امپراطور ترک در راه استقلال

دامون رشیدزاده

علیرضا منصوریان پس از حواشی فراوان از سرمربیگری استقلال استعفا داد تا این باشگاه بحران زده دست به دامن امپراطور ترک‌ها شود. فاتح‌تریم سرمربی سرشناس فوتبال ترکیه گزینه اول استقلالی‌ها برای جایگزینی منصوریان است. رسانه‌های ترکیه از پیشنهاد ۵ میلیون یورویی استقلال به این مربی خبر داده‌اند رقمی که می‌تواند تریم را به گرانترین مربی تاریخ فوتبال ایران تبدیل کند. فارغ از اینکه استقلال اصلاً توانایی پرداخت چنین مبلغی را دارد یا نه در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به سوابق و کارنامه یکی از معروف‌ترین مربیان فوتبال ترکیه و اروپا. فاتح‌تریم در دوران بازی بازیکن مشهوری در فوتبال ترکیه بود اما آن زمان فوتبال ترکیه هیچ اعتباری در فوتبال جهان نداشت و از تیم‌های درچه چهار و پنج فوتبال به شمار می‌رفت. تریم اما بعد از پایان دوران فوتبال به مربیگری روی آورد. او بعد از چند سال مربیگری در باشگاه‌های کوچکی مانند آنکاراگوجو و گُزتپه و هدایت تیم زیر ۲۱ ساله‌های ترکیه، در سال ۱۹۹۳ برای اولین بار به عنوان سرمربی تیم ملی این کشور انتخاب شد و این آغاز دوران پرافتخار مربیگری تریم بود که نزدیک به دو دهه به طول انجامید.

تریم در راه امپراطوری

اولین افتخارتریم در فوتبال ترکیه صعود به یورو ۹۶ بود. هر چند ترکیه در همان مراحا اولیه حذف شد اما همین صعود کافی بود تا نام‌تریم در فوتبال اروپا شنیده شود. پس از این مسابقات تریم گالاتاسرای رفت و موفق شد این تیم را ۴ بار پیاپی قهرمان لیگ حرفه‌ای ترکیه کند. اما نقطه اوج درخشش تریم قهرمانی گالاتاسرای در فینال قهرمانی یوفای سال ۲۰۰۰ بود. گالاتاسرای با هدایت فاتح‌تریم موفق شد آرسنال آرسن ونگر را در ضربانت پنالتی شکست دهد و بزرگترین افتخار فوتبالی ترکیه تا آن زمان را کسب کند. همین موفقیت سبب شد تا تریم به عنوان مربی راهی لیگ سری آ ایتالیا شود.

مربیگری تریم در فیورنتینا یک فصل به طول انجامید اما درگیری تریم با مدیر باشگاه باعث اخراج او شد اما بازی‌های هجومی و درخشان فیورنتینا در آن فصل او را به یکی از محبوب‌ترین مربیان ایتالیا تبدیل کرد و به همین دلیل هم باشگاه بزرگ آ ث میلان تصمیم گرفت فاتح‌تریم را به عنوان سرمربی استخدام کند. اوضاع اما برای تریم در میلان خوب پیش نرفت و او نتوانست موفقیتی در این باشگاه کسب کند. بعد از این اتفاق‌تریم برای همیشه قید مربیگری در خارج از ترکیه را زد و به گالاتاسرای بازگشت. از این دوران به بعدتریم یا مربی گالا بود و یا مربی تیم ملی ترکیه. اوج درخشش تریم در تیم ملی ترکیه رقابت‌های یورو ۲۰۰۸ بود که این تیم تا نیمه نهایی پیش رفت و در نهایت در دیداری تماشایی با گل دقیقه نود مغلوب آلمان شد. بعد از این درخشش‌ها تریم چند باری میان گالا و تیم ملی ترکیه رفت و برگشت داشت تا در نهایت همین دو ماه پیش آر تیم ملی ترکیه کنار گذاشته شد.

تریم در جام ملت‌های ۲۰۱۶ سومین مربی گران مسابقات بود و البته موفقیتی هم کسب نکرد. این اتفاق باعث شد او مورد خشم مردم ترکیه قرار بگیرد و بسیاری در ترکیه اعتقاد دارند دوران او به پایان رسیده است. هر چند نام‌تریم به قدری در ترکیه بزرگ است که به این راحتی‌ها کسی نمی‌تواند منکر توانایی‌های او شود.

ورودتریم به ایران می‌تواند اتفاق مبارکی باشد. حضور مربی‌ای که در کارنامه خود مربیگری تیم‌هایی همچون آ ث میلان را در کارنامه دارد قطعاً می‌تواند به فوتبال ما کمک کند. اما حضور این مربی بزرگ به این راحتی‌ها هم رقم نخواهد خورد. استقالال وضعیت مالی چندان مطلوبی ندارد و معلوم نیست هزینه حضورتریم چگونه تأمین خواهد شد. در کنار این‌ها هنوز تریم هیچ واکنشی به درخواست استقلال نداشته است و اصلاً معلوم نیست او این پیشنهاد را قبول کند. در واقع شرایط فوتبال ترکیه با فوتبال ما بسیار متفاوت است. فوتبال ترکیه به تمام معنا حرفه‌ای شده است و باشگاه‌های بزرگ این کشور امکاناتی در حد تیم‌های بزرگ اروپایی دارند. در مقابل اما در فوتبال ما امکانات حرف آخر را می زند و لیگ ما تنها در حد شماره انگلیسی بازیکنان حرفه‌ای شده است. این امکانات ضعیف فوتبال ما چالش اصلی حضور مربیان بزرگ در ایران است زیرا بدون ابزارهای لازم کار چندانی از دست مربیان بر نخواهد آمد.

به جز اینها رقم ۵ میلیون یورو سؤال‌های بسیاری را برای طرفداران استقلال به وجود خواهد آورد. مهم‌ترین سؤال این است که اگر این چنین پولی در استقلال وجود دارد چرا صرف زیر ساخت‌های باشگاه مانند ساختن استادیوم اختصاصی و زمین‌های تمرین و تیم‌های پایه نمی‌شود؟ و آیا آوردن تریم و صرف این هزینه ۲۰ میلیاردی می‌تواند تضمینی برای موفقیت استقلال باشد؟

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *