مدرسه تاریخی؛ مامن معتادان و محل دفن زباله ها/ کار فرهنگی برای پاسوربازی و قلیان!

استان اصفهان ظرفیت های بسیاری در حوزه های مختلف دارد که یکی از این ظرفیت ها شهرستان های استان با تنوع اقلیم و فرهنگ و حتی زبان متفاوت از مرکز استان است.

تابناک اصفهان در نظر دارد با پوشش اخبار حوزه شهرستان های خود در هفته، به معرفی ظرفیت های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این شهرستان ها بپردازد.

آران و بیدگل شهرستانی با قدمتی طولانی است که آثاری تاریخی از دوره های مختلف در آن به یادگار مانده است. از جمله آثاری که از دل تاریخ در شهرستان باقی مانده و با بی توجهی مسئولان مربوط، هر روز به سوی ویرانی پیش می رود، آثاری است که در بافت تاریخی دربند در حد واسط محله های چهارسوق و دهنو وجود دارد.

در این جا سری به مدرسه هدایت، نخستین مدرسه آران و بیدگل زدیم که این روزها حال و روز خوشی ندارد و به شدت در معرض تخریب است. علاوه بر این که بی توجهی مسئولان باعث شده است این بنای ارزشمند که حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد، در معرض تخریب جدی قرار گیرد.

این مدرسه گویا در سه طبقه(یک طبقه زیرزمین) احداث شده بوده است. با این حال به خاطر عدم رسیدگی، بیش از ۷۰ درصد بنا تخریب شده است.

در جای جای دیوارهای باقی مانده بنا، اثرهایی از یادگاری های نوجوانان روزگاران قدیم به چشم می خورد. در این دیوارنوشته که گویا یادگاری از دوران مبارزه علیه استبداد است، دانش آموزی برای تزریق روحیه مبارزه در رگ هم کلاسان خود این بیت را نوشته است: جوانان در قلم رمز شفا نیست/ علاج درد استبداد خون است.

سبک معماری این اثر تاریخی مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل سلطنت پهلوی اول است. راهروهای باریک، راه پله های متقاطع، طاقچه هایی که در جای جای اتاق ها به چشم می خورد، گچ بری های سقف و پایه های چوبی، از جمله ویژگی های این بناست.

قدیمی ترین مدرسه آران و بیدگل که نسلی از کهن سالان این خطه در آن درس خوانده اند، اکنون به زباله دانی تبدیل شده است و تا مدتی دیگر خبر تخریب آن به گوش خواهد رسید… پس از آن هم احتمالا مسئولان به فرافکنی و انداختن تقصیرات بر دوش باد و باران اکتفا خواهند کرد.

در سال های اخیر به دلیل عدم رسیدگی مسئولان، مدرسه هدایت که روزی مهد علم و دانش بود، امروز به مأمنی برای معتادان بدل شده است.

نامه سه تشکل دانشجویی به نماینده مجلس

شش تشکل دانشجویی از سه دانشگاه کاشان، دانشگاه علوم پزشکی کاشان و دانشگاه آزاد کاشان، طی نامه‌ای ضمن طرح چند سوال از نماینده شهرستان های کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، تیمسار منصوری ، وی را برای پاسخگویی به پرسش‌هایشان، به دانشگاه کاشان دعوت کردند

در بخشی از متن این نامه آمده است:

«محرم امسال که یادآور شعار هیهات من‌الذله حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است، مقارن شده است با تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی، تصمیمی تاریخی که اثرات آن تا سال‌ها و شاید دهه‌ها بر کشور و ملت ایران باقی خواهد ماند؛ از طرفی شاهد این موضوع بودیم که جنابعالی به عنوان یکی از اعضای کمیسیون ویژه برجام، تلاش مضاعفی برای تأیید و تصویب این برنامه داشتید و به طور طبیعی باید بتوانید برای این اقدام خود در برابر خدای متعال و ملت شریف ایران پاسخگو باشید.»

 در ادامه بیان شده است: «فارغ از بحث‌های مفصل فنی و تخصصی درباره جنبه‌های مثبت و منفی مختلف برجام که در هفته‌های گذشته در کشور مطرح شد، ضمن پرسش سه سوال ساده از جنابعالی دعوت می‌شود که برای ادای پاره‌ای توضیحات درباره دلیل حمایت‌ شما از این طرح در دانشگاه حضور یابید و به سؤالات موجود پاسخ دهید».

در مقدمه پرسش ها، دانشجویان این گونه نوشته اند:«یکی از ملزومات بدیهی که در توافق باید رعایت می‌شد، متناظر بودن کمی، کیفی و زمانی اقدامات دو طرف است؛ ولی در توافقی که شما از آن حمایت کردید شاهدیم که پس از اینکه ایران، ۹۷ درصد اورانیوم خود را رقیق کرد، قلب رآکتور اراک را خارج کرد، بخش عمده‌ای از سانتریفیوژهای خود را جمع کرد، اجازه بازرسی‌ها را به طرف مقابل داد و …  آن موقع زمان اقدام عملی طرف مقابل برای توقف تحریم‌ها فرا می‌رسد».

سپس به عنوان پرسش نخست مطرح شده است که:«سؤال اینجاست که بعد از اینکه ما همه این کارها را انجام دادیم، اگر طرف مقابل اصلا تحریمی را متوقف نکرد، می‌خواهید چه کار کنید؟ ضرری که آنها کرده‌اند دو برگه کاغذ است که در اولی لغو تحریم‌ها را صرفا انشاء کرده‌اند- بدون هیچ اجرایی- و در دومی دستور قبلی خود را باطل کرده‌اند؛ ولی در طرف مقابل ایران چه هزینه هنگفت سیاسی، اقتصادی و حیثیتی را متحمل می‌شود؟ چه تضمینی وجود دارد که بعد از اتمام اقدامات ما، آمریکا از توافق پشیمان نشود؟ آیا به آمریکا اعتماد کرده‌اید؟»

این تشکل ها، دومین پرسش خود را اینگونه مطرح کرده‌اند: «به فرض که لطف آمریکا شامل حال ما شد و صرف چند ماه آینده تحریم‌های سازمان ملل و … لغو شد، این چه لغوشدنی است که هر زمان شیطان بزرگ یا هر یک از کشورهای دیگر طرف مذاکره، از رفتار، گفتار، اخم، لحن و هر چیز دیگر ایران در هر موضوعی راضی نبودند، صرفا با یک بهانه هسته‌ای و بدون اینکه نیاز به اثبات آن باشد و یا لازم باشد سایر کشورهای جهان را متقاعد کنند، می‌توانند تمام تحریم‌های قبلی را تنها صرف ۶۰ روز بازگردانند؟ و این یعنی چماق بازگشت تحریم و فشار روانی آن همیشه بر سر ملت و دولت و مجلس ما خواهد بود که اگر کوچکترین کاری انجام دهیم که مطابق میل شیطان بزرگ و متحدانش نباشد، می‌توانند تنها در ۶۰ روز کل تحریم‌های قبلی را برگردانند. آیا این، چیزی جز تأثیرگذاری و نفوذ در تصمیم‌گیران سیاسی و مردم نیست؟»

پرسش سوم در این نامه این چنین عنوان شده است:«شما که برجام را تصویب کردید، لطفا بگویید با سخنان رهبری چه کنیم؟ برجامی تصویب شده است که طبق آن  دشمن مکار ما هر وقت بخواهد از تأسیسات نظامی ما بازرسی کند، حداکثر ۲۴ روز می‌توانیم درخواست او را اطاعت نکنیم و قبول کرده‌ایم که حداکثر بعد از ۲۴ روز اجازه بازرسی را به آنها بدهیم. از عزت‌مندانه بودن آن که بگذریم با سخن رهبری چه کنیم که فرموده بودند نباید اجازه بازرسی از مراکز نظامی کشور به دشمن داده شود؟ برجامی را تصویب کرده‌اید که در متن صریح آن لغو بسیاری از تحریم‌های هسته‌ای را به هشت سال بعد و بیشتر موکول کرده است. لطفا این را هم بگویید که سخن رهبری درباره لغو همه تحریم‌ها در روز امضا  – و یا حتی اجرای- برجام را چگونه از حافظه تاریخ پاک کنیم؟».

در پایان این نامه آمده است: «امید است در جمع دانشجویان حوزه انتخابی خود حاضر شوید و بدون هرگونه بازی با الفاظ و جملات با همدلی و همزبانی تمام، پاسخگوی سوالات ما باشید».

گفتنی است این نامه از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه کاشان، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کاشان، جامعه اسلامی دانشگاه کاشان، جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی کاشان و انجمن اسلامی مستقل دانشگاه کاشان نگاشته شده است.

مشکل قلیان و پاسوربازی در پارک ها

پس از گذشت یک هفته از نامه یکی از اعضای شورای اسلامی شهر کاشان به رئیس شورا مبنی بر لزوم تصمیم گیری و اقدام در مورد دو معضل «قلیان کشیدن» و «پاسور بازی» در پارک ها و بوستان های شهرستان کاشان، روند مطالبه این عضو شورا را از وی جویا شدیم.

نگارنده نامه، مهنس جواد حاجی قدیری از بررسی و بحث در مورد طرح ساماندهی به وضعیت پارک ها و بوستان ها و برخورد با موارد سلب آرامش و امنیت مردم در جلسه ای با حضور فرمانده نیروی انتظامی شهرستان کاشان خبر داد.

این عضو شورا با بیان اینکه فرمانده نیروی انتظامی کاشان در این جلسه با ورود این نیرو به ماجرای قلیان و پاسور ، موافق نبود، افزود: وی بر کار فرهنگی در این زمینه و نصب بنرهایی در پارک‌ها به عنوان راهکار جایگزین تأکید داشت.

قدیری تصریح کرد: فرمانده نیروی انتظامی کاشان فقدان قانون در زمینه برخورد با قلیان کشیدن و پاسوربازی در فضاهای عمومی بدون سقف را مبنا قرار داده و گفته است تنها مصرف دخانیات در فضای مسقف، در قانون نهی شده است.

خزانه دار شورای اسلامی شهر کاشان در ادامه اذعان کرد: من در جلسه، حتی بحث کارناوال های عروسی که سد معبر می کنند و آلودگی صوتی و رفتارهای خلاف عرف و هنجار بروز می‌دهند را مطرح کردم که در این زمینه، خود سرهنگ پورغلامحسین، فرمانده نیروی انتظامی کاشان هم درد دل هایی داشت و گفت ما آزادی عمل نداریم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *