سازگاری با کم آبی، خودباوری و هم افزایی، شعار هفته صرفه جویی در آب

در هشتمین نشست مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان و شورای معاونان با اصحاب رسانه به مناسبت هفنه صرفه جویی در مصرف آب، مشکل آب بعنوان یک مشکل استانی و ملی در سطح کشور مطرح گردید و گزارشی از اهم اقدامات نسبت به ایجاد حساسیت برای صرفه جویی در مصرف آب تشریح گردید.

پویش آب و تپش سبز با هدف ارتباط با مردم

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به نقش رسانه ها در اعتمادسازی بین مردم و آبفا، حفظ اعتماد را از استراتژی های سازمان نامید وبا بیان آنکه بحث کیفییت آب و جیره بندی، دو خط قرمز در شرکت آب و فاضلاب است، گفت: تمام تلاش خود را برای جیره بندی نشدن آب می کنیم ضمن آنکه رنگ و بوی سیاسی از فضای شرکت آب و فاضلاب رخت بربسته و ما بعنوان یک سقا، امیدواریم شفافیت و تعاملات بیشتری بین ما و مردم فراهم شود. بنی طبا از حجم گسترده فعالیت های فرهنگی برای مدیریت مصرف بهینه آب خبر داد و افزود: بیش ار ۸۰ فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیه ای و انیمیشن در حال تولید و پخش از طریق شبکه های مجازی داریم. وی گفت: پویش آب و تپش سبز با هدف ارتباط با مردم و انجام اقداماتی در راستای اصلاح سبک زندگی مردم والگوی مصرف را داشته ایم.

بحران آب، مشکل ملی و استانی است

مهندس هاشم امینی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به نقش اصحاب رسانه در تقویت دغدغه مردم نسبت به موضوع آب، اول تا هفتم تیرماه را هفنه صرفه جویی در آّب اعلام کرد که بیش از ۳۰ سال است در تقویم کشورمان مطرح شده ودر استان اصفهان، فراتر از نقش کلیشه ای به آن توجه شده است. وی گفت: استان اصفهان در مدیریت مصرف و مصرف بهینه آب در کشور پیشتاز بوده است. امینی، شعار امسال در هفته صرفه جویی درآب را ” سازگاری با کم آبی، خودباوری و هم افزایی” عنوان کرد و افزود: راهکارهای متعددی در دنیا برای مدیریت مصرف آب مطرح شده اند، ما بخشی از این اقدامات را انجام می دهیم ولی متاسفانه امروز در کشور به دنبال بهانه ای هستیم تا مسوولیت مشکلات را به گردن دیگران بیاندازیم و اتفاقات را با این بهانه توجیه کنیم. وی با تاکید بر اینکه باید از کارهای کوچک شروع کنیم وحضور فعال در مدیریت مصرف آب داشته باشیم، افزود: خروج یک لیتر آب از چرخه مدیریت باید دغدغه باشد. مهندس امینی با اشاره به الگوی استفاده از قنات در گذشته، آن را سازگاری با شرایط کویر و کم آبی دانست که باید در همه بخش های شرب، کشاورزی و صنعت مورد توجه قرار گیرد. امینی بر توجه بیشتر به آمایش سرزمین در توسعه پایدارکشور را که مورد غفلت واقع شده است را مطرح کرد و گفت: امروز کمتر به این موضوع توجه می کنیم. ما باید بپذیریم که اقلیم اصفهان خشک شده است و در یک اقلیم خشک نمی توان کشاورزی و صنعت با نیاز آبی بالا داشت. وی تغییر سناریوی آب ناشی از نبود بارش را مطرح کرد و گفت: سال گذشته، آورده زاینده رود، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب بود و شرایط نسبتا مناسبی داشتیم در حالیکه سامانه مناسبی برای توزیع آب نداشتیم. امسال حجم آب پشت سد به بدلیل کاهش بارش کمتر شده است. چنانچه طبق پیش بینی هفته گذشته، آورده آب ۴۶۵ میلیون متر بود که حاکی از شرایط سختی است و یاید دقت بیشتری در توزیع آب شود و خود را با این شرایط تا رسیدن فصل بارش سازگار کنیم. وی توزیع آب را بر اساس میزان آب تحویلی از آب منطقه ای عنوان کرد که بدلیل محدودیت های تحویل آب، گاهی شهروندان دچار مشکلاتی می شوند.

هاشم امینی این شرایط سخت را زمینه ای برای ایجاد فرصت دانست و گفت: شرکت آب و فاضلاب سعی کرد تا تلاش هایی در راستای کمترین تنش برای مردم داشته باشد. وی از مجموعه تله متری و فشارسنجی که در راستای مدیریت مصرف بهینه آب در شرکت آب و فاضلاب استان، عملیاتی شده، خبر داد و گفت: تهیه و توزیع لوازم کاهنده آب از طریق سامانه ۱۵۲۲ از اقداماتی است که برای حفظ منابع آبی و کنترل مصرف انجام داده ایم. ضمن آنکه در کشورهای پرآب نیز از لوازم کاهنده مصرف استفاده می کنند. امینی از برنامه ریزی مدیریت مصرف برای جداسازی شبکه آب شرب از آبیاری فضای سبز خبر داد و الگوی مصرف ۹۰ درصد از مردم را کمتر از ۲۰ متر مکعب در ماه اعلام کرد. وی با بیان آنکه خوشبختانه، سرانه مصرف در استان، ۱۱ و نیم متر مکعب برای هر خانوار در ماه است، از تلاش برای کاهش سرانه مصرف خبر داد و خاطرنشان کرد: کاهش سرانه مصرف، تهدیدی برای سلامت و بهداشت مردم نیست، چنانچه در برخی کشورهای پیشرفته و پرآب که در بهداشت نیز سرآمد هستند، این الگوی مصرف رعایت می شود و یک فرد در شبانه روز کمتر از ۱۰۰ لیتر مصرف می کند. در حالیکه در کشور ما، ۱۵۴ لیتر مصرف فرد در شبانه روز است که باید هرچه زودتر این رفتار را اصلاح کنیم. وی تاکید کرد: صنایع نیز باید هرچه زودتر در این راستا عمل کنند. مدیرعامل شرکت آبفا از اقدامات ذوب آهن و فولاد مبارکه برای کاهش مصرف و استفاده از پساب سخن راند و از احداث تصفیه خانه تکمیلی نیروگاه منتظری، تصفیه خانه پالایشگاه با استفاده از پساب شاهین شهر و برنامه های دیگری در این راستا خبرداد و با تاکید بر ایجاد همدلی و هم افزایی با توجه به محدودیت منابع آب در دسترس، گفت: بحران آب، علاوه بر یک مشکل استانی، یک مشکل ملی است که همگان باید به آن توجه داشته باشند.

جیره بندی آب، خط قرمز وزارت نیرو

وی در مورد قطعی آب بیان داشت: تلاش ما معطوف به مدیریت فشار درشبکه بدون جیره بندی آب بوده است. وی با اشاره به تبعات منفی جیره بندی مثل هواگرفتگی، ترکیدگی و مشکلات دیگری که ما را تهدید می کند، جیره بندی را خط قرمز ورارت نیرو اعلام کرد. مهندس امینی با تاکید برآنکه نباید در جهت منافع سیاسی نکاتی را مطرح کنیم، افزود: شرکت آبفا نگاه سیاسی به موضوع آب ندارد و یک شرکت خدماتی است که وظیفه سقایی خود را با نگرش به آینده و تامین آب مورد نیاز مردم و نسل های آینده انجام می دهد.

رکورد شرکت آبفای استان اصفهان در احداث شبکه فاضلاب

وی از رکورد شرکت آب و فاضلاب استان در توسعه و احداث شبکه های فاضلاب در سال گذشته و افزایش حجم اعتبارات خبر داد و گفت: توسعه شبکه فاضلاب در شهر اصفهان را طی یک برنامه ۳ ساله به اتمام می رسانیم. وی از احداث شبکه فاضلاب دارک و و محور ارغوانیه خبرداد.

امینی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: با کمک شورای شهر و مردم می توانیم بزودی از آب تصفیه خانه پساب ثانویه بهره برداری کنیم. همچنین برای استفاده از آب خاکستری در بخشی از مصارف خانگی و تفکیک آب شرب و آب خاکستری برنامه ریزی می کنیم. وی با اشاره به ۱۷۰ میلیون متر مکعب پساب، از فرصت هایی برای مصرف پساب صحبت کرد. وی در ادامه، با اشاره به نیاز آبی استان اصفهان با ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستا و فقط یک تصفیه خانه، از انعقاد تفاهم نامه ای با آب منطقه ای خبر داد که در ازای ۱۷۰ میلیارد تومان کمک به آ ب منطقه ای، تصفیه خانه دوم اصفهان توسط آب منطقه ای احداث گردد.

بهره گیری از روشهای نوین در مدیریت مصرف

مهندس امینی در پاسخ به به خبرنگار کیمیای وطن درباره تعاملات ای سازمان با مراکز علمی و بهره گیری از دانش روز درجهت کاربرد وئسایل کاهنده مصرف و مدیریت مصرف بهینه، پاسخ داد: پژوهشکده آب و آبفا را با دانشگاه صنعتی اصفهان راه اندازی کرده ایم، همچنین، جلساتی با دانشگاه اصفهان برای اسنفاده اروش های کنترل مصرف آب و کاهش آب بدون درآمد داشته ایم. بازسازی شبکه با تکنولوژی های خارجی یرای برخی از مناطق و استفاده از روش های حفاری های بدون ترانشه نیز مد نظر بوده است.

عدالت در توزیع آب بین شهرهای استان اصفهان

در ادامه، ناصراکبری، معاون بهره برداری در تامین و تاسیسات آب با اشاره به مدیریت شرایط بحران، از دسترسی به ۱۰ میلیون متر مکعب خبر داد که در مقایسه با سال ۸۹ که ۱۷ میلیون متر مکعب بوده است، شریایط یحران را برای ما روشن می سازد. وی با بیان آنکه هیچ استحصالی از چاه های فلمن بدلیل خشکی زاینده رود نداریم، گفت: منابع زیرزمینی که سامانه اول آبرسانی اصفهان است، از ۲ و نیم به یک متر مکعب در ثانیه رسیده است. وی پرت آب در سال ۸۹ را بیش از ۲۵ درصد اعلام کرد که با اقدامات صورت گرفته به ۲/۱۶ درصد کاهش یافته است. وی از زیرساخت مربوط به سامانه فرمان خبر داد که با این سامانه، عدالت در توزیع آب بین همه شهرهای استان اصفهان مدنظر بوده است و باید اختلاف را به حداقل برسانیم. وی گفت: دستگاه هایی برای تعدیل فشار نصب کرده ایم. اکبری به شهروندان توصیه کرد: از ذخیره آب بیش از ۱۲ ساعت اجتناب کنند. زیرا نیاز آبی هر هر مشترک، ۱۲ ساعت است که در شباته روز حداکثر، ۱۰۰ لیتر ذخیره برای دو نفر کافی است.

تحویل سالانه یک تصفیه خانه پساب

دکتر حکمتیان، معاون توسعه در ارنباط با حفر چاه ها، از اختصاص ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه فاضلاب شرق اصفهان خبر داد و گفت: ظرف ۳ سال، فاضلاب شهر اصفهان را به اتمام می رسانیم. وی گفت: در سال ۹۶، ۲۳۱ کیلومتر لوله گذاری آب و ۳۶۲ کیلومتر، لوله گذاری فاضلاب داشته ایم. وی از تحویل تصفیه خانه فاضلاب خوانسار با ۱۰ میلیارد تومان اعتبار در سال جاری و پس از آن، تحویل تصفیه خانه فاضلاب شهر اژیه خبر داد و افزود: طبق برنامه تعیین شده، سالی یک تصفیه خانه فاضلاب تحویل میدهیم.

ارسال ۴۵۸ هزار اخطار به مشترکان پرمصرف

رضایی، معاون خدمات مشترکان در ارتباط با تبعات مصرف بیان داشت: به ۲ میلیون و ۵۰ هزار واحد در استان، آبرسانی می کنیم که ۷۵ درصد مصارف در خانگی است. وی با اشاره به گام هایی برای شناسایی مشترکان پرمصرف، از صدور قبض ویژه برای این مشترکان و ارسال ۴۵۸ هزار اخطار در سال ۹۶ به مشترکان پرمصرف خبر داد و افزود: حدود ۶۰ جلسه آموزشی برای ۵۰ هزار نفر برگزار کرده ایم. همچنین، علاوه بر ارگان ها، سازمان های دولتی و خصوصی و مراکز صنعتی، جلساتی در مدارس، مساجد و مراکز دیگر برای استفاده از آب های خاکستری و آموزش روش های صرفه جویی و ذخیره سازی داشته ایم. وی حاصل فعالیت های فوق در ۲ ماه اخیر را ۵ درصد کاهش مصرف اعلام کرد و افزود: این در حالی است که تا پایان سال ۹۶، ۲۸ انشعاب جدید داشته ایم. وی روند کاهش مصرف از سال ۸۵ تا ۹۶ را از ۶۶ درصد به ۸۶ درصد اعلام کرد و گفت: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، آماده ارائه لوازم کاهنده مصرف آب با تسهیلات ویژه به مشترکان است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *