اهمیت حفظ مراتع و منابع طبیعی در تولید آب، اکسیژن، خاک، مقابله با ریزگردها و فعالیت‌های اقتصادی

فرزانه افسرطه

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در مصاحبه اختصاصی خود با خبرنگار کیمیای وطن، اهمیت حفظ و نگهداری مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی را از ابعاد مختلف به‌ویژه در تولید آب و اکسیژن، خاک و حیات وحش، مقابله با ریزگردها و فعالیت‌های اقتصادی مطرح و اعتبارات ملی و استانی لازم را برای نهال‌کاری و بیابان‌زدایی به ازای هر ۱۰۰۰ هکتار، سالیانه بین ۳ تا ۵ میلیارد تومان اعلام کرد.
مقابله جدی با خاطیان قطع درخت
عبدالرضا مهاجری، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، با اشاره به ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار وسعت استان، وسعت مراتع را ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اعلام کرد که ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار وسعت اراضی بیابانی و کویری است
و یکصد هزار هکتار وسعت جنگل‌های زاگرس در شهرستان‌های فریدون‌شهر و سمیرم است.
وی در پاسخ به پرسش مربوط به طرح‌های بیابان‌زدایی بیان داشت: در اراضی بیابانی، یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار کانون بحران، فرسایش بادی و تولید ریزگرد هست و از دهه ۵۰ تاکنون، ۳۰۰ هزار هکتار پراکنده در ۶ شهرستان استان را نهال‌کاری کرده‌ایم و عمدتا در آران و بیدگل با حدود ۹۶ هزار هکتار درختکاری گونه‌های تاغ، قره‌داغ، اسکنبیل (درختچه‌ای با ارزش دارویی و جاذب رطوبت) و گز کشت شده‌اند.
وی اهداف منابع طبیعی در مقابله با ریزگردها را نهال‌کاری در شهرستان‌های کاشان، اصفهان، نایین، سگزی، خور، بادرود نطنز، اردستان، جرقویه و دولت‌آباد برخوار اعلام کرد و افزود: با وجود تلاش‌های فراوان برای کاشت و حفظ درختان، متأسفانه افرادی سودجو، اقدام به قطع درختان تاغ به منظور تهیه زغال کرده‌اند
که موجب خسارات فراوانی به منابع طبیعی می‌شود.
وی گفت: تلفن رایگان ۱۵۰۴ در تمام ساعات شبانه‌روز آماده پاسخگویی به مردم برای مقابله با خاطیانی است که درخت قطع می‌کنند.
۳ تا ۵ میلیارد تومان اعتبار به ازای هر هکتار درختکاری
مهاجری در پاسخ به پرسش مربوط به میزان اعتبارات تخصیصی و ظرفیت نهال‌کاری گفت: ما سالیانه به طور متوسط ۱۰۰۰ هکتار براساس اعتبارات ملی و استانی می‌توانیم نهال‌کاری و بیابان‌زدایی کنیم که با توجه به تورم و افزایش هزینه‌ها، اکنون بین ۳ تا ۵ میلیارد تومان به ازای هر هکتار هزینه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: با نهال‌کاری در اطراف شهرها، مراکز صنعتی و تأسیسات، فعالیت زیستی و حفاظت از عرصه‌ها را تضمین کرده‌ایم و بیشترین نهال‌کاری در استان در سال ۹۶ به منطقه سگزی و فساران به وسعت ۱۰۰۰ هکتار اختصاص دارد.
تداوم حیات منوط به حفظ مراتع و جنگل‌هاست
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در تشریح وضعیت مراتع بیان داشت: حدود دو و نیم میلیون واحد دامی و ۴۳ هزار بهره‌بردار به مراتع استان وابسته‌اند که شامل ۶۴۰۰ خانوار عشایر از ایلات بختیاری، قشقایی و عرب جرقویه هستند. البته عشایر در استان اصفهان ۹۶۰۰ خانوار با یک میلیون واحد دامی سرشماری شده‌اند، ولی ۶۴۰۰ خانوار دارای مجوز چرای دام از اداره منابع طبیعی هستند.
وی افزود: اداره کل منابع طبیعی براساس ظرفیت مراتع برای بهره‌برداران مجوز صادر کرده است و با توجه به ظرفیت یک و نیم میلیون واحد دامی مراتع استان، بهره‌برداری دو و نیم میلیون واحد دامی تخلف است.
مهاجری با اشاره به اهمیت مراتع در تولید آب و مصرف آن در شرب، صنعت و کشاورزی، افزود: اگر مراتع تخریب شوند، حیات استان و فعالیت‌های صنعتی، کشاورزی و به طور کلی اقتصاد استان به خطر می‌افتد.
وی ارزش دیگر مراتع و جنگل‌ها را تولید اکسیژن عنوان کرد و افزود: هر هکتار جنگل، دو و نیم تن اکسیژن تولید می‌کند که برای تنفس ۱۶۶ نفر لازم است. همچنین ۶۷ تن ریزگرد و ۸ تن CO2 حاصل از تنفس و فعالیت کارخانه‌ها را می‌گیرد که گویای وابستگی و تداوم حیات به جنگل‌هاست.
وی دیگر موارد ارزش مراتع را پناهگاه حیات وحش، وجود مناظر بدیع و چشمه‌سارها، تفرجگاه‌ها، تولید خاک در مرتع و حفاظت از خاک در مرتع برشمرد و تأکید کرد: تداوم حیات ما منوط به حفظ مراتع
است.
تولید ۱۵۰ تن کتیرا در مراتع استان
مهاجری به نقش مراتع در تولید گیاهان دارویی مثل کرفس، موسیر و کتیرا اشاره کرد و گفت: سالیانه ۱۵۰ تن کتیرا به ارزش ۱۶ میلیارد تومان در مراتع استان تولید می‌شود؛ بنابراین درخواست ما از دولت برای تأمین اعتبارات است تا بتوانیم عرصه‌های وسیع‌تری را ایجاد کنیم.
وی با ابراز تأسف از تخریب ۸۰۰۰ هکتار از مراتع به واسطه معادن گچ و خاک، شن و ماسه خبر داد و افزود: شرایط بحرانی استان، عمدتا ناشی از این معادن است.
وی اعتبار لازم برای احیای این مراتع را ۴۵ میلیارد تومان پیش‌بینی و تصریح کرد: دولت باید آن را به عنوان مطالبات استانی تأمین کند تا اثر تخریب‌ها را خنثی کنیم.
وی خبر داد: از طریق مقام معظم رهبری ۱۵۰ میلیون دلار به سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور اختصاص یافت و طبق مصوبه مجلس، کل این مبلغ به خوزستان تخصیص یافت و اکنون استاندار و نمایندگان مجلس پیگیر مطالبات استان اصفهان هستند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *