تعامل اداره اوقاف با دانشگاه و نخبه‌ها گامی در جهت توسعه فرهنگ وقف است

فرزانه افسرطه

اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، میزبان برگزاری چهل‌ویکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با هدف تقویت ارتباط دانشجویان، نخبه‌ها و استادان با حوزه‌های علمیه است.
حجت‌الاسلام صادقی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، در جمع اصحاب رسانه با گرامیداشت دهه کرامت و روز ملی تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه، از برگزاری چهل‌ویکمین دوره مسابقات قرآن در مرحله استانی با همکاری دانشگاه آزاد خوراسگان خبر داد و گفت: درمجموع ۷۰۰ نفر در مسابقات حضور دارند که ۲۹۳ نفر خواهر و ۲۷۸ نفر از برادران هستند.
همچنین ۲۹ نفر داور از تهران، قم، اصفهان و کاشان به داوری می‌پردازند.
وی رشته‌های خواهران را حفظ، قرائت، ترتیل و دعاخوانی عنوان کرد و افزود: رشته اذان برای برادران اضافه
می‌شود.
حجت‌الاسلام صادقی از برگزاری اختتامیه مسابقات در روز پنجشنبه ۲۸ تیرماه در دانشگاه خوراسگان خبر داد و یادآور شد: در ۱۵ رشته و از هر رشته ۳ نفر برگزیده می‌شوند که درمجموع ۴۵ نفر به مرحله استانی راه می‌یابند.
مدیر کل اوقاف با اشاره به ۵ ذی‌القعده به‌عنوان روز تکریم امامزادگان و همچنین دهه کرامت، از برگزاری جشن میلاد کریمه اهل بیت در ۴۵ بقعه، ۲۶ همایش بزرگداشت و تجلیل از امامزادگان، خادمین و هیئت امنا در امامزاده‌های شهرستان‌ها و برگزاری جشن میلاد امام رضا(ع) در ۱۱۴ بقعه خبر داد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، از ۴۵ وقف جدید از ابتدای سال جاری به ارزش ۶۰ میلیارد ریال خبر داد و اظهار کرد: ۵ مورد با نیت مذهبی، ۵ وقف برای امور خیریه، ۱۰ مورد مساجد و ۲ مورد با نیت قرآنی بوده است.
وی اعزام مبلّغان در طرح‌های مختلف را ۵۶۵ نفر در استان اعلام کرد و افزود: برای ۱۸۳ نفر از طلاب واجد شرایط، در ۳ رشته مهارت‌های فردی، خانواده و ازدواج و تربیت فرزند، آزمون و کلاس‌های سبک زندگی اسلامی برگزار شد.
وی از اعزام ۱۶ نفر به عتبات عالیات در راستای اجرای نیات واقفان خبر داد و گفت: ۷۱ نفر را برای زیارت امام رضا(ع) اعزام کرده‌ایم.
صادقی با اشاره به ۳۷ هزار و ۹۳۹ رقبه متصرفه در استان، از سنددارشدن یک‌هزار و ۳۹ رقبه در سال ۹۷ خبر داد و افزود: تاکنون ۱۱ هزار و ۹۴۰ رقبه سنددار شده‌اند.
وی بیان کرد: از ۱۲۱۰ پرونده قضایی اوقاف، ۷۹۵ مورد مختومه شده است و ۴۱۵ پرونده در جریان رسیدگی داریم. همچنین پاداشی برای طرح شناسایی مجهول اسناد مخفی تعیین کرده‌ایم. در بخش معاونت بهره‌وری و اجاره، ۱۴۱۲ سند اجاره در اداره کل اوقاف استان تنظیم شده است و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در موقوفات از اولویت‌های ماست.
وی گفت: حدود ۵۰ درصد بیمارستان‌های استان وقفی است؛ ضمن آنکه برای انعقاد تفاهم‌نامه با ارگان‌های مختلف در تلاشیم.
مدیر کل اوقاف از اجرای طرحی به منظور حمایت از بیماران و افراد تحت پوشش بهزیستی در استان، احداث تربت‌خانه برای امامزادگان، توسعه فیزیکی شبستان و سالن‌های چندمنظوره و پروژه GIS که امسال برای ۹۱۸ رقبه انجام شده و احداث اداره تأمین اجتماعی فلاورجان و مرکز فرهنگ قرآنی نطنز، وقف برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت و بی‌سرپرست خبر داد.
وی در تشریح نقش هدایتگری وقف بیان داشت: دغدغه مقام معظم رهبری، جنگ اقتصادی است و اوقاف می‌تواند با تغییر کاربری موقوفات خود به‌ویژه در اراضی که به دلیل خشکسالی نمی‌تواند منبع درآمدی برای کشاورزان باشد، برای مواردی سرمایه‌گذاری کند که برای وقف، مقرون به صرفه است؛ بنابراین با عنایت به اینکه موقوفات می‌توانند بیشترین نقش را در اقتصاد مقاومتی ایفا کنند، برای این امر برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم کمکی به لحاظ اقتصادی داشته
باشیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *