خطر آمریکا هزاران بار بیش از ایران است

روزنامه سعودی «الشرق‌الاوسط» در اوج انتقاد اعراب از سیاست کنونی دولت آمریکا، واشنگتن را متحدی غیرقابل اعتماد توصیف و تأکید کرد که خطر کنونی برای اعراب سیاست‌های آمریکاست.

  «سوسن الشاعر» یک نویسنده عرب در مقاله‌ای که روزنامه «الشرق‌الاوسط» آن را به چاپ رسانده ، اعلام کرد که آمریکا شریکی خوب برای اعراب نیست.

درست در مواقع نیاز نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد

این نویسنده عرب در مقاله خود آورده است: نگرانی‌های هیأت خلیج (فارس) که (هفته گذشته) با «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در «کمپ دیوید» دیدار کرد از رفتارهای ایران متجاوز بود و واقعیت این است که آمریکا همان کسی است که باعث نگرانی بیشتر این دولت‌ها شده است زیرا آمریکا متحدی است که (به صورت پیش‌فرض انتظار می‌رود) باید بر آن اعتماد کرد اما در زمان‌های بحرانی که نیاز شدیدی به این اعتماد است، نمی‌توان آن را عینیت بخشید (نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد). لذا هر گونه تضمین‌هایی که در رابطه با ایران به دولت‌های خلیج (فارس) داده شد برای آنها اهمیت نداشت زیرا آمریکا حق این را نداشت که به نیابت از ایران تضمین دهد دوم اینکه مرموز بودن رفتار آمریکا و عدم افشای واضح موضع خود  بر شاخص‌های بی‌اعتمادی می‌افزاید.

آمریکا حامی طرح‌های سقوط حکومت‌های عربی است

در ادامه این مقاله آمده است این نگرانی‌ها ناشی از وسوسه یا خواب‌های پریشان نیست، این موضوعات جوامع خلیج (فارس) را که از تسلط گروه‌های افراطی بر حکومت‌های خود می‌ترسند نگران کرده است، طرحی آمریکایی که برای سقوط حکومت‌های عربی فعلی مورد حمایت این کشور است. اما این رفتار هرگز به رفتار دولتی که خود را متحد کشورهای منطقه می‌داند شباهت ندارد و روشی خطرناک در مسیر آینده روابط خارجی است و امنیت و ثبات منطقه را بیش از برنامه هسته‌ای ایران به خطر می‌اندازد.

این نویسنده عرب افزود: مفهومی که اوباما اکنون تلاش دارد برای طبیعت تنش‌های فعلی در جوامع عربی و خلیج (فارس) معرفی کند این است که این تنش‌ها ناشی از تحرکات یک گروه جوان خواهان اصلاح است و این همان مشکل ما در روابط آمریکایی-عربی به شکل عام و در روابط آمریکایی-خلیجی به شکل خاص است. زیرا این مفهوم بسیار دور از واقعیت و پایه نگرانی‌های شدید در رابطه با امنیت منطقه و جوامع خلیج (فارس) است؛ گروه‌هایی که قدرت گرفتن آنها به مثابه اعلام جنگ است.

واشنگتن در ۱۰ سال اخیر به شدت از تروریست‌ها حمایت کرده است

در ادامه مقاله نوشته شده است: برای ما مهم نیست که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در سخنان خود بر اساس کمی اطلاعات یا سوءبرداشت شخصی بر این اطلاعات تاکید کرد یا به دلایل دیگر، بلکه موضوع مهم این است که مفهوم مذکور مورد حمایت نامحدود آمریکاست. آمریکا در طول ۱۰ سال اخیر از گروهک‌های یاد شده به شدت حمایت کرده و در همین راستا برخی دولت‌های عربی سقوط کرده‌اند، برخی ضعیف شده‌اند و برخی متنشج. پایه‌های دولت‌های عربی تکان خورد و بیشتر آنها متحمل خسارت‌های جانی و مالی شدند. ما شوخی نمی‌کنیم بحث مرگ و زندگی است اگر قدرت گرفتن گروه‌هایی مانند داعش… نتیجه این وضعیت متشنج باشد پس این گروه‌ها نقشی اساسی در تنش کنونی دارند.

نویسنده عرب مذکور سپس مدعی حمایت ایران از برخی از این گروه‌ها شد و گفت: حمایت ایران از این گروه‌ها فقط در حد تحلیل یا نتیجه‌گیری نیست؛ ایران صراحتا به این موضوع اعتراف کرده است و مهم‌تر این است که که کشورهای خلیج (فارس) میزان، نوع و طبیعت این گروه‌های منتشر شده در عراق تا یمن و در بحرین، کویت و شرق عربستان را خوب می‌دانند. بنابراین زمانی که با این خطر ملموس زندگی می‌کنیم و آمریکا می‌آید و از برنامه هسته‌ای ایران که نگرانی احتمالی در آینده خواهد بود، صحبت می‌کند و جنگ کنونی که روزانه در حال گرفتن قربانی فرزندان خلیج (فارس) است را نادیده می‌گیرد ، خطر حقیقی که مرا نگران می‌کند این است که آمریکا برای طرح خود ، امنیت و ثبات ما را قربانی کند. خطری که بیشتر مرا نگران می‌کند موضع آمریکاست که حامی این گروه‌هاست. خطر آمریکایی در میزان حمایتی است که در حصار نظامی دولت‌های متحد یعنی بحرین و مصر نمایان است و دولت‌های بیگانه مانع از دستیابی این کشورها به سلاح‌های دفاعی شدند.  خطر آمریکایی در تمام اعمال فشارهای سیاسی آمریکایی برای اجبار دولت‌های متحد به تن دادن به تروریسم این گروه‌ها ، مذاکره و نشست و برخاست با آنها نمایان است . این چه متحدی است که جز آنچه که خود می‌خواهد، نمی‌بیند و و چشم‌هایش را به روی آنچه نمی‌خواهد ببیند، می‌بندد.

خطر آمریکا هزاران بار بیش از ایران است

در ادامه نوشتار مذکور ذکر شد است این خطر آمریکایی هزاران بار بیشتر از خطر ایرانی مرا نگران می‌کند خصوصا زمانی که شاهد موضع حمایتگرایانه آمریکا از گروه‌های شیعی در بحرین و موضع حمایتگرایانه آن در عراق و سوریه هستیم.

آمریکا خود شریک اساسی در تنش منطقه و بر هم زننده ثبات آن است و مافوق هر تهدید خارجی است.”به نقل از خبرگزاری دانشجو”

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *