مدرسه محوری و حذف رقابت‌های فردی، دو سیاست اصلی سند تحول بنیادین هستند

فرزانه افسرطه

اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، میزبان نوزدهمین گردهمایی معاونان آموزش ابتدایی و مسوولان آموزش و پرورش عشایر از سراسر کشور با حضور وزیر آموزش و پرورش و مشاوران، استاندار اصفهان، مدیرکل و معاونان آموزش ابتدایی بود.

کمالی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با یادی از ۲۴ هزار شهید دفاع مقدس، تکریم ۵ هزار شهید دانش آموز و ۲۳۵ معلم شهید جنگ تحمیلی از استان اصفهان، عظمت دستگاه تعلیم و تربیت استان اصفهان را با وجود ۸۶۷ هزار و ۲۶۷ نفر دانش آموز اعلام کرد که بیش از ۵۰ درصد، معادل ۴۵۶ هزار و ۴۵۱ نفر را دانش آموزان مقطع ابتدایی تشکیل می‌دهند. وی به ارائه گزارشی در مقطع ابتدایی اکتفا کرد و گفت: طرح بزرگ جابربن حیان بمنظور ترویج فرهنگ مطالعه و پژوهش، از جمله اقداماتی است که در سال ۹۲ شروع شد و ۶۵/۱۷ درصد شرکت کردند و در سال جاری با رشد سه برابری به ۹/۵۲ درصد رسید که گویای فعالیت د این زمینه است. وی در راستای تحول سند بنیادین بیان کرد: در ابتدای اجرای نظام ۶٫۳٫۳ در اصفهان بعنوان یک استان پیشتاز، ۱۳ درصد مدارس تحت پوشش قرار گرفتند و در سال جاری به ۵/۲۴ درصد رسیده است. وی، مدارس عشایر را ۱۶۱ مدرسه در ۶ منطقه با ۵ هزار و ۸۵۸ نفر دانش آموز اعلام کرد و یکی از برنامه‌های استان را، برگزاری نوزدهمین دوره اردوهای عشایر از ۲۲ استان عنوان نمود که از ۱۴ تا ۲۴ تیرماه در باغ ابریشم درحال اجراست.

در ادامه، استاندار اصفهان با اشاره به خصلت کمال طلبی و تعالی جویی مردم اصفهان، خاطرنشان کرد: از نکات مهمی که در تربیت فراموش کرده‌ایم، پرداختن به مسائل اقتصادی، تولیدی و ارج نهادن به تلاش و کوشش بمنظور مفید واقع شدن در جامعه، بویژه در شرایط تحریم و مشکلات دیگری که در این راستا ایجاد شده‌اند، هست و ما را ملزم به بررسی آسیب‌ها و تهدیدات می‌سازد. وی، این فشارها ا منشائ تحولات اساسی دانست و گفت: نباید به درآمد نفت عادت کنیم. مهرعلیزاده، بر نقش آموزش و تربیت در برخورد با فعالان اقتصادی و کسانی که در پویایی اقتصاد نقش دارند، تاکید کرد و خطاب به مسولان آموزش ابتدایی توصیه کرد: باید استقلال اقتصادی، توسعه و توانمندسازی، نحوه سرمایه گذاری و و نحوه برجورد با فرد سازنده، آموزش داده شود. وی یادآور شد: در نقاطی با کمبودهایی مواجه هستیم که قابل جبران نیست.

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با گرامیداشت میلاد حضرت معصومه، تأمل در فعالیت این بانو را برای برسمیت شناختن شایستگی زنان در زمامداری، مطرح کرد. وی در بیان اهمیت تأثیر آموزش ابتدایی، سرنوشت فردای کشور را دردست مسوولان تربیت نوآموزان دانست و گفت: تحقق جامعه‌ای مسولیت پذیر و خلاق، تأثیر مستقیمی با رشد و توسعه دارد. حکیم زاده، وجود ۷ میلیون ۸۰۰ هزار دانش آموز ابتدایی و ۹۶۸ هزار و ۱۷۸ نفر پیش دبستانی ذز کشور را شاخصی برای جدی گرفتن دوره ابتدایی تأثیر آن در توسعه کشور اعلام کرد. وی حذف آزمون‌های ناکارآمد برای تشخیص تیزهوشی را گامی اساسی دانست و محوری شدن تعلیم و تربیت با توجه به تفاوت‌های کودکان را در راستای تحقق عدالت آموزشی و انتظارات اصلی جامعه بیان کرد. وی دیدگاه وزیر برای جایگزینی مهارت محوری و هدفمندی تکالیف را، تقویت حق انتخاب دانش آموز عنوان کرد.

سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، استان اصفهان را منشائ اثرات موثری در نظام تعلیم و تربیت کشور توصیف کرد و از ۲ سیاست بسیار مهم مدرسه محوری و حذف رقابت‌های فردی، بعنوان هسنه اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نام برد که تحقق سایر بخش‌ها، مستلزم این دو سیاست است. وی، مخاطب اصلی این دو سیاست را مسولان ابتدایی و عشایر نام برد و بر نقش عوامل تنظیم کننده در تعیین کیفیت آموزش ابتدایی تاکید کرد. وزیر، مدرسه را موجودی زنده و آموزش و پرورش را، مهم‌ترین رکن تعلیم و تربیت تعریف کرد. وی با اشاره به نشانه‌های ورشکستگی در نظام آموزش و پرورش کشور، تأمین و اقای محتوای آموزشی به مدرسه و اینکه همه چیز، صرفاً از طریق سفارت به نظام تحمیل شود را، مایه نقصان و سلب حق انتخاب مدرسه دانست و بر نقش انتقال تجربه تاکید کرد. وی نجات آموزش و پرورش را منوط به پذیرش استقلال مدرسه دانست و از اجرای طرح سنجش صلاحیت مدیران دین راستا از اول مهر خبر داد. وزیر با عنایت به اینکه مسیر تربیت در مدرسه و آموزش ابتدایی، بشدت منحرف شده، حذف آزمون‌ها و ممانعت از رقابت‌های فردی را گامی برای مقابله با این مشکل اعلام کرد و گفت: هیچ مسابقه فردی، حتی خط و نقاشی برگزار نخواهیم کرد و رقابت جمعی و گروهی برای ما رزش دارد. زیرا در رقابت فردی، یک نفر تشویق و صدها نفر تنبیه می‌شوند که تثیرات منفی در شکل گیری شخصیت فرد دارد. وی در ادامه، آموزش زبان فارسی و تکلم فارسی را خط قرمز تعلیم و تربیت اعلام کرد و تصریح کرد: معلم در کلاس باید حتماً به زبان فارسی صحبت کند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *