استاندار اصفهان : چاه های غیرمجاز مسدود می شوند

استاندار اصفهان درجلسه ی ساماندهی برداشت از آبهای زیرزمینی : با توجه به مصوبه ی شورای عالی آب ، همه ی دستگاه های مرتبط ملزم به تعیین تکلیف چاه های غیر مجاز و ساماندهی آب های زیرزمینی هستند.

به گزارش اداره ی کل روابط عمومی استانداری اصفهان، دکتر رسول زرگرپور در جلسه ی ساماندهی، کنترل و جلوگیری از برداشت غیر مجاز آب های زیر زمینی گفت: یکی از مطالبات اساسی مردم ، احیای حوضه ی آبریز زاینده رود است که دولت با تصویب طرح ۹ ماده ای در راستای تلاش برای اجرای این طرح ، اقدامات اساسی را انجام داده است.

 رسول زرگرپور با اشاره به اینکه از ۹ ماده ی مصوب ، ۵ ماده اجرا شده است، اظهار امیدواری کرد که این مصوبات به نتیجه ی مطلوب برسد .

 استاندار اصفهان افزود: با توجه به اینکه حوضه ی آبریز زاینده رود شامل آب های سطحی و زیرزمینی است، با اجرای این مصوبات کار تمام نشده و باید با یک کار دقیق به آب های سطحی و زیر زمینی توأمان پرداخت.

 زرگرپور اضافه کرد: در مرحله ی اول اجرای این مصوبات، برای تثبیت وضعیت موجود و جلوگیری از وخیم شدن وضعیت زاینده رود فقط بر روی آب های سطحی متمرکز شدیم و در حال حاضر با توجه به پیشرفت ۴۰ درصدی طرح ۹ ماده ای در رابطه با آب های سطحی، به بخش دوم که آب های زیرزمینی است خواهیم پرداخت.

 وی با بیان اینکه ساماندهی آب های زیرزمینی به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است، یادآور شد: در پانزدهمین نشست جلسه ی شورای عالی بخشنامه ای صادر شده است که مقوله ی پرداختن به آب های زیرزمینی نه تنها در حوضه ی آبریز زاینده رود بلکه در کل کشور در دستور کار سازمان های آب منطقه ای قرار گیرد و باید استانداران نیز حمایت های لازم را انجام دهند.

 استاندار اصفهان با اشاره به اهمیت این موضوع در حوضه ی آبریز زاینده رود ، تصریح کرد: این جلسه منحصرا به موضوع ساماندهی ، کنترل و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز آب های زیرزمینی در کل استان اختصاص یافته است.

 وی اضافه کرد: برداشت های غیرمجاز از طریق منابع زیرزمینی اتفاق می افتد که آمار دقیق این برداشت ها در جلسه ی آینده اعلام خواهد شد.

 استاندار اصفهان یادآور شد: متاسفانه حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از چاه هایی که در حال حاضر در استان وجود دارد غیرمجاز هستند و مازاد بر مجاز برداشت میشوندکه در حجم کلی آب زاینده رود و حوضه ی آب زیرزمینی بسیار موثر است.

 مدیر ارشد استان افزود: در کنار این چاه ها ، ۲۰۰۰ چاه به صورت غیرمجاز در بستر رودخانه حفر شده اند که در آبدهی رودخانه بسیار تاثیرگذار هستند.

 زرگرپور با تاکید بر اینکه مدیریت استان ملزم به اجرای مصوبه ی شورای عالی آب به کمک همه ی دستگاه ها و توسط آب منطقه ای و جهادکشاروزی است ، گفت: در خصوص ساماندهی و کنترل برداشت غیرمجاز آب در قدم اول تا هفته ی آینده آمار کلی تعداد برداشت های زیرزمینی مجاز و غیر مجاز را به طور کامل تطبیق خواهیم نمود.

 وی ادامه داد: در قدم دوم نزدیک به دو هزار چاهی که در حریم و بستر رودخانه ، به صورت ۱۰۰ درصد غیرمجاز حفر شده اند را به کمک فرمانداران و دستگاه های اجرایی مسدود خواهیم کرد.

 استاندار اصفهان از کشاورزانی که از چاه های غیرمجاز استفاده می کنند ، خواست که قبل از تعیین تکلیف چاه ها ، اقدام به کشت نکنند چرا که مسدود کردن چاه های غیرمجاز در احیای حوضه ی آبریز زاینده رود می تواند موثر باشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *