آکادمی علوم ورزشی محمد لوافان افتتاح شد

اصغر قلندری

آکادمی علوم ورزشی زنده‌یاد حاج محمد لوافان اصفهان، برای رسیدن به تحولات علوم ورزشی با حضور مقامات و مدیران ارشد استان افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.
با حضور مهندس محمدعلی شجاعی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری، دکتر سلطان حسینی مدیر کل ورزش و جوانان استان، دکتر غلامرضا نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی ایران (میهمان ویژه) علیرضا نصر اصفهانی نایب‌رئیس و مهدی مزروعی عضو شورای شهر اصفهان، حاج محمد سلامتیان رئیس مجمع خیرین ورزشیار و مدرسه‌ساز، علی پیمان‌صفت مسئول تربیت بدنی سپاه صاحب‌الزمان(عج) و جمعی از استادان دانشگاه و پیشکسوتان ورزش و هنر و دیگر مقامات محلی حاجیه خانم «فطرس عمومی» همسر محترم مرحوم محمد لوافان و دیگر اعضای خانواده مهرورز و خیر لوافان، آکادمی علوم ورزشی زنده‌یاد محمد لوافان افتتاح شد.
در ابتدای این آیین باشکوه و محفل عرفانی، دکتر علی لوافان، فرزند ارشد مرحوم حاج محمد لوافان، شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) را تسلیت گفت و از حاضران خواست برای جان‌باختگان سانحه تأسف‌بار سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج فاتحه‌ای بخوانند.
وی با خوش‌آمدگویی به حضار و سرودن ابیاتی نغز و دلنشین از شیخ اجل سعدی علیه‌الرحمه با اشاره به بحث فرهنگ و اخلاق در جامعه که ازجمله مباحث روز و مهم است، گفت: جامعه‌ای توسعه می‌یابد و پیشرفت می‌کند
که بافرهنگ و بااخلاق باشد؛ مضاف به اینکه امور خیر رنگ و بوی خاص خود را دارد و جسم و روح انسان را جلا می‌بخشد و آدمی را از خصایل و خصایص بد غیرانسانی دور می‌سازد.
وی با پرداختن به بحث فرهنگ و انجام امور خیر افزود: وظیفه هر انسان خیری است که با قدم، قلم، ثروت و حتی خون خود همانند شهدای صدر اسلام، انقلاب و هشت سال دفاع مقدس، فرهنگ نیکی‌کردن را در امور مادی و معنوی در جامعه رایج کند که در درگاه الهی بی‌اجر نخواهد ماند.
لوافان به بحث دانش‌محوری و علمی‌نگری در مقوله ورزشی و اجتماعی پرداخت و اضافه کرد: ورزش نیاز مبرم و الزامی جامعه امروزی است؛ ضمن اینکه ورزش، این پدیده اجتماعی، زمانی می‌تواند دوام و بقا داشته باشد که به علم و دانش وارسته و وابسته باشد تا باعث ارتقا و پیشرفت جامعه شود.
وی تأسیس آکادمی علوم ورزشی برای افزایش سطح دانش و علوم ورزشی در ابعادی گسترده و در سطوحی مختلف را باعث ارتقا و پیشرفت جامعه دانست و افزود: به همین دلیل با فکر و اندیشه علمی‌نگری تصمیم گرفتیم اقدام به احداث و راه‌اندازی این آکادمی علوم ورزشی کنیم تا با همکاری هیئت پزشکی ورزشی استان به جامعه ورزش و قشرهای مختلف به‌ویژه افراد معلول، سالمندان و آسیب‌دیدگان ورزشی خدمت کنیم.
دکتر لوافان تصریح کرد: هدف غایی و سعی در راه‌اندازی این آکادمی بر این اصل پایه‌گذاری شده است تا به رشد و توسعه ورزش همگانی و قهرمانی نیز کمک شود و در بخش سلامت جامعه و پیشگیری از آسیب‌های جسمی، کمک‌رسان قشرهای مردم و گروه‌های مختلف ورزشی باشیم.
وی در پایان سخنان خود با اشاره به هیئت امنای آکادمی علوم ورزشی گفت: هیئت امنای این آکادمی متشکل از نماینده خیر، نماینده‌ای از مجمع خیرین ورزشیار، نماینده‌ای از اداره کل ورزش و جوانان استان، نماینده‌ای از هیئت پزشکی ورزشی استان و نماینده‌ای از معتمدان شهر با توجه به اولویت علمی است؛ مضاف به اینکه هرگونه تصمیم‌گیری با تصویب اعضای هیئت امنا و تأیید نهایی هیئت پزشکی‌ورزشی اجرایی می‌شود.
دکتر لوافان خاطرنشان کرد: همه درآمد حاصل‌شده مازاد بر هزینه‌های جاری آکادمی صرف طرح‌های توسعه آکادمی و امور خیر خواهد شد و هیچ‌گونه جنبه انتفاعی برای افراد یا گروهی در نظر گرفته نمی‌شود.
ورزش اصفهان، مدیون خیران ورزشیار است
دکتر سلطان حسینی، مدیر کل ورزش و جوانان استان، نیز طی سخنانی از خدمات ارزشمند مرحوم حاج محمد لوافان یاد کرد و از حضور در جمع مقامات ارشد استان، مفاخر ورزش و استادان علم و تربیت بدنی نظیر استاد فرهیخته ورزش دکتر مهدی نمازی‌زاده که از بزرگان افتخارآفرین و از مدیران لایق و شایسته ورزش استان اصفهان و ایران به شمار می‌آید، ابراز خرسندی کرد و با یادآوری خدمات ارزشمند مرحوم محمد لوافان گفت: به خود می‌بالم که در این مراسم بزرگانی مثل آقای حاج محمد سلامتیان حضور دارند که علاوه بر احداث ۲۲ مدرسه و چندین کتابخانه، بانی احداث ورزشگاه سلامت در محله محروم زینبیه شدند و مؤسس یک باب سالن رزمی در جوار این ورزشگاه بودند.
وی تصریح کرد: ورزش اصفهان مرهون و مدیون حمایت بی‌دریغ خیران ورزشیار است.
سلطان حسینی اضافه کرد: حدود سه سال پیش (دی‌ماه ۱۳۹۳) مرحوم محمد لوافان با دستانی لرزان و در حالی که دو تن از فرزندانش زیر بازوانش را گرفته بودند، برای کلنگ‌زنی زمین محل احداث آکادمی واقع در زمینی به مساحت (متر) که برای تأسیس آکادمی اهدا شده بود، حضور پیدا کرد و اولین کلنگ احداث آکادمی به زمین زده شد.
مدیر کل ورزش و جوانان برای شادی روح حاج محمد لوافان مؤسس آکادمی علوم ورزشی خواستار ذکر صلوات شد و در ادامه سخنان خود اظهار داشت: البته پس از فوت این مرد بزرگوار و خیر، فرزندان غیور وی که ازجمله خیران اصفهان به شمار می‌آیند و الفتی دیرینه با جامعه ورزش دارند، در یک حرکت فرهنگی و خداپسندانه و بسیار ارزشمند با کمک و پیشنهاد همسر مرحوم محمد لوافان (حاجیه خانم عمومی) که اقدام به مدرسه‌سازی در اقصی نقاط شهر اصفهان ازجمله دبیرستان دخترانه در منطقه محروم زینبیه کرده‌اند، با دنبال‌کردن راه پدر برای احداث و آماده‌سازی این آکادمی با پشتکاری ستودنی از صرف هرگونه هزینه‌ای دریغ نورزیدند.
جایگاه خوب اصفهان در کشور، مرهون خیران ورزشیار
معاون هماهنگی امور اقتصادی و نیروی انسانی استانداری نیز با اشاره به حضور خیران و تلاشگران اقتصادی اظهار داشت: به یقین امروزه اگر اصفهان (دومین کلان‌شهر ایران) جایگاه مناسبی در کشور دارد، مرهون حضور افراد خیر و تلاشگر اقتصادی این استان است.
مهندس محمدعلی شجاعی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و نیروی انسانی استانداری اصفهان، اظهار داشت: در مدت‌زمان کوتاهی که در خدمت مردم شریف اصفهان هستم، در جلسه‌ای که با حضور تلاشگران استان در حوزه اشتغال داشتم و کارنامه‌ای را از عملکرد استان اصفهان، دومین قطب صنعتی و اقتصادی کشور، به دست آوردم، متوجه شدم این استان سهم بسزایی در مدرسه‌سازی و ورزشیار دارد و وجود بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی و حدود ۹۰۰ خیریه حکایت از این واقعیت دارد که اصفهان از وجود افراد خیر و تلاشگر زیادی برخوردار است.
مهندس شجاعی افزود: امیدوارم درسایه تلاش بیش ازپیش، اقداماتی صورت بگیرد تا اصفهان به داشته‌هایی بیش از آنچه دارد، دست پیدا کند. البته لازم به یادآوری است تأسیس این آکادمی مجهز و زیبا می‌تواند نقطه اتصال ورزش و علم روز دنیا باشد.
در پایان با حضور مدعوین و مقامات ارشد استان آقایان: شجاعی معاون استانداری، حاج محمد سلامتیان رئیس انجمن خیرین مدرسه‌ساز و ورزشیار، دکتر سلطان حسینی مدیر کل ورزش و جوانان استان، دکتر نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی کشور، دکتر باقری مقدم رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان، با اهدای لوح‌های سپاس از خانواده بزرگ لوافان دکتر علی لوافان، مهندس محمدرضا لوافان مدیر و مجری پروژه، مهندس امید لوافان طراح پروژه آکادمی، و دختران مرحوم لوافان خانم‌ها: شهناز و شهلا لوافان تجلیل شد و قاب بسیار زیبایی از تمثال مرحوم حاج محمد لوافان از سوی اداره کل ورزش و جوانان به حاجیه خانم عمومی، همسر محترم زنده‌یاد لوافان اهدا گردید.
گفتنی است این آکادمی که در جوار خانه بسکتبال واقع شده است، در روز کلنگ‌زنی با نام آکادمی بسکتبال نامیده می‌شد که پیش از افتتاح با تصمیم اعضای خانواده به‌ویژه فرزندان ارشد شادروان محمد لوافان، نام آکادمی بسکتبال به آکادمی علوم ورزشی تغییر پیدا کرده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *