انجام طرح سنجش از ۳ سالگی به کاهش مشکلات کمک می‌کند

فرزانه افضل

در آیین افتتاحیه برنامه طرح سنجش که به میزبانی ناحیه دو آموزش و پرورش استان اصفهان با حضور معاونت بهداشتی استان، معاون آموزش ابتدایی، کارشناس سلامت اداره کل، رئیس آموزش و پرورش استثنایی و دیگر مسئولان آموزش و پرورش برگزار شد، اهم اقدامات در راستای پوشش صددرصدی طرح سنجش در استان اصفهان و لزوم شروع این طرح از ۳ سالگی اعلام شد.
ناظم‌زاده، رئیس ناحیه ۲ آموزش و پرورش استان، افتتاح طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستانی را در سال تحصیلی ۹۷-۹۸، یکی از اقدامات ارزشمند برای بررسی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی از نظر سلامت جسمانی و روانی خواند و گفت: خانواده‌ها متوجه مشکل فرزند خود نشده‌اند و فعالیت پایگاه‌های سنجش و کارشناسان بهداشت در این راستا می‌تواند به کیفی‌ترشدن کار و قرارگرفتن دانش‌آموزان در جایگاه واقعی خود کمک کند.
خانم جوانی، معاون آموزش ابتدایی، با ابراز خرسندی از پوشش صددرصدی طرح سنجش، جریان تعلیم و تربیت را یک جریان تکریمی خواند و گفت: طرح سنجش، تکریم نوآموز است.
وی تأثیر انجام سنجش و مداخلات زودهنگام و بهنگام را به عنوان یک کار ملی در کشور رضایت‌بخش عنوان کرد و از تشکیل و استقرار کمیته مداخله بهنگام در استان اصفهان خبر داد و افزود: تمام کشور از برنامه‌های استان در این راستا تغذیه می‌شود.
وی میانگین نمره سنجش زودتر از موعد دانش‌آموزان را در مهارت‌ها و احصای نیازها نزدیک به ۲۰۰ اعلام کرد که با مداخله بهنگام در شناسایی نیازهای فرزندان به ما کمک می‌کنند.
همچنین با سنجش زودتر از موعد، اجرای مداخلات از ۶ درصد به ۵ درصد کاهش یافت.
معاون آموزش ابتدایی، از تأثیرات مثبت کاهش سن سنجش به ۳ سالگی سخن راند و افزود: در کشورهای پیشرفته از پیش از تولد به سنجش سلامت توجه دارند.
وی با ابراز امیدواری برای آنکه شاهد تحولات جسمی، روانی، عاطفی و اجتماعی دانش‌آموزان باشیم، آن را از اهداف طرح سنجش نامید و تأکید کرد: با مشارکت نهادهای دیگر می‌توانیم مداخلات لازم را انجام دهیم؛ زیرا صرف شناسایی کافی نیست.
وی با اذعان به اینکه آموزش ابتدایی مبنای توسعه پایدار است، بر اجرای تدابیر در این مقطع و حمایت از حقوق کودکان تأکید کرد.
الماسی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی در استان، اهداف عمده سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی را پیشگیری و جلوگیری از پیشرفت بیماری‌ها و آسیب‌هایی که متوجه کودکان می‌شود، ممانعت از افت تحصیلی و صرفه‌جویی در هزینه‌های درمان و کمک به داشتن جامعه‌ای سالم عنوان کرد.
وی انجام طرح سنجش را برای جامعه هدف ۹۰ هزار نفری در ۵۹ پایگاه با ۵۷ هزار دانش‌آموز در بدو ورود به دبستان و ۳۳ هزار نفر در پیش‌دبستانی اعلام کرد و شروع طرح از ۳ سالگی را کمک به کاهش مشکلات دانست.
الماسی از واکسیناسیون کامل ۵۷ هزار نفر و واکسیناسیون ناقص ۳۲ هزار دانش‌آموز خبر داد و کوتاهی شدید قد را در استان ۲ دهم، لاغری شدید را ۳/۱ و چاقی شدید را ۳/۴ دهم اعلام کرد و گفت: استان اصفهان، رتبه سوم کشوری را در مشکلات جسمی‌حرکتی دارد که ناشی از الگوهای نادرست سبک زندگی و به‌ویژه استفاده از موبایل توسط کودکان است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *