اصفهانی‌ها جزو کم‌تحرک‌ترین مردم ایران هستند

پروانه شریفی

سرپرست گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: آمار کم‌تحرکی در بین مردم اصفهان بالاتر از میانگین کشوری است؛ به طوری که بیش از ۸۰ درصد مردم اصفهان کم‌تحرک هستند.
راحله صادق ادامه داد: ۶۰ درصد مردم اصفهان مبتلا به چاقی و اضافه‌وزن هستند.
وی با بیان اینکه کم‌تحرکی و اضافه‌وزن جزو مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به دیابت و فشار خون است، افزود: این موضوع در سلامت مادران باردار و نوزادان هم اهمیت بسزایی دارد؛ به طوری که امروزه سیستم بهداشتی و درمانی کشور با افزایش تعداد مادران باردار پرخطر یعنی مادر مبتلا به اضافه‌وزن و چاقی دیابت و فشار خون و بیماری‌های ناشی از آنها روبه‌روست که قطعا چالش‌های زیادی را در مراقبت و حفظ سلامت آنها ایجاد می‌کند.
سرپرست گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: شاخص مرگ مادران باردار از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه کشورهای جهان است. در حال حاضر در استان اصفهان به شاخص برنامه ششم کشور که در راستای شاخص‌های توسعه است، رسیده‌ایم و توانسته‌ایم مرگ مادران باردار را کنترل کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به افزایش بارداری‌های پرخطر نیاز به مراقبت و پیگیری بیشتر و قطعا آموزش مردم درباره تغییر سبک زندگی و بهبود شرایط تحرک و تغذیه است.
به گفته این مقام مسئول سیستم بهداشت با تأکید بر سیستم مراقبتی برای مادران تمرکز خود را بر ارتقای کیفیت مراقبت مادر باردار و کاهش عوارض ناشی از بارداری و زایمان گذاشته است.وی با اشاره به آمارهای مرگ و میر کودکان، خاطرنشان کرد: براساس آخرین آمارهای معتبر ارائه‌شده درباره شاخص مرگ و میر کودکان یک تا ۵۹ ماهه کشور، از هر هزار کودک زیر ۵ سال متولدشده، ۵ کودک در هر سال فوت می‌کند که هدف توسعه پایدار در دنیا ارتقای این شاخص تا ۸.۴ است که البته به همت مراقبت‌های سیستم بهداشت و درمان و دستگاه‌های مرتبط اصفهان توانسته است این شاخص را به ۴.۴ برساند که رتبه سوم را در بین دانشگاه‌های تیپ یک بعد از تبریز و تهران به خود اختصاص داده است.
سرپرست گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه شاخص روند مرگ و میر ناشی از ناهنجاری‌های مادرزادی، سوانح و حوادث در پنج سال گذشته به صورت صعودی و با شیب ملایم افزایش یافته است، تصریح کرد: این در حالی است که در مرگ ناشی از بیماری‌های تنفسی،‌ بیماری‌های عفونی و انگلی روند رو به کاهش داشته است.
وی ادامه داد: برای کنترل مرگ کودکان و حفظ جان، مهم‌ترین سرمایه‌های جامعه با وجود مشکلات متعدد خانواده‌ها برای فرزندآوری و متأسفانه نرخ باروری پایین خانواده‌های ایرانی، به کمک و یاری دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر نیاز است.
صادق به آمار بالای کودکان نارس طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: با توجه به مسائلی همچون آلودگی هوا و تغذیه نامناسب مادران باردار و بی‌تحرکی و چاقی، امروز شاهد تولد کودکان نارس هستیم.
وی ادامه داد: توصیه ما به مادران باردار شرکت در کلاس‌های آمادگی برای زایمان و انجام ورزش‌های مناسب برای داشتن یک زایمان طبیعی و بدون عارضه است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *