تجدید میثاق پاسداران عفت با شهدا

سجاد کمالی

در روز عفاف و حجاب شهر گنبدهای فیروزه‌ای میزبان بهترین فرزندان خود بود که سال‌ها پیش جان بر کف برای دفاع از دین و وطن راهی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شدند و بیش از سی سال مادرانشان چشم‌انتظار پیکرهای پاک آنها بودند؛ شهیدانی که در وصیت‌‌نامه‌شان بیشترین توصیه را پس از دفاع از ولایت فقیه به حجاب و عفاف کرده بودند، دست تقدیر آن‌ها را برای تشییع در روز عفاف و حجاب به زادگاه خود برگرداند. قسمت این بود
که آن‌ها با حضور در همایش و تجمع صیانت از عفاف و حجاب که در میدان امام در عصر ۲۱ تیر برگزار شد، فضای شهر و تجمع را عطرآگین کنند.
۲۱ تیر سالروز قیام مردم مشهد و زائران حرم ثامن‌الحجج(ع) علیه قانون کشف حجاب رضاشاه پهلوی است. پهلوی اول در راستای سیاست دین‌زدایی که با همتایان ترک و افغان خود پی گرفته بود، پس از دستور لباس متحدالشکل، دستور به کشف حجاب داد؛ اما با قیام مسجد گوهرشاد که شیخ محمدتقی بهلول آن را رهبری می‌کرد، مواجه شد. مسلمانان اگرچه با آتشبار دژخیمان ستمشاهی سرکوب شدند، اما یادشان همیشه در دل ملت انقلابی باقی است. این روز به دلیل رشادت شیخ بهلول و یارانش به روز عفاف و حجاب نام‌گذاری شد.
از خواهر بسیجی خانه‌داری پرسیدم: آیا تقارن این تجمع با تشییع شهدا در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف مؤثر است؟
وی پاسخ داد: مسلما. هدف ما محجبه‌ها با شهدا که جانشان را فدا کردند، یکی بوده و آن هم حفظ اسلام است.
حتما همین‌طور است. شاید یکی از دلایلی که شهدا در وصیت‌نامه‌هایشان همه خواهران را به حجاب توصیه می‌کردند، همین باشد. حجاب و عفاف سلامت یک جامعه را تضمین می‌کند. در مستندها و کلیپ‌هایی که در غرب درباره حجاب ساخته می‌شود، تفاوت نگاه مردان به زن محجبه و زن بی‌حجاب مشهود است. مردان عمدتا هرزه مزاحم زنان بی‌حجاب می‌شوند؛ در حالی که هیچ‌کس برای زنان محجبه مزاحمت ایجاد نمی‌کند.
مراسم با تلاوت قرآن آغاز شد و با اجرای سرود ملی توسط گروه موزیک ارتش و سرود «کجایید ای شهیدان خدایی» توسط گروه موزیک سپاه ادامه یافت. پس از آن استاد گرجی به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی که با تکبیر مردم استقبال شد، در ابتدا عنوان کرد ملت ایران عاشق جهاد و شهادت است و از مادران خواست فرزندان خود را عاشق شهادت بار بیاورند.
او که از آیات جهاد و شهادت قرآن کریم در خلال سخنرانی‌اش استفاده می‌کرد، پس از آن به تشریح میدان‌های درگیری با دشمن پرداخت.
وی با عنوان اینکه دشمن در دو میدان فرهنگی و اقتصادی با ما درگیر است، ادامه داد در میدان فرهنگی زنان و جوانان را مورد هجوم قرار داده است.
وی گفت: جوانان، در این میدان با تندخویی راه به پیش نخواهیم برد. دشمن با زبان علم و هنر و ترفندهای گوناگون اجتماعی به جنگ با خانواده و ارزش‌ها آمده است. باید حکیمانه با او مقابله کرد. اتاق‌های فکر فرهنگی و هیئت‌های اندیشه‌ورز باید در این میدان عالمانه وارد بشوند. مراقب باشید دشمن به دنبال ثبت تندخویی ماست و می‌خواهند به دنیا بگویند ما مردمی خشن و وحشی هستیم. شما با ادب در میدان فرهنگ وارد شوید. عالمانه و شجاعانه به نقد عملیات روانی دشمن بپردازید.
وی افزود: در میدان دوم، دشمن زیربنای اقتصادی ما را هدف گرفته است. علائم سقوط خطوط اول جبهه خود را داریم می‌بینیم. باید همه به فرمان رهبرمان با اتکا بر استعداد داخلی در مقابل دشمن بایستیم.
پس از سخنرانی حجت‌الاسلام گرجی، «و منهم من ینتظر»هایی که چشم‌انتظار «رجال صدقوا ماعاهدوالله علیه فمنهم من قضی نَحْبَهُ» بودند، به تشییع فرزندان ایران پرداختند که پس از حدود سی سال به خانه
بازمی‌گشتند.
این قسمت از مراسم که با مداحی همراه بود، بسیار حال و هوای میدان امام(ره) را آسمانی کرده بود. پس از تشییع شهدا، گروه سرود چندصدنفره بسیج هنرمندان ناحیه امام صادق(ع) و حامد زمانی هنرمند ارزشی کشور به اجرای برنامه‌های خود
پرداختند.
تجمع با تشییع شهدا تا چهارراه شکرشکن ادامه یافت و در این تشییع، خواهران محجبه ما با شهیدان تجدید میثاق کردند.
نکته جالب این مراسم که با حضور هزاران نفر از مردم ولایتمدار اصفهان برگزار شد، این بود که دختران محجبه به دختران بدحجاب گل می‌دادند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *