وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: گفتمان و ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی ضروری است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
گفتمان و ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی ضروری است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تحقق ابعاد گوناگون اقتصاد مقاومتی را مستلزم ایجاد گفتمان و ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.به گزارش کیمیای وطن، علی جنتی روز چهارشنبه در ۶۵۸ نشست شورای فرهنگ عمومی با تبریک میلاد حضرت زهرا(س) و سال نو ابراز امیدواری کرد که در سال جدید با نشاط بیشتر موضوعات را در شورای فرهنگ عمومی پیگیری و شاهد دستاوردهای تاثیرگذار در حوزه فرهنگ باشیم.
رئیس شورای فرهنگ و عمومی کشور به نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان “اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” اشاره و اظهار داشت: توجه ایشان در سال های گذشته نیز به مقوله اقتصاد مقاومتی معطوف بوده و در همین راستا ایشان ۲۴ بند از سیاست های اقتصاد مقاومتی را در سال ۱۳۹۲ ابلاغ نمودند که از زمان تشکیل دولت یازدهم به فراخور نقش دولت در اجرای این سیاست ها، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رییس جمهور به طور مستمر تشکیل شده و در این مدت حدود ۱۱برنامه را آماده کرده است.
جنتی افزود: افزودن اقدام و عمل به عنوان سال ۹۵ از سوی رهبر معظم انقلاب بر این امر دلالت دارد که اینک باید از برنامه ریزی های صورت پذیرفته استفاده نماییم و آنها را عملیاتی کنیم .
وی اضافه کرد: ایشان همچنین در بیاناتشان در مشهد مقدس، در خصوص اقتصاد مقاومتی مواردی را در قالب ۱۰ بند بیان نمودند که سه بند از آنها به حوزه فرهنگ و نقش فرهنگ سازی در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور اشاره دارد که با توجه به جایگاه شورای فرهنگ عمومی پیشنهاد می کنم که در دستور کار این شورا قرار گیرد تا از این طریق بتوان بستر مناسبی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در سطح جامعه ایجاد کرد.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین راستا اظهار داشت: در ابتدا باید با استفاده از بیانات رهبر معظم انقلاب طی سال های گذشته در خصوص ابعاد گوناگون اقتصاد مقاومتی مانند وجدان کار، اصلاح الگوی مصرف و سبک زندگی اسلامی _ایرانی و با بهره مندی از مقالات و کتب انتشار یافته در این حوزه به مفهومی درست دست یابیم. سیاست های بیست و چهار گانه ابلاغی رهبر معظم انقلاب می تواند راهنمایی مناسب برای یافتن این تعریف باشد.جنتی افزود: از دیگر ارکانی که رهبر معظم انقلاب در جهت تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی بر آن تاکید دارند مقوله خود باوری است.
به گفته وی آرمان انقلاب از همان ابتدا، استقلال در تمامی زمینه های اقتصادی، فرهنگی و… بوده است اما این استقلال خوشایند نظام سلطه نبوده و نخواهد بود و در برابر آن واکنش نشان می دهد.جنتی ادامه داد: در مسئله هسته ای زمانی که خواستیم بر دانش و توان خود تکیه کنیم، شاهد بودید که با چه تحریم هایی روبرو شدیم.
در بخش های فرهنگی نیز اینگونه است؛ نظام سلطه به دنبال مسخ فرهنگی و تغییر هویت فرهنگی و در کل نفوذ فرهنگی است.عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه افزود: با تمامی موانع موجود، دولت به دنبال حرکت به سمتی است که در کشور با موانع جدی اقتصادی مانند فقر و بیکاری روبرو نباشیم و این امر مستلزم فرهنگ سازی است.
جنتی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در پاسخ به گزارش فعالیت های انجام شده از سوی دولت نکات زیر را بیان نمودند که تمامی دستگاه ها به منظور توسعه و پیشرفت کشور باید آن را در فعالیت های خود در نظر داشته باشند:
-درون زایی به معنای آن است که باید بر تولید داخل و اندیشه و تفکر بومی تکیه داشته باشد
-برون گرایی به معنای صادرات دستاوردهای داخلی در حوزه های مختلف فرهنگی و اقتصادی
-توجه به دستاوردهای دانش بنیان و بومی
-مردمی بودن حرکت ها و فعالیت ها
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: دولت در سال گذشته زمان زیادی از وقت خود را صرف بررسی و رفع موانع قانونی تولید و صادرات نمود که می توان آن ها را در سه بخش قوانین مصوب، مصوبات و تدوین آیین نامه های داخلی دولت و مقررات دستگاه ها تقسیم بندی نمود که لزوم گرفتن مجوز در بسیاری موارد حوزه تولید و صادرات کاهش داده شد.
عضو کابینه دولت یازدهم اظهار داشت: در سال جاری دولت به منظور تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی برنامه های زیر را دنبال می کند:
-رونق بخشیدن به تولید و استفاده از ظرفیت های موجود و سرمایه گذاری های انجام شده
-افزایش بهره وری از امکانات و منابع انسانی
-تقویت و حمایت از اقتصاد غیر نفتی
– تکمیل طرح های نیمه تمام اقتصادی
-رونق بخشیدن به بازار مسکن
-توسعه موسسه های دانش بنیان
-جذب سرمایه های خارجی
-شفاف سازی
-ایجاد گفتمان و ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی
جنتی یادآور شد: از سوی اعضا شورا مطرح شده بود که سه موضوع سرمایه های اجتماعی، تحول ارزش ها و نقش رسانه ها در دستور کار امسال شورا قرار گیرد که پیشنهاد می کنم که نقش و تاثیر این موضوعات بر نحوه فرهنگسازی در حوزه اقتصاد مقاومتی به منظور تحقق اهداف ذکر شده در دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار گیرد.
به گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه برخی اعضای شورا نیز به بیان دیدگاهها و اظهار نظر پرداخته و پیشنهاداتی را مطرح
کردند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *