نظام آموزشی کشور ناکارآمد است

زهرا نصیری

ابوطالب جلالی که به‌تازگی حکم ریاست مرکز تربیت مربی وپژوهش‌های سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور را از سوی رئیس سازمان فنی‌وحرفه‌ای دریافت کرده است و همزمان سرپرست اداره کل فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان است، طبق روال هرساله و در آستانه هفته ملی مهارت و ۶ مرداد به جمع خبرنگاران آمد تا از برنامه‌ها و اقداماتی که طی یک سال گذشته در راستای مهارت‌آموزی جوانان در این اداره به مرحله اجرا درآمده است، سخن بگوید و درباره برنامه‌های آینده این سازمان نیز به مردم اطلاع‌رسانی کند.
سرپرست اداره کل فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان، فقر مهارتی در جامعه را سدی برای رسیدن به موقعیت‌های اقتصادی خوب دانست و به این مسئله اشاره داشت که فقر مهارتی باعث ایجاد چالش‌های اقتصادی و کم‌انگیزگی برای خانواده‌ها می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین دغدغه کشور هم‌راستانبودن سیاست‌های آموزشی با برنامه‌های اشتغال کشور است، عنوان کرد: متأسفانه نظام آموزشی در کشور ناکارآمد است و بیشتر به رشدیافتگی توجه کرده و برای توسعه‌یافتگی فکری نکرده است.
جلالی افزود: ناکارآمدی نظام آموزشی، مهم‌ترین چالش را برای ما به وجود آورده است.
وی با اشاره به اینکه مردم هنوز از تفاوت نظام آموزش فنی‌وحرفه‌ای با دانشگاه‌ها آگاه نیستند، گلایه کرد و گفت: در کشور ما هنوز نظام آموزش‌محور داریم؛ در حالی که در کشورهای پیشرفته این‌چنین نیست.
رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور تأکید کرد: هنوز آموزش‌ها در کشور عرضه‌محور است؛ این در حالی است که آموزش‌ها باید از ۵۰ سال قبل برون‌سپاری می‌شد.
جمعیت ۶۵ میلیون نفری در فرصت کار
وی با اشاره به اینکه در کشوری زندگی می‌کنیم که ۶۵ میلیون نفر در فرصت کار هستند که ۳۶ میلیون نفر از این جمعیت نیز غیرفعال هستند، گفت: ۲۲٫۵ میلیون نفر از این جمعیت هم شاغل‌اند که باید برنامه ارتقا برای آن‌ها داشته
و نگران تثبیت اشتغال این افراد باشیم؛ با توجه به تغییرات تکنولوژی این مشکل وجود دارد که هر فردی با داشته‌های قبلی بتواند به کار خود ادامه دهد؛ بنابراین ارتقای شاغلان باید در برنامه‌های آموزشی کشور وجود داشته باشد.
رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های سازمان فنی‌وحرفه‌ای با اشاره به اینکه در استان اصفهان فرصت‌های شغلی خوبی داریم، اضافه کرد: در غرب استان تولید گیاهان دارویی رونق خوبی دارد؛ همچنین استان اصفهان حدود ۸ هزار واحد صنعتی دارد که مطالبه آن‌ها افراد متخصص و با مهارت است؛ در این استان ۱۶۰ هزار واحد صنفی نیز داریم و با وجود محدودیت آب در بعضی شاخص‌های کشاورزی رتبه برتر را داریم؛ همچنین از ۶۰۰ محصول معروف صنایع دستی در کشور، ۲۰۰ مورد متعلق به اصفهان است و این وظیفه دستگاه‌های خدمات‌رسان است که از این ظرفیت‌ها استفاده کنند و آن‌ها را به فعلیت برسانند.
وی افزود: یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های ما در کشور هم‌راستانبودن برنامه‌های آموزشی با نظام اشتغال است که اتلاف منابع انسانی را به دنبال خواهد داشت.
آموزش ۱۲۰۰ رشته در مراکز فنی‌وحرفه‌ای اصفهان
وی با بیان اینکه ۵۴ مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای در استان داریم که هزار و ۲۰۰ رشته در آن‌ها آموزش داده می‌شود، اذعان کرد: نزدیک به ۶۰ هزار نفر از جوانان استان اصفهان از آموزش‌های مهارتی استفاده می‌کنند که نزدیک به ۳۰ درصد این افراد دانشجو یا دانش‌آموخته دانشگاهی هستند.
میزان بیکاری در دانش‌آموختگان دانشگاهی ۱۲درصد بیش از افراد کم‌سواد است
وی در ادامه عنوان کرد: دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی این اعتماد را پیدا کرده‌اند که خودشان به برنامه‌های آموزشی وارد شوند؛ همچنین با مراکز دانشگاهی تفاهم‌نامه‌هایی برای آموزش‌های مهارتی در دانشگاه‌ها داریم.
جلالی با اشاره به اینکه در استان اصفهان میزان بیکاری بیش از ۱۰ درصد است، افزود: در این بین میزان بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی ۱۲ درصد بیشتر از افراد کم‌سواد است.
دولت آموزش‌ها را برون‌سپاری کند
دولت باید برنامه برون‌سپاری داشته باشد و نظام آموزش را در اختیار خبرگان غیردولتی قرار دهد.
رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور انتقاد کرد: اگر اداره کاریابی مسئولیت رساندن افراد به یک موقعیت شغلی را دارد، چرا در ذهن دانش‌آموزان دانشی خاص را قرار دادیم و یک سری اشتغال خاص را تعریف کرده‌ایم؟ همچنین جایگاه کار سخت و قداست آن را در جامعه کم کرده‌ایم.
راهیابی ۳۳ نفر به مسابقات ملی مهارت
جلالی در ادامه صحبت‌های خود به حضور ۸ هزار و ۸۷۸ نفر از جوانان در هجدهمین دوره مسابقات ملی مهارت اشاره کرد و افزود: از این تعداد ۳۳ نفر به مرحله کشوری که در کرج در حال برگزاری است، راه یافتند.
وی همچنین به تجهیز و راه‌اندازی ۲۷ مرکز سنجش الکترونیک در شهرستان‌های استان اصفهان اشاره کرد و گفت: ظرفیت آزمون این مراکز ماهیانه ۱۸۶۴۰ نفر است که ۴۰ درصد هزینه تجهیز و راه‌اندازی این مراکز توسط خیرین تأمین شده است.
وی تأکید کرد: در سه ماه اول امسال اداره آموزش فنی‌وحرفه‌ای استان اصفهان برای ۲۵ هزار و ۵۹۲ نفر دوره آموزش‌های مهارتی در بخش دولتی برگزار کرده
است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *