رضا کیانیان: دولتمردان باید به این سینما افتخار کنند

رضا کیانیان سینمای ایران را سینمایی ارزشمند خواند و گفت: دولتمردان باید به داشتن چنین سینما و سینماگرانی افتخار کنند. این بازیگر تئاتر و سینما معتقد است: سینمای ایران، سینمایی بدون امکانات است و به همین دلیل هم در دنیا مطرح است. کسانی که تئوری سینمای فاخر را سرمی‌دادند، افرادی بودند که سینمای ایران را به سیاه‌نمایی متهم می‌کردند و می‌گفتند یکی از دلایل جایزه آوردن سینمای بی‌امکانات ایران در دنیا، این است که چهره زشتی از سرزمین خود نشان می‌دهند؛ در حالی که چنین نبوده و نیست؛ چرا که فیلمسازان بی‌امکانات، قدرت توانایی طرح ایده و خلاقیت را در اجرا دارند و درست به دلیل چنین نگاهی بود که تئوری سینمای فاخر عنوان شد و فیلم‌هایی هم با هزینه‌های گزاف ساخته شد و درنهایت هیچ خروجی قابل اعتنایی در بر نداشت. این در حالی است که سینمای ایران، سینمای مهم و ارزشمندی است و دولتمردان باید به داشتن چنین سینما و سینماگرانی افتخار کنند.
جایگاه ایده‌پردازی در بازیگری
کیانیان درباره جایگاه ایده‌پردازی در بازیگری فیلم کوتاه گفت: ایده و چگونگی پرداخت به آن، حرف اول در سینما را می‌زند و یک فیلمساز فیلم کوتاه برای رسیدن به یک ایده خوب و قابل اعتنا، باید قدرت پرورش ایده و خلاقیت را در اجرا داشته باشد. وی در این نشست که با حضور جمعی از فیلمسازان و بازیگران در سالن اصلی سینما فلسطین برگزار شد، با ابراز خوشحالی از حضور در جمع فیلمسازان فیلم کوتاه و آینده‌سازان سینمای ایران ادامه داد: امروز هر فیلمساز جوانی می‌تواند با یک موبایل فیلم بسازد.
نسل پرتوقع
بازیگر فیلم‌های «یه حبه قند» و «خانه‌ای روی آب» در پاسخ به پرسشی درباره کمبود امکانات برای ساخت فیلم کوتاه گفت: نسلی که من در آن سینما خواندم و کار کردم، یک تفاوت عمده در نوع جهان‌بینی با نسلی که اکنون سینما کار می‌کنند، دارد؛ به این معنا که وقتی می‌خواستیم یک فیلم کوتاه بسازیم، دنبال ابزار و تکنیک فیلم ساختن نبودیم؛ بلکه وقتی یک ایده بکر به ذهن می‌رسید، فیلمساز در ابتدا، ایده را پرورش می‌داد و بعد با خلاقیتی که در اجرا داشت، یک فیلم شایان تحسین می‌ساخت. کیانیان ادامه داد: فیلمساز در سینمایی که من می‌شناسم، با یک دوربین ۸ میلیمتری فیلم می‌ساخت و امکانات مثل امروز وسیع نبود. حال امروز هر فیلمساز فیلم کوتاه می‌تواند با یک موبایل ایده خود را اول پرورش دهد و بعد مقابل دوربین تلفن همراه خود ببرد؛ اما متاسفانه نسل جوان امروز سینمای ایران در سطوح مختلف، نسل پرتوقعی هستند و همه امکانات و شرایط را به طور کامل با هم می‌خواهند.
نگاه فیلمسازان جوان
بازیگر فیلم «کفش‌هایم کو؟» افزود: به نظر من، مسیری که فیلمسازان جوان در پیش گرفته‌اند، مسیر بی‌راهه‌ای است و نباید انتظار داشته باشند که همه امکانات آماده باشد و بعد فیلم بسازند. نسل امروز اول باید ثابت کند که می‌تواند ایده خوب به سینما آورد و بعد سراغ ساخت فیلم با ابزار برود؛ ولی متاسفانه نگاه اغلب فیلمسازان جوان این است که باید ابزار خوب وجود داشته باشد تا بتوانند فیلم‌های خوب و قابل قبول بسازند؛ در حالی که چنین نیست و اینگونه تفکر درباره فیلمسازی از اساس اشتباه است. امروزه در هالیوود با موبایل فیلم می‌سازند و ایده‌های خود را به معرض نمایش می‌گذارند.
از همین رو من معتقدم ایده و چگونگی پرداخت به آن، حرف اول را در سینما می‌زند و یک فیلمساز فیلم کوتاه برای رسیدن به یک ایده خوب و قابل اعتنا باید قدرت پرورش ایده و خلاقیت در اجرا را داشته
باشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *