اجرای حکم با دستگاه قضایی است نمی‌توان آن را به نهاد دیگری سپرد

آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، اقدام اخیر آمریکا را در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، به‌شدت محکوم کرد و با بیان اینکه این اقدام رئیس‌جمهور آمریکا سرپوشی بر شکست‌های منطقه‌ای این کشور و رژیم صهیونیستی است، گفت: جهان اسلام هرگز اجازه نخواهد داد که آب خوش از گلوی ترامپ و هم‌پیمانان صهیونیستی او پایین برود.
در ادامه رئیس قوه قضائیه به مسائل قوه قضائیه پرداخت که کوتاه بیان می‌شود.
آیت‌الله آملی لاریجانی اظهار داشت: یکی از نکات مهم درباره سازمان زندان‌ها و ارتباطش با دستگاه قضایی این است که زندان‌ها، مسئولیت اجرای حکم را دارند. اجرای حکم قضایی باید توسط قاضی صورت گیرد و نمی‌توان آن را به نهاد یا شخص دیگری سپرد. با توجه به این نکات، سازمان زندان‌ها چه به لحاظ فقهی و چه به لحاظ قانونی، نمی‌تواند خارج از مجموعه دستگاه قضایی باشد.
رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به بعضی خدمات سازمان زندان‌ها با وجود مسئولیت سنگین این سازمان و محدودیت‌های بودجه‌ای و اعتباری، اظهار کرد: سازمان زندان‌ها در طول سالیان گذشته ناچار بوده است که هر لحظه خدمات ارائه کند و با هرگونه محدودیت‌ نیز بسازد؛ زیرا کار این سازمان تعطیل‌بردار نیست و هر لحظه باید اقدامات تأمینی و تربیتی ارائه دهد.
آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به گزارش‌های رئیس سازمان زندان‌ها درباره کاهش ورودی زندانیان در کشور تصریح کرد: بحمدالله با ابلاغ و اجرای دستورکار ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری، به میزان ۱۰۰ هزار نفر از آمار ورودی افراد به زندان‌ها کاسته شده و موجودی زندان‌ها نیز به ۲۱۷ هزار نفر کاهش یافته است.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به حمایت سازمان زندان‌ها از خانواده‌های زندانیان با وجود مکلف‌نبودن این سازمان، خاطرنشان کرد: ۲۲ هزار و ۵۰۰ خانوار تحت پوشش حمایتی سازمان زندان‌ها قرار دارند که بسیاری از مشکلات آن‌ها را از قبیل اعتیاد، طلاق و بعضی آسیب‌های دیگر، سازمان زندان‌ها بررسی کرده و اقدامات صیانتی درباره آنها انجام شده است. علاوه بر این، برای این خانواده‌ها، کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود که با شرایط خود به خوبی مواجه شوند و بتوانند مشکلات خود را به شکل درستی برطرف کنند.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به یکی دیگر از اقدامات مهم سازمان زندان‌ها گفت: این سازمان برای گروه جالب توجهی از افراد محکوم که به طور ثابت در زندان هستند، اشتغال ایجاد کرده است که بخشی از درآمد آن در اختیار خانواده این زندانیان قرار می‌گیرد.
همچنین کار‌های فرهنگی بسیار ارزشمندی در حوزه‌های قرآنی، کتابخوانی و تحصیل در حال انجام است که امیدواریم با مساعدت دولت و تخصیص اعتبارات مناسب، وضعیت زندان‌ها چه به لحاظ فضای فیزیکی و خدمات بهداشتی و چه از نظر انجام امور فرهنگی، اجتماعی، اشتغال‌زایی و حمایتی ارتقا یابد؛ زیرا معتقدیم یکی از اهداف اصلی مجازات حبس، بهبود شرایط محکوم و آماده‌ساختن او برای یک زندگی سالم است.
آیت‌الله آملی لاریجانی با قدردانی از تلاش‌های رئیس سازمان زندان‌ها و همچنین سایر زیرمجموعه‌های دستگاه قضایی بر ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق و مناسب اقدامات انجام‌شده تأکید کرد و اظهار داشت: من از مسئولان سازمان‌ها و مراکز تابعه قوه قضائیه، دادگستری‌ها و سایر مجموعه‌ها نظیر دیوان عدالت اداری، دیوان عالی کشور و …، می‌خواهم در غیر از هفته قوه قضائیه نیز با مردم صحبت کنند و آن‌ها را در جریان خدمات و اقدامات انجام‌شده در این بخش‌ها قرار دهند؛ زیرا گاهی اوقات سیاه‌نمایی‌هایی برخلاف واقع و به دور از انصاف صورت می‌گیرد که سبب ناامیدی‌ می‌شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *