چاپ مجموعه آثار استاد فرشچیان

مجموعه‌ای از آثار استاد فرشچیان که طی سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۳ به موزه آستان قدس اهدا شده بود انتشار یافت. تعداد ۱۴ اثر از آثار اهدایی استاد فرشچیان به موزه آستان قدس رضوی در قطع
۳۵ در ۵۰ صفحه به چاپ رسید. این مجموعه اهدایی شامل آثار پنجمین روز آفرینش، عصر عاشورا
پرچمدار حق، یا رب، یتیم‌نوازی، نیایش، رمی جمره، اولین پیام، هدیه عشق، ضامن آهو، کوثر معراج ستایش پروردگار، و تابلوی مینیاتور خمسه آل طیبه است. استاد محمود فرشچیان در سال ۱۳۰۸ در اصفهان متولد شد و تحصیلات خود را در محضر استاد حاج میرزا آقا امامی و عیسی بهادری آغاز کرد و با اتمام دوره هنرستان هنرهای زیبای اصفهان برای تکمیل هنر خود به اروپا رفت. وی دارای درجه دکتری در نقاشی ایرانی و هنرهای اسلامی است.

اندیشه ورزی در ایران عصر صفوی
نشست «اندیشه‌ورزی در ایران عصر صفوی» روز
۲۴ فروردین‌ماه برگزار می‌شود. عصر صفوی از جمله ادوار تاریخی بسیار مهم و جالب توجه در تاریخ ایران است که به دلیل فراهم کردن بستر رشد و پیشرفت عرصه‌های مختلف هنری و فرهنگی در ایران مورد ارزیابی‌های بسیاری قرار گرفته است. در این عصر در شهر اصفهان، حوادث و رویدادهای فرهنگی، علمی و هنری بسیاری رخ داد که از جمله آن‌ها گردهمایی فلاسفه و اندیشمندانی بزرگ همچون میرفندرسکی میرداماد و شیخ بهایی بودند که حضور و فعالیتشان منجر به شکل‌گیری مکتب اصفهان شد. علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این نشست، روز ۲۴ فروردین ماه از ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه به دانشگاه علمی‌کاربردی امام صادق (ع) واقع در خیابان بزرگمهر، جنب بیمارستان آیت الله شهید صدوقی مراجعه کنند.

برگزاری بیش از ۱۶ نشست کتاب‌خوانی در یزد
مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد انتقال فرهنگ مطالعه اقشار مختلف جامعه به ویژه نسل جدید را از جمله راه‌های مؤثر در راستای ارتقای سطح فرهنگی جامعه دانست و اعلام کرد: در همین راستا، بیش از ۱۶ نشست کتاب‌خوانی در استان طی سال گذشته برگزار شد. رقیه دوست‌فاطمی‌ها با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بین اقشار مختلف جامعه اظهار کرد: بهبود شاخص‌های کمی و کیفی مطالعه از جمله اهداف شاخص نهاد کتابخانه‌های عمومی در استان یزد است. وی با اشاره به تدوین برنامه‌های زیربنایی در حوزه کتابخانه‌های عمومی استان گفت: اصلاح ساختارها و فرآیندهای درآمدی در این اداره کل، از دیگر اقدامات انجام شده و در دستور کار نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد است.
مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد افزایش سهم نیم درصد پرداختی شهرداری‌های دو شهر بهاباد و عقدا و افتتاح و تجهیز سه کتابخانه عمومی خیرساز را از جمله اقدامات انجام شده در سال گذشته دانست و بیان کرد: شاداب‌سازی کتابخانه‌ها و استانداردسازی فضاهای فرهنگی، نقش مهمی در جذب جوانان و نوجوانان به فعالیت‌های فرهنگی ایفا می‌کند. دوست‌فاطمی‌ها درباره سرانه شاخص‌های کتابخانه‌های عمومی استان افزود: در استان یزد ۱۱۰ باب کتابخانه با زیربنایی بالغ بر ۶۴ هزار و ۲۰۰ متر مربع در حال ارایه خدمات فرهنگی، آموزشی و کمک آموزشی به متقاضیان هستند. وی با اشاره به عضویت بیش از ۸۵ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان تصریح کرد: بیش از یک میلیون نسخه کتاب با موضوع‌های مختلف علمی، پژوهشی و آموزشی در کتابخانه‌های عمومی استان یزد وجود دارد.

ایران از دید یک عکاس کروات
یک عکاس اهل کرواسی، حاصل سفرهای متعددش به ایران را با برگزاری نمایشگاهی در مرکز زاگرب نمایش می‌دهد. «پاوو تووت» متولد سال ۱۹۶۰ در شهر بیلوار ناحیه‌ای در اطراف شهر زاگرب و از اعضای اتحادیه عکاسان کرواسی و باشگاه عکاسان شهر رییکاست.
او تاکنون سفرهای متعددی به ایران داشته و حاصل این سفرها، مجموعه‌ای بسیار ارزشمند از تصاویر ایران در حوزه‌های تاریخی و تمدنی است. این هنرمند، نمایشگاه عکس ایران را در شهرهای کار لواتس، رییکا و بیلوار و اکنون نیز نمایشگاهی در زاگرب برگزار کرده است.
تووت عکاسی را از دوران ابتدایی آغاز و آثار خود را در نمایشگاه‌های متعددی به‌ نمایش گذاشته و موفق به دریافت جوایزی نیز شده است. علاقه‌این عکاس به سرزمین و آداب و سنن ایرانیان، همواره او را مشتاق سفر به ایران و تهیه آلبوم‌های بیشتر از تصاویر تاریخی و تمدنی سرزمین ایران کرده است.
این نمایشگاه از ۱۷ فروردین‌ماه تا سوم اردیبهشت‌ماه امسال در خانه عکاسان زاگرب واقع در خیابان اصلی ILICA 29 در مرکز زاگرب به مدت ۱۵ روز برپاست.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *