اجرانشدن قوانین و بحران ارزی تب صنعت و درد صنعتگران را تشدید می‌کند

فرزانه افسرطه

بیست‌وسومین بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در حالی برگزار شد که تب صنعت و درد صنعتگران، گویای غصه‌های غم‌انگیزی بود.
صادرات سنگ، جایگزین نفت
در بیست‌وسومین همایش روز ملی صنعت که البته دو هفته پس از تاریخ تقویمی آن و با دو ساعت تأخیر شروع شد، احمدیه، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان اصفهان، به فعالیت بیش از ۹ هزار و ۲۶۰ واحد صنعتی در استان اشاره کرد که شامل ۹ درصد سرمایه‌گذاری کشور و اشتغال ۲۶۵ هزار نفر است.
وی از تأسیس ۴۹۰۰ جواز با ۶۰ درصد ظرفیت اشتغال خبر داد و با اشاره به وجود مشکلاتی در این عرصه، تسهیلات ۱۸ درصدی بانک‌ها در این شرایط را مستلزم توجه بیشتر دانست و گفت: باید سهم صنعت و معدن از تسهیلات بیشتر باشد.
وی از فعالیت ۸۱۷ معدن و ۴۸ میلیون تن ظرفیت استخراج معادن در اصفهان سخن راند و افزود: اکنون بیش از ۳۴ میلیون تن در حال برداشت است؛ ضمن آنکه معادن طلا در استان اصفهان فعال هستند.
احمدیه توجه به سنگ را برای صادرات حائز اهمیت خواند و گفت: می‌توانیم واحدهای خوبی را برای صادرات راه‌اندازی کنیم.
در ادامه، یکی از صنعتگران معترض که سازنده پیشرفته‌ترین ساب اسلب (سنگ‌ساب) در دنیاست، از مسامحه‌کاری‌های مسئولان و به‌ویژه سازمان صنعت، معدن و تجارت انتقاد کرد و گفت: موانع فراوانی در مقابل صنعت و صادرات ایجاد کرده‌اید.
وی با اشاره به بخشی از مشکلات عدیده‌ای که پیش پای صنعتگران قرار دارد، از اجرایی‌نشدن وعده‌ها و حتی قوانین، بحران‌های ارز و سکه و عملکرد آقازاده‌ها گفت و تصریح کرد: زمانی که عنوان سال، حمایت از تولید مطرح می‌شود، اضطراب ما بیشتر می‌شود.
عملکرد جناحی مدیران
کامران، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، تحقق اقتصاد مقاومتی را در گرو اتحاد سه قوه دانست و گفت: هرآنچه خارج از شئون است، باید قطع شود.
وی با اشاره به اینکه دولت باید از مخارج اضافی و تجملی خود بکاهد، پیامد مشکلات مربوط به کار و تولید را هدررفت ۴۲۰ هزار کارآفرین و سرمایه‌های ارزشمند دانست.
وی از ساختار معیوب، اجرانشدن قانون تهاتر و باندبازی ۴۰ ساله‌ای که مدیران با آن درگیرند، صحبت کرد و افزود: یک روز جناح چپ و روز دیگر جناح راست رفقای خود را می‌آورند.
وی با تأکید بر اینکه باید طرح آمایش سرزمین را اجرا کنیم، افزود: البته اگر به آمایش فکر می‌کردیم، فولاد مبارکه را در اصفهان نمی‌ساختیم و بر حسب روابط جناحی تصمیم‌گیری نمی‌کردیم. اکنون هم بهتر است سه قوه را منحل کنیم و مردم خودشان اداره‌کننده باشند.
کامران با اذعان به اینکه هیچ‌کس در جای خود نیست، از همدستی‌های غیراخلاقی و تبانی با بانک‌ها و عواملی که باید در حمایت از تولید باشند و نیستند، ابراز تأسف کرد و گفت: در این کشور که بودجه، بانک، وزیر اقتصاد و سه قوه هرکدام حرفی می‌زنند، حق مردم است که معترض باشند.
حجت‌الاسلام موسوی لارگانی، رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان، با اشاره به وظیفه قانونگذاری نمایندگان مجلس، در پاسخ به اعتراض صاحبان صنایع، آن را نشانه کوتاهی مسئولان و غفلت از وظایف آنها دانست و گفت: متأسفانه سیاسی‌کاری مجلس بیشتر از جنبه نظارتی و قانونی است و به لیست بر حسب جناحی و نه بر حسب توانمندی رأی داده می‌شود.
وی اظهار کرد: زمانی که باید با حقوق‌های نجومی ظالمانه به دستور مقام رهبری برخورد شود، مجلس به وظیفه خود عمل نمی‌کند. همچنین شعار اقتصادی رهبر در ۱۰ سال اخیر، به معنای حمایت از صنعت، کار و تولید بوده است؛ در حالی که شرایطی برای فعالان این عرصه ایجاد شده است که گویا دست خالی و بدون سلاح به خط اول جنگ رفته‌اند؛ بنابراین چگونه می‌توان انتظار تولید کالای باکیفیت را داشت در حالی که هیچ‌کدام از وعده‌ها محقق نشده است.
وی از تولیدکننده‌ای خبر داد که ۴ماه در نوبت ارز مواد اولیه‌ای است که مورد نیاز صنایع فولاد و پالایشگاه است و افزود: ارز ۴۲۰۰ تومان معضلات دیگری را ایجاد کرده است.
موسوی لارگانی گفت: ۳ سال و نیم از تصویب قانون رفع موانع تولید می‌گذرد، ولی اصلا اجرا نشده است.
وی با اشاره به فرموده رهبر معظم که مصرف کالای خارجی با وجود مشابه ایرانی حرام است، افزایش واردات در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ را از دیگر غصه‌ها دانست.
خستگی ناشی از خبرهای فساد مالی
سهل‌آبادی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان و خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، در بیان مشکلات، آنها را در حد جان به لب رسیدن توصیف کرد و از نمایندگان مجلس خواست تا پیگیر جدی اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده باشند؛ زیرا این یکی از موانع برای رقابت در تولید است.
وی از مشکلات در ارتباط با وزارت کار و تأمین اجتماعی سخن راند و سرانه ورزش را که اکنون برای صنایع تعیین شده است، تشدید فشار بر فعالان صنعت اعلام کرد.
سهل‌آبادی با بیان آنکه در این شرایط سنگ می‌تواند جایگزین خوبی برای نفت باشد، خواستار توجه مسئولان به کوچک‌ترین موارد شد.
وی گفت: خبرهای فساد مالی، ما را خسته کرده است.
رئیس اتاق بازرگانی، نقدینگی کشور را بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: بانک‌ها و نمایندگان دولت، خریداران اصلی سکه‌ها، طلا و ارز هستند.
وی از راه‌اندازی کلینیک صنعتی با هدف حل مشکلات صنایع و باک‌ها خبر داد و گفت: برای ارائه خدمات در سطح کشور نیاز به حمایت داریم.
طراحی پورتال و کاهش زمان صدور مجوز
مهرعلیزاده، استاندار اصفهان، در واکنش به مسائل مطرح‌شده، مردان صنعت را به آهن پتک‌خورده‌ای مانند کرد که نباید زود از کوره دربروند.
وی اصفهان را مهم‌ترین استان صنعتی کشور نامید و مظلومیت صنعت را رنج‌آور خواند.
وی خطاب به دولت گفت: چرا خریدار یک و نیم میلیارد سکه را که می‌خواهد به اربیل ببرد، محاکمه علنی نمی‌کنید تا صنعتگری که تمام سرمایه و زندگی خود را به کار و تولید در این جامعه اختصاص داده است، احساس امنیت کند؟
وی تأکید کرد: برای امنیت شغلی و روانی در استان تا پای جان ایستاده‌ام.
استاندار اصفهان با صراحت بیان داشت: تأمین اجتماعی باید از نگاه درآمدی به دفترچه‌های تأمین اجتماعی صرف‌نظر کند و هرچه زودتر دفترچه‌ها را تأمین کند.
وی توصیه به اصلاح قانونی در این راستا کرد. مهرعلیزاده در بخش دیگری از سخنان خود، مسائل بانک‌ها و بیمه‌ها را در استان اساسی خواند و از جلسات متعدد با مدیران عامل بانک‌ها خبر داد و گفت: بانک‌ها حق ندارند در این شرایط، فشار به کشاورزان و صنعتگران اعمال کنند و حتی اگر قرار است هزینه‌ای را تحمل کنند، حق ندارند خلاف جریان آب شنا کنند.
وی خود را سرباز صنعتگران و فعالان کار و تولید نامید و یادآور شد: لازم است از مکانیزم‌های مختلف در استان استفاده کنیم.
استاندار اصفهان با اشاره به فرصت‌های فراوان اقتصادی تأکید کرد: باید هرچه زودتر از وابستگی به درآمد نفت جدا شویم.
وی در خاتمه از طراحی پورتال سرمایه‌گذاری در استانداری خبر داد که با ثبت‌نام سرمایه‌گذار، مجوز در همان لحظه صادر می‌شود و کاهش زمان صدور مجوز به صفر می‌رسد.
باید تدبیر و راهبرد داشته باشیم
نجفی، معاون وزیر و رئیس سازمان‌های کوچک و شهرک‌های صنعتی، استان اصفهان را در تمام مسائل مربوط به جنگ و مسائل کشور مؤثر خواند و گفت: استان اصفهان با مسائل کوچک نمی‌لرزد.
وی توانایی استان را در حد نجات‌دهنده کشور توصیف کرد و گفت: در شرایط عادی نیستیم و در این شرایط باید با تدبیر و راهبرد باشیم.
وی در واکنش به اعتراضات مکرر صنعتگران حاضر در جلسه، از تشکیل ستاد و بسیج نیروها به همه واحدهای صنعتی استان برای بررسی مشکلات ارزی، کنترلی، مسائل مربوط به تأمین مواد اولیه و ثبت سفارش، مسائل مالی و بانکی خبر داد و تصریح کرد: مدیران بانک‌ها و بیمه‌ها باید با درنظرگرفتن شرایط تصمیم‌گیری کنند.
وی با ابراز تأسف از اینکه مواد اولیه تولیدکننده‌ای ۴ ماه در گمرک مانده است، گفت: باید با کسانی که اهلیت دارند، کار کنیم.
نجفی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، از راه‌اندازی دوباره ۲۰۱ واحد تعطیل‌شده و تخصیص تسهیلات ۱۰ درصدی خبر داد و افزود: باید راهبرد خود را در ابعاد بازار، دانش‌بنیان و فعالیت واحدها تعیین کنیم.
وی از تکمیل اولین شهرک صنعتی مکانیزه و پیشرفته در استان تا ۳ سال آینده خبر داد.
در خاتمه این جلسه از صنایع کوچک برتر تجلیل شـد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *