قدردان شهروند مسئول در مدیریت مصرف آب هستیم

میلاد میرزایی

همزمان با هفته صرفه‌جویی جلسه‌ای با محوریت موضوع آب و فاضلاب منطقه شهریار با حضور تعداد زیادی از خبرنگاران این منطقه و مهندس ولی‌زاده، مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرک‌های غرب استان تهران، برگزار شد.
مدیر روابط عمومی شرکت آبفای غرب استان تهران در ابتدا ضمن تشکر از خبرنگاران فعال و دغدغه‌مند به‌عنوان همکاران این شرکت گفت: افتخار ما این است که شما در جلسات مختلف هرگاه بحث و سخنی درباره مباحث مربوط به آب و فاضلاب پیش می‌آید، پاسخگوی ما – در صورت غیبت همکاران این شرکت – هستید که این کار شما ستودنی است.
این مسئول با محوریت قراردادن بحث آموزش همگانی درباره آب بیان کرد: امروزه مردم به طور کامل توجیه هستند و الان زمانی نیست که به مردم بگوییم آب کم است، قدر آب را بدانید؛ در حال حاضر ما مشتاقیم مردم را از دو مقوله کلی اقتصاد آب و بازچرخانی آب آگاه کنیم.
ولی‌زاده درباره اقتصاد آب اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب، بنگاهی اقتصادی است که مردم ما را یک شرکت دولت قلمداد می‌کنند و این بزرگ‌ترین مظلومیت شرکت آب و فاضلاب است؛ شرکت ما در غرب استان تهران برای هر یک متر مکعب یعنی هزار لیتر میانگین مبلغ ۱۲۰۰ تومان را هزینه می‌کند؛ ولیکن ما آب را به قیمت ۴۰۰ تومان می‌فروشیم که این ضرر برای ما محسوب می‌شود و هیچ منبعی مبتنی بر جبران این هزینه‌ها وجود ندارد؛ به بیان دیگر ما بنگاه اقتصادی هستیم که هر چقدر کالای ما کمتر مصرف شود و به فروش نرود، به نفع ماست؛ زیرا دست‌کم تأسیسات کمتری روشن می‌ماند؛ حتی چاه‌هایی را که ما در شهرک‌های غرب استان تهران حفر می‌کنیم، بر سر چاه‌ها کنتور‌های آبی را گذاشتند و آب منطقه از ما پول آب می‌گیرد؛ این در صورتی است که چاه را ما با مجوز و با هزینه خود حفر می‌کنیم و کنتور‌ها را نیز خود می‌خریم و در ازای آبی که از منابع زیرزمینی خارج می‌کنیم، باید به آب منطقه پول بپردازیم.
وی افزود: علاوه بر این هزینه‌ها، هزینه برق ناشی از پمپاژ آب و دستگاه‌های کلرزنی، تصفیه آب و مراحل گندزدایی از یک سو و کنترلی که وزارت بهداشت بر روی آب دارد
و تأیید آن که قابل شرب است یا خیر و در آخر هزینه ۱۲۰۰ تومان برای هزار لیتر آب که برای ما تمام می‌شود از سوی دیگر، از دغدغه‌های غرب استان تهران محسوب می‌شود.
مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب در راستای چشم‌انداز بلندمدت این شرکت و قول‌هایی که به مردم شهریار، ملارد و قدس داده شده است، اذعان داشت: ما سعی بر این داریم که شهریار را به وضعیت سابق خود، یعنی شهریار خشک را به سرسبزی گذشته‌اش، بازگردانیم و این امر تحقق پیدا نمی‌کند مگر با بازچرخانی آب و تصفیه‌خانه‌هایی که در شهریار، ملارد و قدس داریم. در اجرای سیاست‌های شرکت آب و فاضلاب غرب استان تهران و با عملکردی بلندمدت حتما این اتفاق خواهد افتاد.
فروش انشعابات، دغدغه‌ای است که شرکت آب و فاضلاب در بحث بازچرخانی آب دارد. ولی‌زاده با اشاره به این موضوع اظهار داشت: همان‌گونه که مستحضر هستید تصفیه‌خانه شهریار در سال گذشته با هزینه ۱۸ میلیون یورو با وامی که از بانک توسعه اسلامی گرفته شد، افتتاح شد. بازپرداخت این وام از قبل از سال ۹۷ آغاز شده است. اصولا پرداخت اقساط این وام زمانی میسر است که ما بتوانیم انشعابات را به فروش برسانیم و از قبل این فروش نیز بتوانیم هزینه‌های این تصفیه‌خانه را بپردازیم.
وی درباره این تصفیه‌خانه بیان کرد: از بین استعدادهایی که در آب و فاضلاب شهرک غرب به وجود آمده، این استعدادی نوین و جدید است. ما با این تصفیه‌خانه توانستیم گواهینامه سند بین‌المللی بگیریم؛ زیرا تمام سیستم این تصفیه‌خانه، سیستم اروپایی و کاملا به‌روز است و هیچ نقص فنی‌ای، چه در بخش آب و چه در بخش فاضلاب، وجود ندارد؛ همه امور یادشده منوط به مشارکت مردم در زمینه خرید انشعابات به‌ویژه انشعابات فاضلاب است.
مدیر روابط عمومی شرکت آبفای غرب استان تهران درباره اهمیت و نحوه فروش انشعابات در عصر حاضر گفت: انشعابات فاضلاب را ما با اقساط بلندمدت و بدون هیچ سود و بهره‌ای واگذار می‌کنیم؛ امروزه منازل مسکونی‌ای که انشعاب فاضلاب داشته باشند، ارزش افزوده آنها نیز بالا می‌رود؛ بدین معنی که ساختمان‌ها از حیث اینکه انشعاب آب و فاضلاب داشته یا نداشته باشند، قیمت تمام‌شده‌شان هم متغیر است و بر آن تأثیر دارد؛ بنابراین خرید انشعاب نه‌تنها اقتصادی است، بلکه بر ارزش افزوده ملک هم تأثیر دارد.
این مسئول در پایان سخنان خویش بیان کرد: فاز یک تصفیه‌خانه شهریار وارد میدان شده است؛ ولیکن آن دسته فاضلاب‌های خانگی را که باید وارد چرخه کار شوند، نداریم و این مشکل اصلی ماست. امیدواریم با استقبال و کمک مردم این اتفاق به وقوع بپیوندد تا هم آب‌ها تصفیه شود و هم به طبیعت منطقه
بازگردد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *