آنچه از چارتر نمی‌دانید

هامون رشیدیان

حتماً مثل معروف هر ارزانی بی علت نیست را شنیده‌اید. مثالی که می‌گوید گاهی نباید گول ارزانی کالایی را خورد. این مثال در مورد موضوع مورد بحث ما کاربرد فراوانی دارد.

با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز بسیاری از خانواده‌ها از همین حالا به فکر برنامه ریزی سفر هستند. البته به مدد تکنولوژی شما هر روز با انبوهی از گزینه‌ها برای سفر روبرو می‌شوید که گاه آنقدر وسوسه انگیز است که باور کردنش سخت می‌شود. بلیت‌ها چارتر یا تورهای لحظه آخری یکی از گزینه‌هایی است که شما را به ارزانترین نوع سفر دعوت می‌کند. اما چارتر چیست؟

چارتر

واژه چارتر (Charter) در لغت به معنی اجاره هواپیما و یا صندلی و در بعضی موارد اجاره کامل هتل و یا بخشی از اتاقهای آن است که از سوی ایرلاین های هواپیمایی و صاحبان هتلها به عنوان (چارتر دهنده) که معمولاً به توراپراتورها٬ آژانس‌ها و مؤسسات گردشگری داخلی و خارجی (چارتر کننده)٬ برای ارائه پکیج‌های مسافرتی با قیمت‌های مناسب هستند. پرواز چارتری (Charter Flight) پروازهایی هستند که بنا به سفارش چارتر کننده در بعضی از مسیرها برقرار می‌شوند و ممکن است برای یک مقطع بسیار کوتاه زمانی و ایام خاص مثل ایام نوروز و یا برای مقاطع طولانی‌تر مثل تابستان برنامه ریزی شده باشند؛ البته در بعضی از مسیرهای پروازی مثل دبی و استانبول به دلیل وجود همیشگی تقاضا٬ پروازهای چارتری بطور سالیانه برگزار می‌شوند. یکی از مشخصه‌های اصلی اینگونه پروازها، ریسک ناشی از پر یا خالی بودن پرواز است که مستقیماً متوجه چارترکننده بوده و درهر شرایطی چارتردهنده هزینه کامل را دریافت خواهد کرد. مسئولیت حمل ونقل داخلی و بین المللی اشخاص و لوازم شخصی و یا کالا و مسئولیت بروز مشکلاتی مانند تأخیر در پرواز٬ گم شدن بار مسافر٬ لغو پرواز٬ بروز حوادث غیر مترقبه برای مسافرین و هواپیما و… به عهده ایرلاین بوده و چارتر کننده پاسخگو نخواهد بود. مهم‌ترین مزیت در خرید بلیت هواپیمای چارترشده برای تورهای مسافرتی برای مسافران عمومی٬ قیمت ارزان آنها نسبت به قیمت واقعیشان در زمانهای مشخص شده است بنابراین برای شما به عنوان یک مسافر٬ خرید بلیت چارترشده٬ مخصوصاً در زمانهایی که سفر در پایین‌ترین حد خود قرار دارند٬ فرصتی مغتنم است.

دردسرهای چارتر

اما این پرواز ارزان چندان هم بی علت نیست و گاهی دردسرهایی دارد که بسیاری از مسافران از آن بی اطلاع هستند. یکی از بزرگترین مشکلات بلیت‌های چارتر برگشت ناپذیر بودن آن است یعنی اینکه اگر شما به هر دلیل از سفر منصرف شدید و یا به پرواز نرسیدید هزینه‌ای به شما برگشت داده نخواهد شد. دیگر اشکال عمده چارتر ها مشکلات آژانس‌های بدون مجوز و یا کلاهبردار است. این یعنی اینکه گاهی با استفاده از تبلیغات مجازی بلیتی فروخته می‌شود که وجود خارجی ندارد یا اینکه بلیت وجود دارد اما وقتی به مقصد می‌رسید به جای هتل چهار ستاره با مسافرخانه‌ای بدون ستاره در بدترین وضعیت مواجه می‌شوید که هیچ امکاناتی ندارد.

نکته

دقت به چند نکته در بلیت‌های چارتری ضروری است اول اینکه چارتر ها معمولاً در فصل‌های کم مسافر به صرفه هستند و در فصل‌هایی مانند عید چارتر و بلیت معمولی فرقی باهم ندارند. نکته دیگر اینکه حتماً سعی کنید از دفاتر مجاز و حتماً با تحقیق قبلی بلیت خریداری کنید تا خدایی نکرده دچار مشکلات بعدی نشوید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *