گردشگری، صنعتی پاک، اشتغال‌زا و کارآفرین برتر اقتصادی است

فرزانه افسرطه

در آیین افتتاح دهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت گردشگری و هتلداری اصفهان با حضور مقامات استانی و کشوری، سفرا و نمایندگانی از دیگر کشورها و فعالان عرصه گردشگری و هتلداری در استان اصفهان و دیگر نقاط کشور، صنعت گردشگری به عنوان بزرگ‌ترین کارفرمای اقتصادی و صنعتی پاک در جهان معرفی شد.
علی یارمحمدیان، مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان، حمایت از گردشگری را حمایت از کالا و خدمات ایرانی دانست و هزینه‌هایی را که گردشگر برای سفر و رفاه خود در ایران می‌کند، صادرات نامرئی کالا و خدمات نامید و گفت: در سال ۲۰۱۴، ۲/۱ میلیارد ریال صادرات نامرئی ایران بوده است که در کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی با رشد اقتصادی غیراشتغال‌زا و بی‌نتیجه در رفع بیکاری بسیار مؤثر است.
وی با اشاره به تأثیر اشتغال‌زایی گردشگری افزود: به ازای ورود هر گردشگر خارجی، ۶ شغل و گردشگر داخلی، ۲ شغل ایجاد می‌شود.
وی با عنایت به اینکه یونسکو، اصفهان را جزو ده شهر جذاب، تاریخی و دیدنی دنیا اعلام کرده است، از فعالیت شرکت نمایشگاه‌ها در راستای افزایش گردشگران خارجی خبر داد.
رتبه اول استان اصفهان در گردشگری طبیعی
فریدون الله‌یاری، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، برگزاری نمایشگاه گردشگری را فرصتی برای بازاریابی مخاطبان عنوان کرد و با اشاره به ظرفیت‌های عظیم گردشگری اصفهان، دومین پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی، طبیعت‌گردی را از دیگر ظرفیت‌های گردشگری استان نام برد
و از رتبه اول استان به لحاظ تسهیلات گردشگری طبیعی خبر داد.
وی توجه به کشورهای شرق و جنوب آسیا، قفقاز و شهرهایی مثل سمرقند، بخارا و ازبکستان را با سابقه نوستالژیکی که در حافظه تاریخی ما دارند، فرصت‌های بازاریابی برای یافتن بازارهای جدید گردشگری اعلام کرد.
گستره وسیع تمدن فارسی‌زبانان در منطقه و تقویت گردشگری
فتح‌الله معین، رئیس شورای شهر اصفهان، با ابراز امیدواری برای تحقق جایگاه واقعی گردشگری استان، اصفهان را جزو معدود شهرهایی خواند که به لحاظ تاریخی، فرهنگی، طبیعت‌گردی و مسیر رودخانه زاینده‌رود، به عنوان مسیری جریان‌ساز، اهمیت دارد، تصریح کرد: امیدواریم این ظلمی که به زاینده‌رود شده، به‌زودی برطرف شود و جایگاه واقعی خود را بیابد.
معین با اشاره به گستره عظیم تمدن فارسی‌زبانان در منطقه، توسعه گردشگری را فرصت خوبی برای تبادل ایده‌ها و اندیشه‌ها دانست.
توجه به طبیعت و فرهنگ با گردشگری پایدار
شهردار اصفهان در دهمین نمایشگاه صنعت گردشگری با استقبال از حضور سفیر تاجیکستان گفت: کشورهای دیگر از امکانات و توانمندی اصفهان در گردشگری آگاه‌اند؛ ولی ما به دنبال گردشگری پایدار هستیم که اوصاف ویژه‌ای دارد و با گردشگری پایدار، طبیعت و فرهنگ از بین نمی‌روند و در جهت حال و آینده است.
وی یادآور شد: اصفهان به شبکه شهرهای خلاق جهان پیوسته و نقش خوبی در شبکه شهرهای خلاق یونسکو داشته است؛ بنابراین با برگزاری چنین نمایشگاهی، می‌توانیم بخش خصوصی را برای استفاده از فرصت ایجادشده تقویت کنیم.
شهردار اصفهان از برپایی ۲۵۰ نمایشگاه گردشگری در شهرهای ایران برای معرفی فرصت‌ها و امکانات گردشگری خبر داد و نقش بخش خصوصی را در اقتصاد گردشگری، فرهنگ و اقتصاد هنر مهم دانست.
همکاری دوجانبه بین ایران و تاجیکستان
نعمت‌الله امام‌زاده، سفیر تاجیکستان در ایران، حضور خود در این نمایشگاه را برای آشنایی بیشتر با فرصت‌های گردشگری در ایران و تعامل با دست‌اندرکاران به منظور معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشورش اعلام کرد و از دریاچه‌ها، تالاب‌ها و مراکز تفریحی و دیدنی تاجیکستان نام برد.
وی رشد همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور ایران و تاجیکستان را در زمینه‌های مختلف، کمک به رشد اقتصادی دو کشور دانست.
حمایت از فعالان عرصه گردشگری
محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان، صنعت گردشگری را صنعتی پاک، پیشرو و پیشگام نامید که علاوه بر گسترش فعالیت‌های اقتصادی، اشتغال‌زابودن، مولد سرمایه‌گذاری برای آینده و افزایش تولید ناخالص ملی، در آینده‌ای نزدیک به اولین صنعت در دنیا تبدیل خواهد شد.
وی افزود: این صنعت می‌تواند زمینه‌های تبادل فرهنگی، تاریخی، هنر و ادبیات، شعر و موسیقی را بین کشورها ایجاد و جامعه جهانی را در جهت صلح، دوستی و برقراری آرامش هدایت کند.
استاندار اصفهان با اشاره به برخورداری کشور از ظرفیت‌های لازم این صنعت، به‌ویژه در استان اصفهان که علاوه بر ظرفیت‌های مختلف برحسب سلایق گردشگری، دارای تاریخ ارزشمند، فرهنگ و ادبیات کهن، خاستگاه هنر، شعر و موسیقی، طبیعتی زیبا، جذاب و متنوع در هر فصل است، گفت: از هر اقدامی در جهت تقویت صنعت گردشگری حمایت‌های لازم را می‌کنیم تا حداکثر بهره‌وری برای فعالان این عرصه فراهم شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *