از تمبر یادبود نیم‌قرن تلاش ذوب‌آهن رونمایی شد

فرزانه افسرطه

در آیین تکریم و معارفه مدیران عامل ذوب‌آهن اصفهان با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی، نمایندگان و دیگر مسئولان استانی، از تمبر یادبود پنجاهمین سالگرد تأسیس ذوب‌آهن، کتاب «زبان ذوب» و کتاب «سیمای سالیان» رونمایی شد.
امکان تولید ۶ میلیون تن چدن بدون سرمایه و آب اضافی
در آیین تودیع مهندس احمد صادقی، مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان، مطرح شد: زمانی وی به این سِمت منصوب شد که ذوب‌آهن درگیر مشکلات زیادی شده بود و زیان انباشته و نبود نقدینگی لازم، بخشی از مشکلات شرکت بود که مهندس صادقی توانست با اندیشه مدبرانه، تلاش و همکاری کارکنان، تا حدود زیادی ذوب‌آهن را از بحران‌ها نجات دهد.
مهندس احمد صادقی در این مراسم بیان داشت: پس از راه‌اندازی فولاد مبارکه به ذوب‌آهن آمدم.
وی با اشاره به مطالعاتی که در این راستا انجام داده است، ذوب‌آهن را یک برند ملی نامید که علاوه بر یک کارخانه و بنگاه اقتصادی، دارای پتانسیل‌های فراوانی برای رشد و توسعه است و باید برای حفظ آن تلاش شود.
وی از همکاران تقاضا کرد تا با جدیت، نهایت تلاش خود را برای این صنعت ملی بکنند؛
زیرا این صنعت متعلق به همه ملت ایران است و عده‌ای برای این صنعت، رنج فراوان کشیده‌اند.
وی با گرامیداشت یاد شهدای ذوب‌آهن بیان داشت: اکنون از آنچه باید برای تداوم ذوب‌آهن انجام دهیم، سخن می‌گویم.
صادقی با اشاره به چالش‌های فراوانی که هنوز ذوب‌آهن دارد، از فرصت‌های سرمایه‌گذاری فراوانی که در ذوب‌آهن وجود دارد و هنوز از آنها بهره‌برداری نمی‌شود، صحبت کرد.
وی از طرح توازن یاد کرد که با سرمایه‌گذاری بسیار زیاد بیش از ۶ هزار میلیارد تومان پس از بیست سال هنوز برگشت نشده است و بنابراین باید به مسئولان گوشزد شود که نهایت بهره‌وری از این سرمایه‌گذاری تحقق یابد.
صادقی میزان بهره‌وری فعلی را ۸/۱ اعلام و تصریح کرد: باید بهره‌وری را به ۴/۲ برسانیم.
وی از ظرفیت فعلی تولید ۶/۳ میلیون تن چدن خبر داد و گفت: به‌راحتی می‌توانیم به تولید ۶ میلیون تن چدن بدون نیاز به آب اضافی و سرمایه‌گذاری بیشتر برسیم و باید تلاش کنیم تا از این ظرفیت بهره بریم.
صادقی گفت: با دستیابی به استانداردهای بزرگ دنیا، توانسته‌ایم برای اولین بار تولیدات خود را به انگلستان و دیگر کشورهای اروپایی صادر کنیم. همچنین با توجه به احیای بازار ذوب‌آهن و استقبال از خرید محصولات، هنوز بحران نقدینگی مدیرعامل داریم و سرمایه در گردش ما منفی است.
اولویت منافع جمعی بر منافع فردی
در ادامه، مهندس منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل جدید ذوب‌آهن، با تقدیر از حمایت‌های مجموعه صدر تأمین، شستا و رفاه، ذوب‌آهن اصفهان را برندی نامید که جنبه‌ای نوستالژیک نیز برای کشور دارد.
وی با سابقه مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران به اصفهان آمده است و بازگشت خود به ذوب‌آهن را ادای دین به این صنعت اعلام کرد و گفت: اطمینان دارم با توان و پتانسیلی که در ذوب‌آهن وجود دارد، می‌توانیم به راه‌اندازی طرح‌ها و کارهای جدید امیدوار باشیم.
وی این نکته کلیدی را مطرح کرد: با کمک هولدینگ، وزارت و همکاری فولاد مبارکه می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم و مهم‌ترین مسئله، یعنی بحران کمبود آب را برطرف کنیم تا مانع حرکت ما نشود.
وی مسئله دوم را پایداری مواد اولیه نامید و افزود: با توجه به کار و ارتزاق ۴۰۰۰ نفر در این مجموعه، وظیفه مدیریت است که بتواند این منابع سرشار را مدیریت کند تا بتوانیم با هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه‌های ثابت، علاوه بر مدیریت تولید، برای افزایش تولید و رسیدن به برنامه بودجه که تولید ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن چدن است، تلاش کنیم.
یزدی‌زاده بحث سوم را سرمایه در گردش نامید و با اشاره به قول‌های مساعدت که در این زمینه داده شده است، اظهار کرد: اگر بتوانیم سرمایه در گردش را صرف مواد اولیه و افزایش تولید کنیم، افزایش تولید منجر به کاهش قیمت تمام‌شده و افزایش رقابت‌پذیری تولیدات ذوب‌آهن خواهد شد.
وی با اشاره به لزوم برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی و حل و رفع مشکلات با توان و پشتکار، حفظ آرامش در شرکت را از مباحث مهم دانست و تأکید کرد: باید اهدافی را در چهارچوب اهداف سهام‌داران دنبال کنیم.
یزدی‌زاده با تأکید بر منافع جمعی خاطرنشان کرد: اجازه نمی‌دهم منافع شخصی مطرح شود.
وی با اشاره به واگذاری این مجموعه گفت: در شستا ۴۰ نفر سهام‌دار هستند که مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند و باید هر آنچه را لازم باشد، پیگیری کنیم.
۲ میلیون تن فولاد کشور در ذوب‌آهن
دکتر جعفر سرقینی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، ذوب‌آهن را سرمایه ملی خواند که مستلزم تقویت است.
وی در صحبت از زنجیره فولاد، از معدن، سنگ آهن، زغال سنگ و حتی نسوز که در شروع فرایند تولید درنظر گرفته شده بود، اذعان داشت: متأسفانه در این سال‌ها، هرکدام از این موارد از ذوب‌آهن سلب شده است و ذوب‌آهن را با مشکلاتی مواجه کرده‌اند؛ بنابراین طرح توازن به این منظور برنامه‌ریزی شد.
سرقینی با اشاره به ظرفیت ۱۲۰ میلیون تن ظرفیت زنجیره تولید فولاد کشور در سال ۹۲، از کنستانتره تا نورد، یادآور شد: امروز ظرفیت تولید به ۲۲۰ میلیون تن رسیده و ۸۰ میلیون تن اضافه شده که حاکی از متعادل‌شدن زنجیره تولید است؛ در عین حال که تولید ۱۱۰ میلیون تن در این طرح تعریف شده است.
وی ذوب‌آهن را برکت صنعت فولاد کشور نامید که تولید فولاد بیشتر، رمز بقای آن و باعث برداشتن موانع است.
وی تصریح کرد: ذوب‌آهن برای ادامه تولید، کمترین ریسک را دارد و به همت مهندس صادقی، تولید کک افزایش یافت و واردات کک منتفی شد.
معاون وزیر از تولید ۵/۲۲ میلیون تن فولاد در کشور خبر داد که ۲ میلیون تن در ذوب‌آهن تولید شده است و بقیه را دیگر شرکت‌ها تولید کرده‌اند.
وی افزود: همچنین امسال باید ۲۸ میلیون تن فولاد در کشور تولید شود.
وی صادرات فولاد کشور در سال گذشته را ۸ میلیون تن اعلام کرد و از برنامه‌ریزی برای صادرات ۱۲ میلیون تن خبر داد و گفت: ۷ طرح فولادی ایمیدرو در کشور به مهندس یزدی‌زاده واگذار می‌شود.
سرقینی با ابراز اینکه همیشه حامی ذوب‌آهن هستیم، با ابراز خرسندی از بومی‌سازی صنعت فولاد گفت: شرکت‌های مختلف در این عرصه، وابسته به ذوب‌آهن هستند و در ساخت کارخانه‌های فولاد، مشکل عمده‌ای نداریم.
وی گفت: ۳۳ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد خام را داریم و در چشم‌انداز ۱۴۰۴، ظرفیت ۵۵ میلیون تن تعریف شده است.
وی در ادامه مدیریت مصرف آب را ضروری خواند.
جذب نیرو در ذوب‌آهن براساس چارت جدید
محسن کوهکن، نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از تداوم ساختار دولتی در ذوب‌آهن گفت: اکنون که سهام واگذار شده است، نباید ساختا دولتی و تصمیمات دولتی حاکم باشد؛ بلکه این مجموعه باید براساس چارت جدید فعالیت کند.
وی خطاب به یزدی‌زاده گفت: راه ورودی هیئت ورودی را ببندید و خروجی بازنشسته‌ها را باز نگه دارید و نباید هیچ نیرویی خارج از چارت به شما معرفی شود.
کوهکن ارتقای کیفیت و توان تولید و مهارت پرسنل را اصل نامید و هنر مدیریت را افزایش سطح تولید، ایجاد کار و اشتغال و تأمین هزینه‌ها و تبدیل چالش‌ها به فرصت‌ها دانست.
وی گفت: ذوب‌آهن بدون استفاده از یارانه‌ها روی پای خود ایستاده است.
کاهش ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی ذوب‌آهن
مرتضی لطفی، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تأمین اجتماعی (شستا)، با ابراز قدردانی از تلاش مهندس صادقی، بر رویکرد فعالیت مهندس یزدی‌زاده به عنوان مدیر یک شرکت خصوصی تأکید کرد و گفت: تاکنون ۳۰۰ نفر را جابه‌جا کرده‌ایم که ۲۷۰ نفر از خانواده شستا هستند و حتی ۱۰ عضو هیئت‌مدیره را از بانوان انتخاب کرده‌ایم.
وی از یزدی‌زاده خواست تا فرصت‌ها را در اختیار پرسنل قرار دهد.
لطفی با اشاره به مشکلات فراوان در زنجیره تولید، قرارگرفتن شرکت در مسیر بالندگی را حائز اهمیت خواند.
وی با اشاره به سابقه ۵۰ سال فعالیت ذوب‌آهن، آن را دانشگاه تربیت نیروی متخصص در صنایع مختلف نامید و افزود: با حفظ وحدت، همکاری و هم‌افزایی، تعامل باید تقویت شود و مدیران در جهت رفاه کارکنان و ایجاد ارزش افزوده تلاش کنند.
وی تأکید کرد: با درنظرداشتن توانمندی، مهارت و تعهد به کار، از ورود افراد ناشایست و ناحق به این عرصه باید جلوگیری شود. لطفی در ادامه، از طرح مصوب برای تهاتر بدهی‌ها خبر داد که ۶۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌ها کاهش می‌یابد.
وی در صحبت از جلسه مشترک با استاندار اصفهان درباره مشکلات آب، یادآور شد: ذوب‌آهن باید به استفاده از پساب بپردازد.
در خاتمه پس از خوانده‌شدن حکم تودیع مهندس صادقی و حکم انتصاب مهندس منصور یزدی‌زاده، آیین رونمایی از سه اثر فرهنگی شامل تمبر یادگاری پنجاهمین سالگرد فعالیت ذوب‌آهن، کتاب «سیمای سالیان»، روایت تصویری ۵۰ سال فعالیت این شرکت، و کتاب «زبان ذوب» اجرا شد.
تحویل اولین محموله ریل ملی ذوب‌آهن اصفهان به راه‌آهن جمهوری اسلامی
همچنین طی آیین ویژه‌ای در آستانه عید سعید فطر با حضور مسئولان راه‌آهن استان اصفهان و ذوب‌آهن، اولین محموله ریل ملی تولیدشده در این شرکت به راه‌آهن جمهوری اسلامی تحویل داده شد تا رسما ایران به جمع کشورهای تولیدکننده ریل بپیوندد.
این محموله ۵۰۰ تن ریل U33 است که مطابق با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا در ذوب‌آهن اصفهان تولید شده و کاملا منطبق بر استاندارد اروپایی EN13674 است.
مهندس یزدی‌زاده، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان، ضمن ابراز خرسندی از به ثمر نشستن تلاش‌های این مجتمع بزرگ صنعتی در جهت خودکفایی ایران اسلامی در تولید ریل در سال حمایت از کالای ایرانی گفت: توسعه حمل و نقل ریلی، یکی از نیازهای اساسی کشور است و در این بین تأمین ریل از اهمیت استراتژیک برخوردار است. در شرایط کنونی که با تحریم‌های ظالمانه طرف هستیم، تأمین ریل در داخل کشور، پشتیبانی بسیار مؤثری در جهت توسعه حمل و نقل ریلی محسوب می‌شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *