسته باشد. لذا با استقرار تیمی و بروز نمودن تکنولوژی برای تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای شهروندان اقدام کرده‌ایم. وی با بیان آنکه مردم با پیشگیری آشنا نیستند و از طرفی از اقداماتی که یک بهورز، کارشناس و پزشک عمومی می‌توانند انجام دهند، مطلع نیستند، مثلاً پرسش‌های متعددی که بهورزها می‌توانند از افراد بپرسند و تاثیراتی که غربالگری و اسکن می‌تواند در شناسایی بیماران و حفظ سلامتی فرد داشته باشد، به نوعی جنبه آموزش برای فرد دارد و با آموزش می‌توان از گسترش و تشدید مشکل و بیماری‌ها جلوگیری کرد.

بدهی سنگین بیمه‌ها ناشی از هزینه‌های درمان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با اظهار آنکه ارائه خدمات از طریق پرونده الکترونیک در شهر اصفهان با هدف کاهش تحمیل هزینه‌های درمان از جیب مردم می‌باشد و چون منابع محدود است، اگر هزینه‌ها حساب نشده باشد، بار زیادی برای درمان به دولت تحمیل می‌شود. همچنین، اگر بهداشت کنترل نشود و پیشگیری نباشد، هزینه‌های سنگین درمان، مانند پول در چاه ریختن است. وی، جایگاه شهر اصفهان در اجرای نظام تحول سلامت را ضعیف اعلام نمود که فقط پیشرفت ۳۰ درصدی داشته و افزود: در روستاها و شهرستان‌ها حدود صددرصد پرونده الکترونیک نظام تحول سلامت اجرا شده است. دکتر حیدری، سنگینی بدهی بیمه‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی و نگرانی گیرندگان خدمات درمانی و بدهکاری سنگین بیمارستان‌ها به پرسنل در بخشهای مختلف حمل و نقل، آشپزخانه و غیره را ناشی از هزینه سنگین درمان و بی توجهی به پیشگیری دانست.

باروری سالم با کاهش سن ازدواج

وی در پاسخ به پرسش مربوط به جایگاه برنامه‌های تنظیم خانواده در نظام تحول سلامت گفت: از سال ۹۲ بعد از ابلاغ سیاست‌های جمعیتی توسط مقام معظم رهبری، برنامه تنظیم خانواده تبدیل به باروری سالم شد و دهمین بند، مربوط به برنامه جمعیت و ارتقای سلامت باروری و فرزندآوری است. هدف اصلی، کاهش سن ازدواج برای باروری سالم و جلوگیری از بارداری‌های تهاجمی و پرخطر است که محدود به گروه‌های پرخطر می‌شود. مثلاً مادری که فرزند زیر ۳ سال دارد، مادری با سابقه بیش از سه بار سزارین و بیماری‌های تهدیدکننده جان مادر و یا مادران بیمار مورد توجه هستند. وی یادآور شد: بدلیل افزایش سن ازدواج، با گسترش ناباروری مواجه هستیم که اقداماتی برای آموزش خانواده‌ها و زوجین، پوشش بیمه‌ای برای درمان ناباروری اجرا می‌شود. دکتر حیدری با عنایت به اینکه خدمات پرهزینه درمان ناباروری قبلاً فقط توسط بخش خصوصی ارائه می‌شد، افزود: این خدمات تحت پوشش بیمه ارائه می‌گردد. از طرفی برحسب ضرورت، کمیته‌هایی برای بستن لوله‌های زنان با تأیید متخصص زنان و زایمان تصمیم گیری می‌کنند. دکتر حیدری با اشاره به دوره گذری که درآن بسر می‌بریم، از بحران باروری سخن راند که در آینده، بحران سالمندی را برای جمعیت خواهیم داشت. وی تصریح کرد: با نرخ باروری ۱/۲ یعنی ۲ فرزند برای هر زوج، می‌توان از بحران سالمندی رهایی یافت. در غیر اینصورت با مشکلاتی در توسعه افتصادی-اجتماعی، کاهش سطح تولید، رفاه و بهره وری موجه خواهیم شد. لذا، اهمیت برنامه ریزی در راستای توانمندسازی افراد برای ازدواج و باروری سالم برای آینده کشور روشن می‌گردد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *