حصار صنایع، جاده‌ها، رودخانه و اراضی کشاورزی، سد توسعه چمگردان

فرزانه افسرطه

در گذر از جنوب غربی شهر اصفهان، روستای قدیم و شهر جدید چمگردان با سابقه حیات در پیش از اسلام خودنمایی می‌کند و قدمت تاریخی آن، به پیش از صفویه با آثار تاریخی که رفته رفته تخریب شده‌اند، باز می‌گردد. مهم‌ترین اماکن باستانی، برج‌ها هستند که البته زیباترین برج این منطقه به نام برج اربابی به یک ساختمان مسکونی تبدیل شد. دیگر بناهای تاریخی چمگردان عبارتند از ساختمان باغ برجی، سقاخانه، خانه‌ها و سردخانه‌های قدیمی، یخچال، بازارچه، دالان‌ها و کوچه‌هایی که با گسترش فضای شهری، از نظر محو شده‌اند.

علیرضا ملاکبیری، شهردار چمگردان در مصاحبه اختصاصی خود با کیمیای وطن، موقعیت این شهر را نزدیکترین شهرستان به کارخانه ذوب آهن و در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان اعلام کرد و گفت: چمگردان در سده‌های پیشین در کنار روستای بوه (Beveh) قرار داشته که این روستا با حمله افغان‌ها ویران شد و بازماندگان آن به چمگردان و سایر نقاط کوچ کردند.

وی، شروع فعالیت شهرداری را از سال ۱۳۶۲ و تشکیل ۵ دوره شورای اسلامی شهر با ۱۷ هزار نفر جمعیت اعلام کرد که ۲۵ درصد در بخش کشاورزی، ۶۰ درصد در بخش صنعت و ۱۵ درصد در بخش خدمات شاغل هستند.

شهردار چمگردان در تشریح بافت تاریخی و بافت فرسوده شهر بیان داشت: معابر بافت‌های فرسوده شهر چمگردان، ۲۳ هزار و ۴۰۰ متر و مساحت ۱۴۴ هزار متر مربع، فاقد آسفالت مناسب هستند و این معضل به اداره راه و شهرسازی منعکس شده ولی هنوز اقدامی صورت نگرفته است. وی اضافه کرد: طبق طرح جامع، محدوده قانونی چمگردان، ۲۸۶ هکتار و مساحت حریم، ۱۳۰۰ هکتار است که ۳۵ درصد مساحت شهر را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد. وی از محلات هفتگانه عرفی شهر چمگردان نام برد که در بافت فرسوده شهری قرار گرفته‌اند. شهردار، از اقدامات شهرداری برای تقسیم بندی محلات، تهیه نقشه معابر بافت فرسوده، کدگذاری Gps معابر، اولویت بندی محلات بافت جهت اجرای بهسازی، اطلاع رسانی مشکلات و تشکیل جلسات، تهیه برنامه بازآفرینی بافت فرسوده و تلاش برای تعیین محدوده قانونی بافت و درخواست افزایش مساحت بافت ناکارآمد تا ۱۲۰ هکتار خبر داد.

وی در بیان مشکلات و نیازهای موجود در بافت فرسوده، موارد تعریض و آزادسازی، مالکیت اراضی ذوب آهن و راه و شهرسازی، کمبود زمین برای توسعه، احداث خدمات روبنایی و دفع آبهای سطحی و فقدان آسفالت مناسب در معابر بافت‌ها را مطرح کرد و افزود: برای تعریض و آزاد سازی به هزینه‌ای بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال نیاز است، از طرفی برای آزاد سازی معابر اصلی اطراف بافت‌های ناکارآمد، ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبارلازم است که بدنبال جذب کمک و مشارکت بخش خصوصی هستیم. وی گفت: چمگردان در حصاری از صنایع، جاده‌ها، تاسیسات، رودخانه و اراضی کشاورزی قرار دارد و با محدودیت در توسعه شهری روبروست. چنانچه، ۶۸ درصد جزو اراضی دولتی و ذوب آهن و ۳۲ درصد عرصه دراختیار مردم، فاقد سند ۶ دانگ و محرومیت ساکنان این محدوده از تسهیلات مسکن است. شهردار، نداشتن زمین و عدم توانایی مالی شهرداری برای تملک زمین و احداث ابنیه، مراکز فرهنگی و فضای سبز را از موانع توسعه شهر دانست که مستلزم همکاری و مساعدت اداره راه و شهرسازی و توجه به سهم شهرداری در تفکیک‌های قبلی می‌باشد. وی در بحث دفع آبهای سطحی، از آبگرفتگی شدید معابر در فصول بارش خبر داد و افزود: با همکاری دانشگاه آزاد، پروژه مطالعه دفع آبهای سطحی انجام شده و به اعتبار ۱۰ میلیارد ریال نیاز است که در صورت سرمایه گذاری صنایع برای استفاده از پساب و جمع آوری آبهای سطحی، آب مصرفی آن‌ها تأمین می‌شود. ملأ کبیری به شبکه فاضلاب، برق، آبرسانی و مخابراتی اشاره کرد و از دفع فاضلاب بصورت سنتی، هدایت به قنات‌ها و یا رهاسازی در معابر خبر داد و افزود: بدلیل عرض کم معابر، قسمتی از گذر و حریم‌ها اشغال می‌شوند و مشکلات تردد را مضاعف می‌سازند و احتمال خسارت به ابنیه و حتی بازگشت آبهای آلوده به لوله‌ها در زمان افت فشار فراهم می‌گردد که معضلات بهداشتی را بهمراه خواهد داشت.

ملاکبیری، بودجه پروژه‌های عمرانی را ۹ میلیارد و بودجه جاری را ۵ میلیارد تومان اعلام کرد و در تشریح پروژه‌های عمرانی در دست اجرا، از به تعلیق درآمدن چندین پروژه بزرگ عمرانی خبر داد و افزود: با برنامه ریزی شورای شهر، راه حل‌هایی برای ادامه اجرای عملیات این چند پروژه در دست اقدام داریم. ولی مواردی مثل لکه گیری آسفالت معابر از محل منابع داخل شهرداری، پیاده راه سازی، ادامه احداث بلوار کارگر، ادامه احداث سالن چندمنظوره گلزار شهدا، طراحی و پیگیری مصوبات اصلاح هندسی معابر در حال اجراست.

شهردار چمگردان، از واگذاری ادامه احداث استخر و رفع مشکل مالکیت و کاربری زمین پروژه ایرانیان از طریق سرمایه گذاری و مشارکت با بخش خصوصی خبر داد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *