“سوگواره ای برای زاون مهربان ” مراسم بزرگداشت استاد زاون قوکاسیان در تالار شریعتی برگزار شد

به گزارش خبرنگار اصفهان کیمیا،ستاد بزرگداشت مرحوم استاد زاون قوکاسیان،نویسنده، منتقد و سینماگر پرآوازه ایران و عضو شورای سیاستگذاری دومین جشنواره ملی فیلم و عکس جلوه های آب، عصر پنج شنبه ۷ اسفندماه مراسم یادبود این استاد برجسته سینما را با عنوان ” سوگواره ای برای زاون مهربان ما” با حضور اسقف اعظم ارامنه اصفهان و جنوب ایران، خانواده آن عزیز، نماینده اقلیت دینی ارامنه اصفهان و جنوب کشور در مجلس شورای اسلامی و جمعی از هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر برگزار نمود.

در این مراسم روبرت بیگلریان، نماینده اقلیت دینی ارامنه اصفهان و جنوب کشور در مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت در گذشت زاون قوکاسیان به جامعه هنری کشور و ارامنه ایران،  به جایگاه ارزنده او در سینمای ایران اشاره نمود و او را سفیر بین فرهنگی نامید.

غلامرضا مهیمن، مستند ساز و از دوستان نزدیک استاد زاون قوکاسیان نیز با بر شمردن خصوصیات اخلاقی زاون قوکاسیان، از بخشندگی او به عنوان بارزترین خصوصیت وی نام برد و گفت: خصوصیت بارز زاون بخشندگی او بود. از مسائل مادی تا فرهنگی. هرکس هر تقاضایی به خصوص در مورد مسائل فرهنگی داشت با آغوش باز و دستی گشاده تقدیم او می کرد.

وی با بیان اینکه زاون قوکاسیان کتابها و فیلمهایش را باقی گذاشت و آنها متعلق به همه است بر لزوم تشکیل بنیادی به نام بنیاد فرهنگی زاون تاکید کرد تا کتابها و فیلم هایش در آنجا در دسترس همه علاقه مندان و شاگردانش قرار گیرد. وی همچنین از سید مهدی طباطبایی نژاد، رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر جشنواره سینما حقیقت خواست در جشنواره آینده به منظور جاودانه ماندن نام زاون قوکاسیان جایزه ای به نام این استاد برجسته سینما در نظر گرفته شود و به افراد شایسته اهدا گردد.

در ادامه این مراسم دکتر نصرآبادی، ریاست موسسه آموزش عالی سپهر، با تسلیت در گذشت استاد قوکاسیان، از وی به عنوان ستاره ای درخشان در جامعه اساتید دانشگاه سپهر نام برد و با بیان سه عنصر فرهنگی، عنصر عوامانه که جامعه را به رکود می کشاند، عنصر ابداعی و خلاقیت که جامعه را رشد می دهد و عنصر عمومی که هویت جامعه را تشخیص می دهد گفت: من هویت جامعه که عنصری عمومی است را در زاون دیدم و عنصر ابداعی که خلاقیت و نوآوری و زایش است در او یافتم.

همچنین دکتر نصرآبادی، اعلام آمادگی دانشگاه سپهر برای چاپ تمام خاطرات و نوشته های هنرمندان و دوستان زاون قوکاسیان را در کتابی با عنوان” زاون می ماند” اعلام کرد.

سخنران دیگر این مجلس، سید مهدی طباطبایی نژاد، رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بود. وی زاون قوکاسیان را منتقدی منصف و سینماگری خلاق خواند و او را به سبب مهربانی اش پدری یگانه برای همه شاگردانش نامید. او با اشاره به دیدارش با زاون قوکاسیان در آخرین روز حیات پربارش، از نگرانی های او برای شهرش، اصفهان، سخن گفت و افزود: زاون نگران اصفهان بود و این از دوستی وطن است که دوستی وطن از ایمان است. او به جوهر دین رسیده بود و یک مومن بود. نبی اکرم در روایتی فرمود آیا دین چیزی جز محبت است؟ زاون مصداق یک دیندار بارز و کمال یافته بود.

دیگر سخنران این مراسم حجه الاسلام دکتر ارزانی، مسئول دبیرخانه ادیان توحیدی در اصفهان بود. ایشان نیز با تسلیت درگذشت زاون قوکاسیان به خانواده، جامعه ارامنه و هنرمندان گفت: بعضی مقولات فرا نژادی، فرا ملی، فرا جنسی و جنسیتی است از جمله علم و هنر. هنرمند متعلق به همه دنیا و تمام انسانها است. زاون اگرچه اصفهانی است اما متعلق به همه هنرمندان دنیا است. ایشان با اشاره به روایتی که می فرماید: هنگامی که عالمی دار فانی را وداع می کند رخنه ای در اسلام وارد می شود که هیچ چیزی آن را جبران نمی کند آن را فقط مختص اسلام ندانست. وی زاون را فردی با اخلاق معرفی کرد و به بیان روایتی از پیامبر اسلام پرداخت که دین جز حسن خلق نیست پرداخت و گفت: اخلاق خوش دقیقاً همان چیزی است که در زاون مشاهده می کردیم. او با لبخندش ارتباطی زیبا را در اولین برخورد ایجاد می کرد. چنین افرادی می مانند و نام آنها همیشه زنده است و زاون همیشه برقرار است، به نامش و خلقش و رفتارش.

در ادامه این جلسه فرید فرخنده کیش، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، به بیان خصوصیات زاون قوکاسیان پرداخت و با اشاره به اینکه اکنون زاون به قرب الهی رسیده است گفت: قربت زاون در نزد خداوند به واسطه همه پاکی هایش و نگاه مهربانانه به اطرافیانش است و این قربت ما را وا می دارد تا همیشه لبخندی بر لب داشته باشیم و هر وقت به یادش می افتیم لبخند شیرینش را تکرار کنیم.

وی با بیان اینکه رشد دانشجویانش امید غایی زاون قوکاسیان بود گفت: نام زاون به عنوان پدر همه هنرمندان این شهر و بسیاری از نقاط این کشور در کارنامه و شناسنامه هنری آنان درج شده است. هروقت نام سینمای اصفهان برده می شود نام زاون به عنوان یک یادگار ذکر می گردد.

فرید فرخنده کیش با اشاره به تلاشهای زاون قوکاسیان برای ثبت بیش از ۱۰۰۰ اثر از هنرمندان در پروژه تاریخ شفاهی سینمای ایران در موزه سینما افزود: این در حالی است که خودش هیچگاه ثبت نشد.

وی از همه هنرمندان و دوستان زاون قوکاسیان برای تجمیع سندهایی از این هنرمند گرانقدر درخواست همکاری کرد و گفت: تاریخ شفاهی سینمای ایران بدون نام زاون ارزشی ندارد.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، در ادامه سخنانش به بیان چگونگی آشنایی خود با زاون قوکاسیان به واسطه امام حسین(ع) در یک پژوهش دینی و عاشورایی پرداخت و افزود: نگاه دینی یکی از قوی ترین نگاه ها در زاون قوکاسیان بود. او معلم اخلاق و دانش بود و باید به شهری که چنین معلمی داشته و فرهنگی که کسی چون زاون زائیده اوست تبریک گفت.

گفتنی است زاون قوکاسیان، نویسنده، منتقد، سینماگر و استاد برجسته سینما روز جمعه ۱ اسفندماه بعد ار تحمل ماه ها درد و رنج بیماری به لقاء الهی پیوست. روحش شاد و یادش جاودانه.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *