انتظار و امید

شیعه واقعی کسی است که در انتظار قیام مهدی(عج) است و رعایت اصول انتظار را می کند و در تلاش است تا رفتار و کردار و گفتار و…خود را پاک و اوضاع خود و محیط اطراف و افراد جامعه را به پاکی دعوت و پاکیزه گی را سبک زندگی قرار دهد این از امتیازات بزرگ تشیّع است که در انتظار مصلح جهانی یه سر می برد وبدین سبب آینده روشن و امید بخشی را چشم براه است که توسط عدل گستر جهان ایجاد خواهد شد بشارت به چنین آینده ای را تک تک امامان معصومان داده اند و در رأس آنها امیر بیان علی(ع) می فرماید: «اَلا وَ مَن اَدرَکَها مِنّا یسری فیها بِسراجٍ مُنیرٍ و یَحذُوا فیها عَلی مِثالٍ الصّالِحینَ لیَحُلَّ فیها ربقاً ورقیق فیها رِقاً… ثمَّ لیشحذنَّ فیها قَومٌ شَحذَ القَین النَّصل تُجلی بِالتَّنزیلِ اَبصارُهُم وَ یُرمی بِالتَّفسیر فی مَسامِعِهِم وَ یغبقونَ کَأسَ الحِکمَهِ بَعدَ الصَّبُوح  (خطبه ۱۵۰)؛بیدار باشید آن کس از ما (یعنی مهدی(ع)) که فتنه های آینده را دریابد با چراغ روشنگری در آن گام می نهد، و بر همان سیره و روش پاکان(و پیامبر و امامان(ع)) رفتار می کند تا گره ها را بگشایدو بردگان(و ملّت های اسیر) را آزاد سازد…(و بعد از غیبت طولانی او) سپس گروهی برای درهم کوبیدن فتنه ها آماده می گردند و چونان شمشیرها صیقل می خورند، دیده هاشان با قرآن روشنایی گیرد، و در گوش هاشان تفسیر قرآن طنین افکند، و در صبحگاهان و شامگاهان جامهای حکمت سر می کشند.»بشریت امروز در آرزوی ره آورد دوران ظهورحکومت عدالت و مصلح جهانی است،

این همان چیزی است که تمام بشریت به آن چشم دوخته و در آرزوی تحقق آن بسر می برد، امتیاز مهمّ تشیع از دیگران این است که این ره آورد را به صورت مشخص و دقیق بیان نموده تا بشریت برای تحقق و فرارسیدن چنین دورانی بیشتر تلاش کند، این دستاوردها به صورت گسترده و دقیق در کلمات ائمه(ع) بیان شده است، چنانچه علی ابن ابیطالب علیه السلام فرموده اند:

علی (ع) در این زمینه می فرماید: «یعطف الهوی علی الهدی اذا عطفوا الهدی علی الهوی، و یعطف الرّأی علی القرآن اذا عطفوا القرآن علی الرّأی(همان خطبه ۱۳۸)؛ او (حضرت مهدی) خواسته ها را تابع هدایت می کند، هنگامی که مردم هدایت را تابع هوس های خویش قرار می دهند، و در حالی که (به نام تفسیر) نظریه های گوناگون خود را بر قرآن تحمیل می کنند، او نظریه ها و اندیشه را تابع قرآن می سازد.»  از مهمترین ره آورد نظام دوران ظهور این است که به پایه و رشته ها و ساختن انسان بیشتر توجه می شود و آثار بعدی نیز بر همین پایه ها استوار است. حرکت امام خمینی قدس سره نمونه ای از این حرکت و آثار آن در حد خودش است. نکته دیگر اینکه با قیام مهدی(عج) اسلام واقعی زنده و احیا می شودعلی(ع) فرمودند: «و یحیی میّت الکتاب و السّنّه(همان)؛(مهدی) کتاب خدا و سنّت پیامبر(ص) را (که تا آنروز متروک مانده) زنده می کند و عدالت فراگیر میگردد.«فیریکم عدل السّیره(همان خطبه ۱۵۰)؛او روش عادلانه(در حکومت حق) را به شما می نمایاند.و فاسدان به سزای اعمال خود می رسند: «و سیاتی غدٌ بما لاتعرفون یأخذ الوالی من غیرها عمّا لها علی قساوی اعمالها؛و فردایی که شما را از آن هیچ شناختی نیست (و زمامداری حکومت می کند که غیر از حاکمان امروزی است او حضرت مهدی است) که عمّال و کارگزاران حکومتها را بر اعمال بدشان کیفر خواهد داد.و انسانها را از ستم آزاد می کند: «…لیحل فیها ربقاً و یعتق رقّاً(همان)؛مهدی بر سیره صالحان رفتار می کند، تا گره ها را بگشاید، و بردگان (و ملّت های اسیر و رنج دیده و ستم کشیده) را آزاد سازد و در پرتو حکومتش وحدت واقعی ایجاد می شود: : «و یصرع شعباً و یشعب صدعاً(همان، خطبه ۱۳۸)؛ جمعیت گمراه و ستمگر را پراکنده و حق جویان پراکنده را جمع آوری می کند(و وحدت واقعی بین آنها ایجاد می نماید).و نعمت بر مردم تمام و نعمت ها فراوان می شود: : «فَکَانَکم قَد تکامَلَت مِنَ اللّهِ فیکُم الصّنائع(همان خطبه ۱۰۰)؛ (در پرتو خاندان پیامبر و مهدی آل محمد(ص)) نعمت های خدا بر شما تمام خواهد شد.به امید ظهور پر فروغش.الهم عجل لولیک الفرج

 

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *