افزایش دمای هوا، تشدید پیک مصرف و تکرار خاموشی‌ها را به همراه دارد

فرزانه افسرطه

مدیر دیسپاچینگ (مرکز کنترل شبکه) و فوریت‌های شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه همه نیروگاه‌های اصفهان، زواره، کاشان، حصا، فولاد مبارکه و همین‌طور واحدهای پراکنده‌ای در مدار هستند، از اقدامات صورت‌گرفته به منظور کنترل بهینه شبکه و کاهش خاموشی‌ها خبر داد.
کاهش خاموشی‌ها تا پایان سال ۹۷
به ۱۴۰ دقیقه
مهرداد فرجی، مدیر مرکز کنترل شبکه شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان، با بیان آنکه دو شرکت توزیع برق شهرستان و توزیع برق استان، مصارف برق استان اصفهان را مدیریت می‌کنند، محدوده جغرافیایی شرکت توزیع برق شهرستان را از خیابان ۳۴ محمودآباد تا منطقه بهارستان و گردنه لاشتر و جاده دولت‌آباد و نزدیک شاهین‌شهر اعلام کرد و گفت: شرکت توزیع برق استان، علاوه بر کل منطقه اصفهان، فراتر از منطقه را نیز مدیریت می‌کند.
وی افزود: چون امکان ذخیره انرژی برق وجود ندارد و باید پس از تولید مصرف شود، مراکزی برای کنترل همخوانی، توازن و ایجاد تعادل و جلوگیری از نوسانات مشکل‌آفرین فعالیت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه مراکز دیسپاچینگ عهده‌دار فرکانس هستند، مراکز کنترل شبکه را در ۵ مرحله ملی، منطقه‌ای، فوق توزیع، توزیع و فشار ضعیف عنوان کرد و از فعالیت ۹ مرکز کنترل شبکه (دیسپاچینگ) خبر داد.
وی گفت: دیسپاچینگ ملی بین خروجی و ورودی نیروگاه تعادل برقرار می‌سازد
و اگر این تعادل برقرار نشود، خاموشی برای کل کشور اتفاق می‌افتد؛ بنابراین سهمیه خاموشی هر منطقه باید در هر دیسپاچینگ منطقه‌ای اعلام شود.
مهندس فرجی از وجود ۸۲ نیروگاه آبی در سطح کشور با توان تولید ۹۳۰۰ مگاوات خبر داد و گفت: به دلیل خشکسالی نمی‌توانیم چندان به تولید آنها اعتماد کنیم و فعلا ۵۰ درصد برق مورد نیاز را نداریم.
مدیر مرکز کنترل شبکه بیان کرد: هرساله رشدی را در شبکه پیش‌بینی می‌کنیم؛ ولی امسال مصرف با تولید برابری می‌کند؛ ضمن آنکه ۵۰۰۰ هزار مگاوات را نداریم.
وی بیان داشت: ما مصرف‌کننده ۵/۳۳ درصد از انرژی تحمیلی به دیسپاچینگ برق منطقه‌ای هستیم.
وی از طرح‌هایی که هرساله از طرف وزارت نیرو برای صنایع کوچک و بزرگ ابلاغ می‌شود تا در زمان پیک مصرف، ۳۰ تا ۴۰ درصد از انرژی مصرفی خود را کاهش دهند، خبر داد.
مهندس فرجی در تشریح انواع خاموشی‌های اعمال‌شده در شبکه توزیع برق گفت: از سال ۹۳، ۸۰۵ دقیقه در سال به ازای هر مشترک خاموشی اعمال شده که طبق نقشه تعیین‌شده تا سال ۱۴۰۵، باید به ۳۰ دقیقه خاموشی برای هر مشترک کاهش یابد. همچنین در انتهای سال ۹۶ باید به ۲۴۰ دقیقه کاهش می‌یافت که خوشبختانه به ۲۳۸ دقیقه رسیده‌ایم و در انتهای سال ۹۷، باید به ۱۴۰ دقیقه برای هر مشترک برسد و فعلا در نقطه ۲۲۸ هستیم. مدیر مرکز کنترل شبکه پیک کشور در سال گذشته را ۵۵ هزار مگاوات و امسال را ۵۷ هزار مگاوات اعلام کرد و افزود: با توجه به وضعیت هوا می‌توان تعیین کرد
که پیک مصرف کشور چقدر خواهد بود.
وی با بیان آنکه به ازای هر درجه افزایش دما، ۱۵۰۰ مگاوات مصرف انرژی در کشور افزایش می‌یابد، از احتمال افزایش دما و افزایش پیک مصرف خبر داد.
کمک ۲۰۰۰ مگاواتی به شبکه، نتیجه تغییر ساعات اداری
مهرداد فرجی از جدول گروه‌بندی خاموشی در ۴۰ شرکت توزیع برق در سطح کشور سخن راند و افزود: گروه‌بندی خاموشی مدیریت بار در جدول توزیع برق شهرستان اصفهان تهیه شده و در روزهای گذشته، شاهد افزایش میزان خاموشی از میزان پیش‌بینی‌شده بوده‌ایم.
وی افزود: از طرفی اقدامـات پیشــگیرانه شرکت توزیع برای اجــرای ۵ طــرح، امضــای تفاهم‌نامــه با صنایع و راه‌اندازی کانـال بی‌سـیم با همکاری شورای پلیس و شــرکت توزیع به صورت آنلاین، به‌ویژه برای کنترل ترافیک و چراغ‌های راهنمایی، پانل خورشیدی و سیستم UPS بوده است.
وی کمک ۲۰۰۰ مگاواتی به شبکه را نتیجه تغییر ساعات اداری و همکاری مشترکان دانست.
جبران خسارات مشترکان
ناشی از خاموشی‌ها
در ادامه، محمد علی‌اکبری، مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق، درباره خسارات احتمالی که پس از رفع خاموشی به وسایل برقی مشترکین وارد می‌شود، بیان داشت: روی قبوض برق همه مشترکان، بیمه اخذ می‌شود و شرکت ملزم به جبران خسارت
است.
وی خاطرنشان کرد: چنانچه مشکلاتی به علت خاموشی برای وسایل برقی مشترکان ایجاد شود، با ثبت درخواست در سایت بیمه و طبق بررسی کارشناسی، از طرف بیمه قابل پیگیری و جبران است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *