آرامش گمشده انسان امروز

طاهره جعفری

آرامش در لغت به معنای آسایش، راحتی و سکون است و به لحاظ مفهومی در مقابل اضطراب است. همه انسان ها در تلاش وکوشش برای تامین نیازهای جسمی و روحی خود هستند و برای این منظور اسرار و پا فشاری دارند، در واقع آنان دانسته یا نادانسته به دنبال آرامش و گریزان از هر گونه اضطراب و نا آرامی هستند.

به گفته مژگان ظهیری کارشناس ارشد مشاوره آرامش یعنی طمانینه، تسکین وآسودگی خاطر در مقابل تشویش، نگرانی و اضطراب. آرامش یعنی آرام گرفتن، راضی شدن و در آغوش جهان زندگی کردن است، آرامش یعنی همیشه شاد  بودن نیست بلکه هماهنگ بودن با آنچه پیش می آید.

به گفته این کارشناس مشاوره طبق تحقیقات دانشمندان وضعیت استرس و اضطراب در حوادث مختلف این گونه بیان شده است: طلاق ۷۲، جدایی ۶۳، زندان۶۳، فوت یکی از اعضای خانواده۶۳، بیماری جراحت و معلولیت ۵۳، ازدست دادن کار ۴۷، به دست آوردن کار۴۵، آشتی با همسر۴۵، بازنشستگی۴۵

ظهیری ادامه داد: همانطور که می بینید گاها در وقایع خوب هم استرس وجود دارد مانند آشتی با همسر یا به دست آوردن کار، که این خود می تواند تا حدی آرامش فرد را به هم بریزد، بنابراین دنیا با رخدادهای بد و خوبش در حال به هم ریختن آرامش ما است و این خود ما هستیم که می توانیم آن را ابتدا در درون خود سپس در پیرامون خود ایجاد کنیم.

این کارشناس ارشد مشاوره در ادامه در زمینه آرامش توضیح داد: با تجزیه کلمه آرامش، آسودگی خاطر، رها شدن و رسیدن به شادی،  مشکلات درونی و بیرونی، شادی درونی می رسیم، پس آرامش به معنای رها شدن از مشکلات درونی وبیرونی و رسیدن به آسودگی خاطر و احساس شادی درونی است.

علم وتکنولوژی در برابر آرامش چاقوی دولب

وی در ادامه سخنانش به علم و تکنولوژی اشاره ای کرد وگفت: این ابزارها مانند چاقوی دو لبی هستند که در عین سود دهی فراوان باعث آسیب و تخریب هم می شوند.

ظهیری افزود: امروزه استفاده بی حد وحساب از تکنولوژی باعث فاصله بین انسان ها شده است و این دوری باعث تنهایی، افسردگی و به دنبال آن عدم احساس آرامش شده است، با استفاده روز افزون از تکنولوژی، افراد وقت کمتری  برای باهم بودن دارند، انسان عصر امروز انسان تنهاست.

به گفته وی تکنولوژی آستانه صبر را کم، تمرکز را مختل، خلاقیت را محدود و باعث کاهش ارتباطات اجتماعی و خانوادگی شده است، افراد را تنبل راحت طلب و با چیزهای دروغین ذهن را آشفته می کند.

چگونگی دست یابی به آرامش

این روان شناس تصریح کرد: آرامش در گرو ایمان به خدا، مثبت نگری و مثبت اندیشی، مهارت نه گفتن، کم کردن تعلقات مادی، ساده زیستی استفاده بهینه از فن آوری های مثل ماهواره، رایانه، اینترنت، تلفن همراه و… شناخت نقاط مثبت و منفی خود( خود شناسی) به دست می آید، پس ما باید یا مشکلات را یا حل کنیم یا بپذیریم ولی با آنها نشخوار فکری نکنیم.

وی ادامه داد: بنابراین شکیبایی وصبر، توکل به خدا، بخشش، مسوولیت پذیری، هدفمند بودن، ازدواج صحیح و همدم وهمراه داشتن تا حدودی می تواند در این راه کار گشا باشد.

آرامش در مکانی بی سرو صدا به دست نمی آید

این کارشناس ارشد مشاوره در پایان اشاره ای به مشکلاتی که عدم آرامش برای انسان به ارمغان می آورد کرد و گفت: همه ما می دانیم که عدم آرامش می تواند با عث بیماری هایی از جمله بیماری های سایکوماتیک، بیماری های قلبی، آسم، گرفتگی و درد عضلات، سردرد و میگرن و… شود، ولی آرامش آن چیزی نیست که در محیطی بی سرو صدا، بی مشکل و بی کار سخت یافت شود بلکه چیزی است که می تواند در میان شرایط سخت، باز در قلب و روح ما حفظ شود و این تنها معنای حقیقی آرامش است.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *