سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی: افزایش تعرفه واردات موجب محدودیت آن خواهد شد

نوبخت درباره ابلاغ مصوبه اخیر واردات کالاهای اولویت ۱۰ توسط معاون اول رییس جمهور گفت: این واردات قبلا آزاد بود و ما تعرفه واردات را افزایش دادیم تا عملا امکان واردات این اقلام وجود نداشته باشد. این اقدام دقیقا در راستای محدودیت واردات این کالاهاست. به گزارش کیمیای وطن، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اولین نشست خبری سخنگوی قوه مجریه در سال جدید با گزارش اقتصادی کشور در سال ۹۴ آغاز شد و پس از آن نوبخت به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد. محمد باقر نوبخت در ابتدای سخنانش، گزارشی از اقدامات اقتصادی دولت جهت رشد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی ارایه کرد و گفت: در سال گذشته عمدتا برنامه‌های ما معطوف به اجرای بودجه بود. از بودجه ۲۲۰ هزار میلیارد تومانی، ۲۰۱ هزار میلیارد تومان یعنی ۹۲ درصد تحقق پیدا کرده است.
تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دولت در سال گذشته ۳۶هزار و ۹۱۱ میلیارد تومان بود که ۲۷ هزار و ۷۶۶ میلیارد از محل منابع عمومی و ۹هزار و ۴۵ میلیارد تومان از محل مجوزهای آب‌های مرزی و آبرسانی روستایی و تسطیح اراضی کشاورزی استان‌های مرزی و آبرسانی به ۹۶ شهر و ۳۷۰۰ روستا انجام شد.
آمار کلی وضع اشتغال در کشور
در سال ۹۴ براساس طرح آمارگیری، نیروی کار کشور با افزایش نرخ مشارکت مواجه شد به طوری که نرخ مشارکت نیروی کار از ۳۷٫۲ درصد در سال ۹۳ به ۳۸٫۲ درصد در سال ۹۴ افزایش یافت.
وی ادامه داد: افزایش یک درصدی نرخ مشارکت باعث شد جمعیت فعال کشور از ۲۳ میلیون و ۸۱۸ هزار نفر به ۲۴ میلیون و ۷۰۱ هزار نفر افزایش یابد؛ یعنی ۸۸۲ هزار نفر نیروی جدید وارد بازار کشور شدند. از این ۸۸۲ هزار نفر نیروی جدید وارد بازار کار، ۲۱۴ هزار نفر موفق به پیدا کردن کار نشدند و با توجه به اینکه از ۶۶۷ هزار نفر جذب شدگان بازار کار، ۱۴۹ هزار نفر در بخش کشاورزی، ۵۶۲ هزار نفر در بخش خدمات و در بخش صنعت ۴۴ هزار نفر بودند رشد منفی اشتغال را داشته‌ایم. نوبخت گفت: در مجموع با توجه به شرایط سال ۹۴ و با وجود کاهش شدید قیمت نفت، عملکرد ۹۲ درصدی بودجه در حد ۲۰۱ هزار میلیارد تومان تحقق یافت و ۸۲۷ هزار نفر نیروی جدید وارد بازار شد که ۶۶۷ هزار نفر موفق به پیدا کردن کار شدند.
به واحدهای غیرفعال، تسهیلات داده می‌شود
سخنگوی دولت پیش‌بینی کرد در سال ۹۵ رشد اقتصادی بین ۵ تا ۶ درصد باشد. او در ادامه سخنانش گفت: ۳۶ هزار واحد تولیدی در شهرها و نواحی صنعتی کشور با سرمایه گذاری ۶۷ میلیارد تومان فعال بود که هم اکنون ۷ هزار واحد راکد است که در صورت فعال شدن باعث اشتغال ۱۳۲ هزار نفر می شود. این فعال سازی در اولویت کارهای دولت قرار دارد.
واردات اقلام لوکس آزاد بود
نوبخت درباره ابلاغ مصوبه اخیر واردات کالاهای اولویت ۱۰ توسط معاون اول رییس جمهور گفت: این واردات قبلا آزاد بود و ما تعرفه واردات را افزایش دادیم تا عملا امکان واردات این اقلام وجود نداشته باشد. این اقدام دقیقا در راستای محدودیت واردات این کالاهاست.
صندوق‌های بازنشستگی دولتی ورشکسته شده‌اند
سخنگوی دولت درباره عدم پرداخت عیدی بخشی از بازنشستگان کشوری گفت: صندوق بازنشستگان کشوری و لشکری برای پرداخت حقوق اسفندماه اشخاص تحت پوشش خود مشکل داشت که در ۲۷ اسفندماه باید ۲۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اختصاص می داد. واقعیت این است که صندوق بازنشستگی مشکل دارد و دولت هر ماهه ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به صورت کمک و اعانه به این صندوق می دهد. این صندوق با وجود پرداخت این مبلغ، باز هم قادر به پرداخت حقوق اسفندماه بازنشستگان نبود. لذا دولت از اختیارات قانونی خود استفاده کرد و ۲۵۵۰ میلیارد تومان دیگر هم پرداخت کرد تا بتواند حقوق بازنشستگان را پرداخت کند.
وی در ادامه گفت: در صندوق بازنشستگی لشکری، صد درصد حقوق بازنشستگان را دولت پرداخت می‌کند. یعنی دولت هم حقوق شاغلان و هم بازنشستگان را می پردازد. امسال نیز ۴۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت پاداش بازنشستگی کارمندان از سال‌های گذشته در نظر گرفته شده است.
حاشیه‌های لغو سفر دکتر روحانی به وین
او درباره عدم سفر رییس جمهور به اتریش گفت: عده ای قصد دارند از هر فرصتی علیه دولت استفاده کنند؛ مثلا درباره باز بودن سوئیفت
بانک مرکزی همه چیز را نشان داد، ولی باز هم عده ای نوشتند نه، سوئیفت باز بود ولی فعالیت‌ها زیاد نبود. برخی نیز نوشتند ۲۰ بازرگان چیز دیگری گفته‌اند. اگر سناتوری در خارج جمله ای بگوید برای آن‌ها صدق و درست است. امنیت و آرامش کشور، مسئله کوچکی نیست. ما تایید نمی کنیم رییس جمهور به کشوری برود که خاطراتی از استقبال های بد از رییس جمهور ایران دارند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *