ارائه پیشنهاد ۵ طرح بزرگ فرهنگی ازجمله احداث «تئاتر شهر» در اصفهان

فرزانه افسرطه

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در نشست خود با اصحاب رسانه محوریت بحث خود را موضوع فرهنگ قرار داد و با عنایت به اینکه کشور و نظام ما، فرهنگی است، از تلاش‌های دشمن برای ضربه‌زدن به فرهنگ جامعه ایرانی، به‌عنوان عاملی مهم‌تر از اقتصاد سخن راند.
نقش فرهنگ و هنر در مقابله با دشمن
حجت‌الاسلام انصاری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، در اولین نشست رسمی رسانه‌ای خود با اشاره به تمایزات فرهنگی کشور، یکی از انگیزه‌های دشمن برای مقابله با مردم را هجوم به حوزه‌های فرهنگی عنوان کرد که رهبر معظم انقلاب از آن به‌ عنوان خطر و تهدیدی برای جامعه یاد می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه متولیان فرهنگی باید بتوانند
رسالت خود را در این عرصه انجام دهند، رسالت مطبوعات را به لحاظ نقش‌آفرینی بسیار خطیر خواند و افزود: در صورت بی‌دقتی و کم‌کاری در حوزه فرهنگ، دچار آسیب می‌شویم.
حجت‌الاسلام انصاری مطالبه‌گری خبرنگاران در استان را مثبت ارزیابی کرد و تعامل و همفکری با مسئولان را مصداق بارز آن دانست.
وی با اشاره به اینکه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم، از فراز و نشیب‌های زیادی که در طول این زمان به ملت تحمیل شده است، صحبت کرد و یادآور شد: آنچه بیشتر به چشم می‌آید، سربلندی و پیروزی ملت ایران و از طرفی سرشکستگی دشمن است.
وی رئیس‌جمهور آمریکا را فردی سبک‌مغز خواند که از زمان انتصابش، شرایط سختی در دنیا حاکم شده و کشور ما نیز به دلیل فعالیت‌های دشمن دچار مشکلاتی شده است.
وی افزود: دشمن در سه حوزه ناکارآمد جلوه‌دادن نظام، ایجاد شکاف بین قشرهای مختلف و بین مردم و مسئولان فعالیت می‌کند و به اختلاف سلیقه‌ها و تفاوت‌های قومیتی دامن می‌زند.
وی به نقش فرهنگ و هنر در این راستا پرداخت و افزود: اخبار دقیق و به‌موقع و فعالیت‌های هنری می‌تواند تأثیرگذار باشد.
ورود رشته تئاتر به هنرستان
مدیر کل ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تئاتر و هنرهای نمایشی به‌عنوان یک رشته اصلی و مادر پرداخت و گفت: در تئاتر و هنرهای نمایشی، مخاطب و هنرپیشه تئاتر به طور زنده با هم درگیرند.
وی با اشاره به سابقه ارزنده اصفهان در تئاتر، فقدان فضای مناسب تئاتر در این شهر را مایه تأسف خواند و گفت: ۵ طرح بزرگ فرهنگی ازجمله سرمایه‌گذاری برای احداث مرکزی با عنوان تئاتر شهر را پیشنهاد داده‌ایم؛ ضمن آنکه حذف رشته تئاتر از هنرستان مدنظر ما نبوده است و تلاش می‌کنیم تا قضیه حل شود.
مدیر کل ارشاد تغییر سیستم آموزشی با توجه به وضعیت فضای کشور را از دیگر دلایل بی‌عنایتی به تئاتر دانست و گفت: باید تلاش کنیم تا هرچه زودتر رشته تئاتر در هنرستان هنرهای زیبا راه‌اندازی شود.
وی افزود: در مرکز فرهنگی‌هنری رشته تئاتر هست؛ ولی باید ظرفیت‌های آن را ارتقا دهیم.
خبرنگار، محوری‌ترین عامل در رسانه
حجت‌الاسلام انصاری اصلی‌ترین، محوری‌ترین و پرتلاش‌ترین عامل در رسانه‌ها را خبرنگار دانست و با اشاره به سختی کار خبرنگاران درباره بیمه خبرنگاران، از تلاش وزارت ارشاد در این راستا سخن راند.
همچنین وی از حضور معاون وزیر در آینده‌ای نزدیک در اصفهان به منظور پاسخگویی به این‌گونه موضوعات خبر داد.
اجرای موسیقی در جهت مثبت و درست
مدیر کل ارشاد درباره برگزاری کنسرت بیان داشت: برگزاری کنسرت‌ها نباید تعبیر به خلاف شرع شود و موسیقی نیز می‌تواند در جهت مثبت و درست باشد.
اجرای موسیقی، ابعاد اجتماعی و امنیتی دارد و ما فقط در محتوا وارد می‌شویم؛ بنابراین نباید نیازهای مردم را به بهانه‌های مختلف لغو کرد؛ ضمن آنکه ارزش‌های دینی و اخلاقی باید حفظ شود.
وی حواشی را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این نوع برنامه‌ها اعلام کرد که گاهی دردسرساز است.
حجت‌الاسلام انصاری از نبود وفاق و همدلی بین اصحاب فرهنگ و هنر و تکروی‌ها گلایه کرد و گفت: برای انسجام و وفاق، یک اتاق فکر و هیئت اندیشه‌ورز از هنرمندان تشکیل داده‌ایم تا به موضوعات نگاهی کل‌نگر داشته باشیم.وی حوزه فرهنگ را گسترده و پرمشکل خواند و گفت: کارهای زیادی باید انجام می‌شد؛ ولی مغفول مانده است و شاید کم‌کاری مسئولان یکی از دلایل باشد.
۲۰۰۰ درخواست چاپ کتاب در اصفهان
حجت‌الاسلام انصاری در حوزه چاپ و نشر، با اشاره به ۲۰۰۰ درخواست چاپ کتاب، وضعیت اصفهان را مثبت ارزیابی کرد که گویای بالاترین آمار در کشور است.
وی به تشریح فعالیت خوب انجمن مفاخر، مؤسسات فرهنگی‌هنری، افتتاح شهر کتاب، اشتراک چاپ و نشر اصفهان و فعالیت مؤسسات سینمایی پرداخت و از احداث شهرک فرهنگ و هنر خبر داد و درباره لزوم توجه به اقتصاد فرهنگ و هنر در اصفهان سخن گفت.
وی در اعتراض خبرنگاران به عدم توزیع عادلانه کاغذ از طریق تعاونی‌ها و بی‌توجهی به سهم سهام‌داران تعاونی و فروش کاغذ از طریق رانت به استان‌های دیگر، ابراز بی‌اطلاعی کرد و قول پیگیری داد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *