برون رفت از مشکلات صنایع دستی گامی به سوی صادرات

فرزانه افسرطه

در نشست خبری اشتغال و کارآفرینی با حضور هیئت‌مدیره خانه صنایع دستی اصفهان با رویکرد بررسی راهکارهای نوین برندینگ، بازاریابی و صادرات صنایع دستی با همکاری انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی استان اصفهان و مجتمع فرهنگی‌هنری استاد فرشچیان، از تلاش برای برقراری ارتباطی چندسویه بین بخش‌های مختلف با هدف رشد و ارتقای صنایع دستی صحبت شد.
لزوم راهیابی به نمایشگاه‌های بین‌المللی صنایع دستی
محمدرضا اخلاقی، رئیس خانه صنایع دستی اصفهان، تفکر اولیه ایجاد خانه را براساس تحقیقات وسیع بازار در ساختار صنایع دستی در کشورهای موفق دنیا و ظرفیت‌های گسترده ایران که در این بخش وجود دارد، عنوان کرد.
وی گفت: خانه صنایع دستی اصفهان با هدف پاسخگویی به نیازهای آموزشی هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی در زمینه‌های طراحی، تولید و فروش محصولات هنری در سبک‌های فروش متفاوت با بهره‌گیری از روش تعلیم استادشاگردی فعالیت کرده و دوره‌های آموزشی نظری و کارگاهی را در محورهای هنرهای سنتی، هنرهای کاربردی و اقتصاد هنر برگزار می‌کند.
وی با اشاره به نتایج اولین همایش اشتغال و کارآفرینی، برگزاری دومین همایش اشتغال و کارآفرینی با رویکرد کارآفرینی در بازارهای بین‌المللی را برای معرفی کالاهای ایرانی در سطح کشور و سپس راهیابی به نمایشگاه‌های بین‌المللی ایتالیا و فرانسه عنوان کرد و افزود: طراحی و گزینش کالا برحسب نیاز و کاربرد تا خروجی آن برای صادرات انجام می‌شود.
برون‌رفت از مشکلات صنایع دستی، گامی به سوی صادرات
اخلاقی در حوزه آموزش هنرهای کاربردی از ارتباط با دانشگاهی در فرانسه خبر داد که در یک دوره ۵ روزه، استادانی از ایران با استادان دانشگاه فرانسه برای آموزش‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند.
وی از ارائه آموزش بازاریابی و برندینگ خبر داد و در تأمین ملزومات، از فروشگاهی با عنوان ‌هایپر هنر یا پاساژ هنری نام برد که جایگاهی برای تمام رشته‌های هنری تعریف شده است. همچنین دفتر طراحی با همکاری دانشگاه فرانسه، تجارت‌خانه و خدمات فروش و بازارچه‌ای در این زمینه راه‌اندازی می‌شود؛ ضمن آنکه سایت فروش اینترنتی، طراحی و آماده شده است.
وی با اشاره به تعاملاتی با سازمان صنعت، معدن و تجارت برای راه‌اندازی مرکز شتاب‌دهی خدمات گفت: راهکارهای برون‌رفت از مشکلات صنایع دستی و هنرمندان، یافتن راهی برای صادرات است که در این راستا ایجاد دفاتری در کشورها، ارتقای کیفیت تولید و بسته‌بندی و توجه به شرایط حمل و نقل از عمده برنامه‌های
ماست.
وی دو راهکار دیگر را استقرار انجمن در دفاتر و ایجاد کنسرسیوم صادراتی عنوان کرد که برندسازی، تعامل، برون‌سپاری خدمات و شناسایی شبکه‌های توزیع و آماده‌کردن بستر حاکی از حجم سنگین کار در این زمینه است.
تجار برای صنایع دستی سرمایه‌گذاری نکرده‌اند
جلیل جوکار، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی استان اصفهان، با اشاره به اینکه هنرمندان بزرگی داریم، ولی متأسفانه تجار روی کارهای هنری سرمایه‌گذاری نکرده‌اند و اکنون در بدترین شرایط وارد عمل شده‌ایم، بر ورود جدی مردم تأکید کرد
و گفت: اگر مردم به فکر نباشند، صنایع دستی را از دست می‌دهیم.
وی افزود: اگر نتوانیم درآمدی برای هنر تعریف کنیم، رویکرد جوانان به هنر بسیار کم می‌شود.
جوکار در ادامه از فعالیت ۴۶۰ رشته صنایع دستی در سال‌های اخیر صحبت کرد و افزود: بیش از نیمی از آنها به دلایل مختلف معدوم شدند و اکنون به ۱۹۵ رشته کاهش یافتند که این موضوع مستلزم یافتن راهی برای رهایی از این بن‌بست است.
وی خاطرنشان کرد: هنر کشورمان مورد تحقیر واقع شده است و اگر امروز آن را غنیمت نشماریم، بخش بزرگی از هنر این سرزمین نابود خواهد شد.
وی درباره تهدیداتی که برای فرش ایران وجود دارد، به خبرنگار کیمیای وطن گفت: نتوانسته‌ایم از حق کپی‌رایت طرح فرش ایران محافظت کنیم و کسانی که در صادرات فرش ایران هستند، دیگر با ماهیت ایرانی فرش و رنگ‌های ایرانی بیگانه شده‌اند؛ زیرا کشورهای افغانستان، هند، پاکستان و چین فرش‌هایی با طرح‌های ایرانی می‌زنند که جا دارد حق فرش ایران را از مسئولان مطالبه کنیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *