نقش عوامل زیستی و ناباروری و اقتصادی‌اجتماعی در کاهش نرخ رشد جمعیت کشور

فرزانه افضل

همایش علمی تحولات نوین جمعیتی در ایران با هدف پیگیری منویات مقام معظم رهبری در زمینه سیاست‌های جمعی نظام جمهوری اسلامی در بیمارستان صدوقی در دو بخش تخصصی و عمومی با رویکرد بررسی عوامل ناباروری و بیماری‌ها و عوامل اجتماعی کاهش نرخ رشد جمعیت برگزار شد.
در بخش اول همایش علمی تحولات نوین جمعیتی در ایران با حضور گروهی از متخصصان زنان و نازایی، ارولوژی و ناباروری مردان، به تشریح روش‌های درمانی ناباروری، ملاحظات قانونی در باروری‌های مصنوعی و اهدای جنین، ارتباط ناباروری و سرطان، عوامل محیطی کاهش باروری مردان و درمان آن پرداختند.
دکتر پیمان صالحی، متخصص ارولوژی و ناباروری مردان با اشاره به اثبات نقش ۵۰ درصدی مردان در ناباروری افزود: حتی مردان می‌توانند باعث سقط جنین شوند؛ لذا در بررسی دقیق یک زوج نابارور، نقش معاینه بسیار مهم است و مرد حتما باید بررسی شود. همچنین فاکتورهای سن، شغل، طول مدت ازدواج، سابقه ابتلا و تاثیر بیماری‌ها و به‌ویژه بیماری‌های عفونی و تب دار، سابقه شیمی‌درمانی و نقش داروهای مصرفی، تاثیرات مخرب سیگار و انواع مواد مخدر، الکل و عوامل محیطی دیگری که منجر به آسیب به DNA می‌شوند، باید مورد توجه قرار گیرند.
وی از آلودگی هوا، به‌عنوان یکی از معضلات بزرگ جامعه نام برد و گفت: کسانی که با مواد شیمیایی سروکار دارند، بیشتر در معرض ناباروری و بیماری‌های دیگر قرار دارند.
دکتر صالحی با اشاره به هزاران مواد شیمیایی که از طریق تنفس، تماس پوستی یا خوراکی وارد بدن می شوند، تاثیر سرب را کاهش حرکت اسپرم و ریسک سقط و کادمیوم را با اثر کاهش کیفیت اسپرم و موارد دیگری را مطرح کرد که در محیط زندگی ما وجود دارند.
در ادامه دکتر قنبری، معاون پیشگیری از جرم در دادگستری اصفهان، پاسخگوی عوامل حقوقی درمان ناباروری و حقوق بیمار بود. وی رعایت دو اصل شفافیت سازی و حفظ محرمانگی در درمان را از حقوق مسلم بیمار دانست و اظهار کرد: بیمار از نظر حقوقی حق دارد از تمام اطلاعات مربوط به درمان خود مطلع شود. البته نباید اضطراب به بیمار دهیم.
وی یادآور شد: در مسائل مشترک مثل ناباروری، زن و شوهر باید در جریان قرار گیرند.
غفرانی، مدیر کل ثبت احوال استان اصفهان، با اشاره به پدیده افراط و تفریط در سیاست‌های جمعیتی کشور در سال‌های اخیر و مشکلات حاصل افزود: اکنون پایین آمدن نرخ رشد جمعیت و چالش سالمندی، جمعیت ما را تهدید می کند.
وی از انفجار جمعیت کشور در سال‌های ۶۵ سخن راند که معضلات حاصل، دولت را ملزم به دادن هشدار به مردم می سازد و با نگرش به مقوله کیفیت جمعیت، مسئله کنترل جمعیت و سیاست‌های تنظیم خانواده پیگیری می شود.
وی گفت: در این آشفته بازار جمعیت، ناگهان متوجه می شویم که حتی در زیر نرخ رشد جایگزین جمعیت، مستقر شده ایم و در سال ۹۰، سیاست‌های جمعیتی به‌عنوان یک دغدغه مطرح می‌گردد.
غفرانی با اشاره به نرخ رشد جمعیت استان اصفهان در سال ۹۵، از موقعیت پنجره طلایی جمعیت ابراز خشنودی کرد و گفت: ۲۴ درصد جمعیت استان شامل جوانان ۱۵ تا ۳۰ سال هستند که از سال ۹۰ تاکنون، همواره رو به کاهش بوده است و اگر نیازهای این جمعیت تامین نشود، در دهه ۱۴۲۰ تا ۱۴۳۰، دچار مشکل می شویم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *