۲۰۰۰ خانواده در اصفهان در صف دریافت فرزندخوانده

زهرا نصیری

عکاس: علی حاج کاظمیان

در استانه هفته بهزیستی مدیرکل بهزیستی استان اصفهان به همراه معاونین خود به جمع خبرنگاران آمد تا ازاقدامات انجام شده این اداره کل در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و شرح وظایفی که برای این سازمان مشخص شده است سخن بگوید.

مرضیه فرشاد در ابتدا از خبرنگاران خواست که به دلیل فعالیت‌های متنوعی که این اداره دارد اخبار این اداره را به صورت شفاف وبادقت برای مردم مخابره کنند.

وی با بیان اینکه در سه ماهه نخست امسال یک هزار و ۲۷۸ مورد مداخله بهزستی در اورژانس اجتماعی بوده است، اظهار کرد: از این تعداد ۵۵۸ مورد مربوط به کودک آزاری، ۱۹۵ مورد همسرآزاری، ۳۴ مورد سالمند ازاری و ۷۱ مورد اقدام به خودکشی بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه طی سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش خشونت روبه‌رو بوده‌ایم، افزود: همسرآزاری ۱۶ درصد، کودک آزاری دو درصد و سالمند آزاری ۲۴ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه تعداد کودکان بد سرپرست در شیرخوارگاه‌ها بیش از کودکان بی سرپرست است، ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد کودکان در شیرخوارگاه‌ها بدسرپرست هستند و فرایند واگذاری آنها به مراتب سخت‌تر از کودکان بی‌سرپرست است.

وی با اشاره به اجرای طرح مشک (مراقبت مشارکتی شیرخواران) در سال گذشته به صورت پایلوت در ۱۰ استان گفت: در قالب اجرای این طرح در استان اصفهان در سال گذشته ۶۳ کودک و در سال جاری تاکنون هفت کودک به صورت موقت به خانواده‌های متقاضی کودک واسپاری شده‌اند.

۲۰۰۰ خانواده در صف دریافت فرزندخوانده

فرشاد با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰۰۰ خانواده در انتظار گرفتن فرزند هستند، افزود: ۴۰ کودک در شیرخوارگاه‌ها دارای شرایط واگذاری به این خانواده‌ها هستند.

پذیرش ۲۱۵ کودک خیابانی

وی با اشاره به پذیرش ۲۱۵ کودک خیابانی توسط بهزیستی اظهار کرد: خیریه “سرمد” که در این زمینه فعال است ۱۰۴ کودک خیابانی را تحت پوشش قرار داده که در صورت کمک‌های بیشتر مردم و خیرین می‌تواند خدمات بیشتری به این کودکان ارائه دهد چرا که این کودکان با ناهنجاری‌ها و آسیب‌های بسیاری روبه‌رو هستند.

فرشاد هزینه نگهداری یک معلول در مراکز توانبخشی بهزیستی را یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که یارانه دولتی به این افراد تنها ۶۵۰ هزار تومان است.

وی همچنین گفت: در حال حاضر ۳۸ خانه کودک و نوجوان تحت پوشش بهزیستی در اصفهان فعالیت دارد.

مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در خصوص مناسب‌سازی شهری برای معلولان و سالمندان گفت: دستگاه‌های دولتی در سال‌های اخیر موظف به مناسب‌سازی ساختمان ادارات شده‌اند. همچنین در آخرین جلسه استانداری مناسب سازی حمل و نقل و مناسب سازی عمومی در مورد اتوبوس‌ها و معابر شهری عنوان شد که شهرداری باید پاسخ‌های مناسبی در این زمینه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه علی رغم همه اعتبارات دولتی و خیران پوشش حمایتی یک فرد ضایعه نخاعی تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته یارانه‌ای که به یک خانواده چهار نفره اختصاص داشت ۱۰۰ هزار تومان بود که با افزایش یارانه در سال ۹۷ این مبلغ به ۴۷۰ هزار تومان رسیده است.

ژنتیک بیشترین علت معلولیت در اصفهان

فرشاد درخصوص بیش‌ترین آمار معلولیت‌ها در استان اصفهان گفت: معلولان جسمی و حرکتی با جامعه آماری ۱۲۰ هزار نفری بیشترین نوع معلولیت و جامعه آماری شنوایی کمترین تعداد معلولان استان را شامل می‌شوند.

وی درخصوص علت معلولیت‌ها اظهار کرد: موارد ژنتیکی بیشترین علت معلولیت در استان اصفهان است و در این زمینه حوادث جاده‌ای در رتبه دوم قرار دارد.

۲۷ بیمارترنس تحت پوشش بهزیستی

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در خصوص آمار بیماران ترنس در استان اصفهان گفت: در سال گذشته ۲۳ مورد در این خصوص تحت حمایت بهزیستی قرار گرفته و در سال جاری نیز تاکنون چهار مورد از این افراد تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد ترنس‌های اصفهان مؤنث – مذکر بوده‌اند، افزود: در اصفهان تنها یک انجمن درخصوص بیماران ترنس وجود دارد که مجوز آن‌ها از بهزیستی نیست اما افراد تحت پوشش خود را برای دریافت حمایت‌های مالی به بهزیستی معرفی می‌کند.

سند شناسایی برای کودکان مجهول الهویه

فرشاد گفت: اداره ثبت احوال استان همکاری خوبی با بهزیستی استان داشته که از بهمن ماه سال ۹۶ برای کودکان شیرخوار مجهول الهویه کد ملی صادر کرده و این کودکان توانستند از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند شوند

۴۰ درصد طلاق‌ها در ۵ سال اول زندگی

در ادامه این نشست معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به وقوع ۹.۲ درصد طلاق‌ها در سال اول زندگی گفت: ۴۰ درصد طلاق‌ها در استان اصفهان در پنج سال اول اتفاق می افتد که این امر باعث کاهش فرزندآوری است.

مجتبی ناجی؛ به فعالیت ۸۰۰ مهد کودک تحت پوشش بهزیستی استان اشاره کرد وگفت: از این تعداد ۱۵۰ مهدکودک در روستاها قرار دارد. سال گذشته  ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در قالب تهیه غذای گرم به مهدهای کودک کمک مستقیم شده است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: همچنین در سال گذشته به منظور تجهیز ۲۰۰ مهدکودک و کمک هزینه برای ثبت نام کودکان در مهدهای کودک ۱۴۷ میلیون تومان هزینه شده است.

۹۲۰۰ زن سرپرست خانوار در اصفهان تحت پوشش بهزیستی

وی با بیان اینکه ۹۲۰۰ زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی در استان اصفهان هستند، افزود: خدمات نقدی و غیرنقدی و حمایتی به این زنان ارائه می‌شود و بیش از همه توجه بهزیستی بر توانمندسازی این افراد بوده است.

ناجی در خصوص طرح‌های مربوط به زنان سرپرست خانوار گفت: گروه‌های همیار زنان خانوار در حوزه اشتغال که با یکدیگر به همکاری می‌پردازند تشکیل شده که به دنبال آن اجرای طرح تأمین مالی زنان سرپرست خانوار و زنان روستایی در دستور کار قرار گرفت و بر این اساس بانک کشاورزی بدون ضامن به این زنان تسهیلات می‌دهد.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات دو میلیارد تومانی از طرف بانک کشاورزی به این طرح افزود: در سراسر کشور ۶۰۰ گروه جدید به این طرح اضافه شده که تنها ۳۰۰ گروه آن مربوط به استان اصفهان بوده است.

۲۵۰ هزار کودک در طرح غربالگری بینایی و شنوایی

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان نیز که در این جلسه حضور داشت گفت: سال گذشته ۲۵۰ هزار کودک در استان اصفهان در طرح غربالگری بینایی و شنوایی شرکت کردند.

محمدسعید محمدی؛ با بیان اینکه غربالگری نوزادان برای پیشگیری از معلولیت‌ها از مهم‌ترین اقدامات بهزیستی در این بخش است، اظهار کرد: سال گذشته ۷۰ هزار کودک غربالگری شنوایی و ۱۸۰ هزار کودک غربالگری بینایی شدند.

وی تصریح کرد: در غربالگری بینایی ۱۲ هزار کودک مشکوک به کم بینایی شناسایی و در نهایت ۲۱۰۰ مورد از این کودکان نیاز به درمان داشتند.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان خدمات مشاوره ژنتیک را یکی دیگر از فعالیت‌های معاونت پیشگیری بهزیستی استان اصفهان دانست و افزود: علاوه بر مشاوره ژنتیک و پرداخت هزینه‌های  این مشاوره که گاهی بیش از پنج میلیون تومان است، برای خانواده‌های تحت پوشش  تمام هزینه‌ها را بهزیستی پرداخت می‌کند. همچنین دو طرح مشاوره پیش از ازدواج و غربالگری ژنتیک در ۱۱ شهرستان استان انجام می‌شود.

وی در خصوص مراکز ارائه خدمات به معتادان گفت: ۵۵ مرکز درمان سرپایی و ۵۷ مرکز اقامتی میان مدت در استان فعال است. همچنین دو مرکز اجتماع درمان مدار به معتادان خدمات ارائه می‌کند.

محمدی، در خصوص طرح موبایل سنتر گفت: مراکز موبایل سنتر به صورت تیم‌های سیار به مناطقی که محل تجمع معتادان است مراجعه و وسایل پیشگیری از رفتارهای پرخطر را در اختیار این معتادان قرار می‌دهند.

اجرای طرح باشگاه مثبت دراصفهان

وی در خصوص طرح باشگاه مثبت گفت: این طرح در یک مرکز در اصفهان و یک مرکز در کاشان اجرا می‌شود که در آن افراد مبتلا به HIV مثبت آموزش‌ها و مهارت‌های لازم برای خارج از انزوای فردی و اجتماعی را دریافت می‌کنند.

راه اندازی دو مرکز اتیسم امسال در اصفهان

معاون تونبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه یک هزار و ۳۰۰ نفر معلول در کشور وجود دارد که ازاین تعداد ۱۲۰ هزار نفران ها مربوط به استان اصفهان است گفت: فراوانی معلولین به ترتیب در جسمی_حرکتی، هوش میانی، سالمندان تحت پوشش بهزیستی، ناشنوایان، بیماران اعصاب و روان مزمن، نابینایان و کم بینایان است.

فیض ادامه داد: در کشور ۹ درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند که در استان اصفهان ۱۰/۹ درصد جمعیت را سالمندان به خود اختصاص می‌دهند که ۵۴۰ هزار نفر سالمند هستند و بهزیستی ۲۲ هزار نفر از این سالمندان را تحت پوشش خود دارد.

وی با اشاره به اینکه در اصفهان ۱۰ مرکز اتیسم وجوددارد افزود: تا پایان امسال دو مرکز اتیسم دیگر در استان راه اندازی خوهد شد که یکی از این مراکز در شهرستان بویین و میاندشت خواهد بود.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *