تداوم حیات بشر و تقویت فعالیت گروهی با تفاوت سلیقه‌ها محقق می‌شود

فرزانه افسرطه

نخستین اجلاس سراسری مسئولان ستادی و استانی به میزبانی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد کشور در استان اصفهان با حضور رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد کشور و رؤسای کانون‌های مساجد برگزار و از سامانه جامع آمار و اطلاعات با عنوان «سجا» رونمایی شد.
تلاش دشمن برای ایجاد شکاف بین مردم و روحانیون حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد کشور، برگزاری نخستین اجلاس دو روزه مسئولان ستادی و استانی را در اصفهان با هدف ارتقای عملکرد کانون‌های مساجد و موفقیت در پیشبرد فعالیت‌های کانون‌ها عنوان کرد.
وی در ادامه اظهار داشت: باید در حوزه اجرا و عمل شفاف صحبت کنیم، نقاط قوت و ضعف و تهدیدات را بشناسیم و از بهترین ابزارهای روز در اداره مساجد بهره بگیریم.
وی با تأکید بر اینکه مساجد باید در امور فرهنگی طلایه‌دار باشند، به نقش روحانیون در این راستا در مساجد پرداخت و افزود: روحانی، رئیس مذهبی مسجد است و در هدایتگری مسجد باید جلودار باشد و هیئت امنا و هیئت‌های مذهبی مساجد باید با اذعان به مسئولیت روحانی و جلوداربودن او به فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی خود بپردازند.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به نقش روحانیت در سال‌های ۴۲ و اقدامات امام خمینی(ره) در جهت شکل‌گیری انقلاب و حضور مردم، ۴۰ سالگی جمهوری اسلامی را حاکی از بلوغ نظام دانست و افزود: دیدگاه و هدف‌گذاری ما باید مبتنی بر نقش امام خمینی، روحانیت و مردم در تحقق نظام جمهوری اسلامی باشد.
حجت‌الاسلام ارزانی با اذعان به اینکه اشتباهاتی وجود داشته است، از تلاش دشمن برای ایجاد فاصله بین روحانیت و مردم سخن راند و بیان کرد: هدف دشمن، ایجاد شکاف بین روحانیون و مردم و حتی شکاف بین خود مردم بوده است.
وی با اشاره به وجود امت‌های مختلف و تفاوت‌هایی که بین گروه‌های مختلف بشری وجود دارد، شکل‌گیری و تداوم حیات بشری را مبتنی بر تفاوت‌ها دانست و گفت: بشر باید زیست اجتماعی خود را تقویت و با دیگران تعامل کند؛ بنابراین در کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد، مدیران باید براساس انسجام و وحدت رویه و با درنظرداشتن تفاوت‌ها، آموزش ببینند و سپس به مردم منتقل کنند.
ارزانی تأکید کرد: متفاوت‌بودن سلایق به این معنا نیست که مدیران متفاوت در عرض هم قرار گیرند؛ بلکه در این فضا، کار گروهی با همفکری انجام می‌شود و باید بدانیم چگونه کار گروهی انجام دهیم.
وی پیروی از شیوه حضرت علی(ع) را در تحقق کار جمعی مطرح کرد و ابراز داشت: قرار است در مساجد، کار ستادی بکنیم که مستلزم بسترسازی، تسهیل، تمهید و ریل‌گذاری است.
حجت‌الاسلام ارزانی از ۵ اصل تعاون و همکاری، نظم و انضباط که مستلزم اتقان است، پایبندی سیستمی که در ایران یکی از مشکلات است، شور و مشورت به‌عنوان یک توصیه قرآنی، اخلاق‌مداری و اخلاق‌محوری که جامعه ما به‌شدت به آن نیازمند است، سخن راند و مسجد را پایگاه مناسبی برای تقویت این موارد دانست.
رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد با اظهار آنکه نمی‌توانیم الگوی واحدی برای کل کشور داشته باشیم،
از برنامه‌ریزی برای نقاط مختلف کشور خبر داد و افزود: نباید دچار روزمرگی شویم که نوعی آفت است و منجر به نابودی ما می‌شود.
وی با اشاره به تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز یادآور شد: ملاحظات جناحی در مساجد جایی ندارد و هرکس صاحب فکر و ایده است، باید وارد عمل شود. توجه به ایده‌های خلاق جوانان مسجدی و خانواده‌ها می‌تواند به رشد فعالیت‌های خلاقانه کمک کند.
وی با بیان آنکه استفاده از ابزار دیجیتال در پیشبرد فعالیت‌ها مؤثر است، راه‌اندازی سامانه «سجا» یا جامع آمار و اطلاعات را در راستای گسترش فعالیت‌های الکترونیکی در مساجد دانست که در ثبت اطلاعات مختلف اهمیت دارد.
وی شبکه‌سازی در کانون‌های مساجد را یک اصل ضروری اعلام کرد.
حجت‌الاسلام ارزانی در بخش دیگری از سخنان خود، به نقش مساجد در کاهش آسیب‌های اجتماعی پرداخت و گفت: مسجد حتما باید وارد مباحث آسیب‌های اجتماعی شود، مشکلات محل را شناسایی کند و به حل و رفع آنها کمک کند.
وی کم‌آبی را ازجمله مشکلات روز عنوان کرد و نقش مساجد را در این راستا مؤثر دانست.
وی همچنین به نقش مسجد در حوزه بهداشت و سلامت و دیگر حوزه‌های اجتماعی پرداخت و تأکید کرد که از ظرفیت‌های استانی برای ارتقای فعالیت کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد می‌توان استفاده کرد.
طراحی کانون‌های مساجد مطابق با نیازهای روز در حاشیه اجلاس سراسری مسئولان ستادی و استانی کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد کشور، حجت‌الاسلام نیستانی، رئیس کانون فرهنگی‌هنری مساجد در استان اصفهان، در پاسخ به پرسش خبرنگار کیمیای وطن درباره ارزیابی خود از فعالیت کانون مساجد در اصفهان بیان داشت: در استان اصفهان با بیش از یک هزار و ۸۷۰ کانون و بیش از ۳۰۰۰ مسجد، ۱۲۰۰ کتابخانه در کانون‌ها، ۱۱۹ خانه نور، ۱۴ مرکز دیجیتال و ۴۹۰ کانون تخصصی، گزارش آماری فعالیت کانون‌ها بالاست؛ ولی این آمار صرفا نشانه فعال‌بودن کانون‌ها نیست و ما هنوز انتظار بیشتری از کانون‌ها داریم.
وی گفت: بعضی از کانون‌ها خودجوش و فعال هستند و از فرصت‌ها به‌خوبی استفاده می‌کنند؛ ولی بعضی از کانون‌ها نیاز به حمایت بیشتری دارند.
نیستانی با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع آمار و اطلاعات «سجا»، هدف از این سامانه را برنامه‌ریزی و ساماندهی بیشتر کانون‌های مساجد عنوان کرد و گفت: این، یک سند تحول بنیادین است که توسط ستاد عالی طراحی شده تا از ظرفیت فضای مجازی در این راستا بیشتر بهره بگیریم.
رئیس کانون‌های فرهنگی‌هنری مساجد در اصفهان با بیان اهمیت فضای مجازی و حوزه الکترونیک و دیجیتال، دسترسی کانون‌ها به فضای مجازی را یکی از اهداف کانون دانست و خاطرنشان کرد: اگر نیازهای کانون مطابق با روز طراحی شود، کانون‌ها برای خانواده‌ها و به‌ویژه جوانان، فعال‌تر و جذاب‌تر خواهند
شد.
وی به نقش کانون‌ها در اشتغال‌آفرینی برای جوانان، ترغیب به ازدواج و تربیت فرزند، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و رسیدگی به مشکلات جوانان پرداخت و از فعالیت سفیران بصیرت در این راستا خبر داد.
وی به موضوع اوقات فراغت در تابستان و برنامه‌هایی که پیش‌بینی شده است، پرداخت و آن را فرصتی برای جذب و تعامل بیشتر با جوانان و خانواده‌ها دانست.
نیستانی درباره وضعیت کیفی و رشد کانون‌ها در سال‌های اخیر به خبرنگار ما گفت: براساس اطلاعات موجود، با افزایش رشد کانون‌ها مواجه بوده‌ایم. همچنین از لحاظ کیفی توانسته‌ایم اقداماتی را مانند برگزاری جشنواره «مدهامتان» انجام دهیم.
حجت‌الاسلام نیستانی از امتیازدهی به کانون‌ها براساس میزان عملکرد آنها خبر داد و گفت: این رویکرد بر حسب عدالت است و کانون‌هایی که امتیاز بیشتری در بررسی عملکرد دریافت می‌کنند، از اعتبار بیشتری برخوردار می‌شوند و کانون‌های با امتیاز کمتر تلاش می‌کنند فعالیت‌های خود را ارتقا بخشند.
وی ابراز امیدواری کرد فعالیت کانون‌ها بتواند علاوه بر ایجاد فضایی شاد در کانون‌ها به تقویت نشاط و شادابی در جامعه کمک کند.
در ادامه از سامانه جامع آمار و اطلاعات وابسته به کانون‌های مساجد رونمایی شد.
این گردهمایی در روز دوم به نقش کانون‌ها در مباحث اجتماعی می‌پردازد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *