قصه ما به سر رسید اما…

دامون رشیدزاده

سریال محبوب شهرزاد پس از سه فصل پر نوسان در نهایت روز دوشنبه با پخش قسمت آخر به پایان راه خود رسید. سریال شهرزاد بدن شک یکی از موفقیت‌های بزرگ سینمای خانگی بود و اگر بخواهیم بزرگترین دستاورد این سریال را نام ببریم باید گفت بازگشت اعتماد به مخاطبان سینمای خانگی از مهمترین دستاوردهای سریال شهرزاد بود. سریال شهرزاد موفق شد بعد از چندین و چند سریال موفق و البته ناتمام شبکه نمایش خانگی بار دیگر ثابت کند که این رسانه تا چه اندازه می‌تواند در جذب مخاطب موفق عمل کند و البته تا انتها به مخاطبان خود وفادار بماند. شاید اگر سریال شهرزاد مانند دیگر سریال‌ها به هر دلیل موفق نمی‌شد پخش خود را به اتمام برساند شبکه نمایش خانگی برای همیشه از صحنه فیلم و سریال کشور حذف می‌شد اما تلاش و البته تیز هوشی حسن فتحی و یارانش باعث شد این سریال علیرغم همه حواشی و مشکلات در نهایت کار خود را به سرانجام برساند.

هر چند پایان دراماتیک قسمت آخر این سریال و سرنوشت مبهم بعضی شخصیت‌ها عده‌ای از هواداران این سریال را ناخشنود کرد اما در نهایت می‌توان گفت شهرزاد تجربه موفق دیگری در کارنامه حسن فتحی بود.

هنرمندان

فتحی که سال‌ها با سریال‌های موفق نبض تماشاگران ایرانی را به خوبی به دست آورده برای ساخت شهرزاد علاوه بر داستان جذاب به سراغ هنرمندانی رفت که تا پیش از این کمتر در سینمای خانگی فعالیت کرده بودند. علی نصیریان، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، مصطفی زمانی، پریناز ایزدیار، امیر جعفری، مهدی سلطانی، هومن برق‌نورد، گلاره عباسی، رؤیا نونهالی، آتنه فقیه نصیری، رضا کیانیان، پرویز فلاحی‌پور، ابوالفضل پورعرب، پانته‌آ پناهی‌ها، غزل شاکری و … تنها بخشی از ستاره‌های بزرگ سینما و تلویزیون ایران بودند که به خوبی از پس ایفای نقش‌های خود برآمدند.

ژانر عاشقانه

«شهرزاد» حتی در زمینه موضوع و پیش‌زمینه قصه هم جریان‌ساز بود. موفقیت این مجموعه باعث شده تا ظرفیت‌های ژانر عاشقانه تاریخی، دوباره دیده شود و فیلم سازان به سراغ این ژانر بروند.

هم اکنون کارگردانان و نویسندگان زیادی دست روی قصه‌های عاشقانه و البته تاریخی گذاشته‌اند هر چند احتمال موفقیت آنهم در حد و اندازه‌های سریال شهرزاد برای هیچ کدام از این آثار ممکن نیست.

موسیقی

سریال شهرزاد نه تنها در داستان و فیلمنامه بلکه در موسیقی هم حرف‌های بسیاری برای گفتن داشت. محسن چاووشی از موفق‌ترین و البته مرموزترین هنرمندان دو دهه اخیر موسیقی ایران است. حضور چاووشی و خواندن تیتراژ و ترانه‌های سریال باعث شد خیل بزرگی از مخاطبان پرشمار او برای شنیدن صدای هنرمند محبوبشان از سریال حمایت کنند. البته ترانه‌های عاشقانه که کمتر در چهارچوب موسیقی خاص چاووشی تا پیش از این قرار داشت نوع دیگری از توانایی صدای خش دار این هنرمند را به مخاطبان عرضه کرد که البته با توجه به استقبال از این نوع ترانه‌ها چاووشی حتی در آلبوم امیر بی گزند خود دست به تغییراتی در تنظیم و آهنگسازی آثارش زد تا مخاطبانی که با موسیقی شهرزاد ارتباط برقرار کرده بودند از این آلبوم نیز لذت ببرند که البته در نهایت هم امیرز بی گزند به یکی از موفق‌ترین آلبوم‌های موسیقی سال گذشته تبدیل شد.

آینده شهرزاد

هر چند سریال شهرزاد بی اشکال هم نبود و گاهی اوقات داستان و یا اتفاقات به مزاق هواداران خوش نمی‌آمد اما ساخت این مجموعه با رعایت استانداردها و خط قرمزهای کشور نشان داد که صدا و سیما اگر برخی اعمال سلیقه‌های شخصی مدیرانش را کنار بگذارد و کار را به افراد کاربلد بسپارد می‌تواند سریال‌های چون شهرزاد را در رسانه ملی تولید کند و بار دیگر مردم را با این رسانه آشتی دهد اما صد افسوس که فعلاً در این رسانه نظرات شخصی بر خواست عمومی ارجحیت دارد.

بنا بر اظهارات حسن فتحی احتمالاً سریال شهرزاد فصل چهارمی هم خواهد داشت البته این صحبت فتحی تنها در قالب یک آرزو مطرح شده و صحبت‌های رسمی درباره آن هنوز مطرح نشده است. با توجه به سرنوشت شخصیت‌ها ساخت فصل چهارم ریسک بزرگی برای عوامل این سریال خواهد بود زیرا یک فصل ناموفق می‌تواند کارنامه خوب این سریال را خراب کند. به هرحال باید به انتظار بنشینیم و ببینیم آیا این سریال فصل دیگری هم خواهد داشت یا باید با خاندان دیوان سالار و شهرزاد برای همیشه خداحافظی کنیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *