اگزما بیماری‌ای از جنس خانه تکانی نوروز

دکتر اصیلیان، متخصص پوست و مو در گفت و گو با کیمیای وطن مطرح کرد:

اگزما بیماری‌ای از جنس خانه تکانی نوروز

پروانه شریفی

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، دست‌های قرمز و پوست پوست شده و گاهی زخم‌های کوچک روی دست‌های خانم‌ها به تصویری آشنا تبدیل می‌شود. این علائم بیشتر نتیجه خانه تکانی شب عید و تماس دست‌ها با شوینده‌های شیمیایی مختلف هستند. این حساسیت‌های پوستی عمدتاً در گروه بیماری اگزما دسته‌بندی می‌شوند و ظاهراً بیشترین آمار بیماری‌های پوستی دنیا نیز از همین دسته است. دکتر اصیلیان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: اگزما نوعی التهاب پوستی است که با سوزش و خارش همراه است و به شکل‌های گوناگون ظاهر می‌شود. دکتر علی اصیلیان در گفتگو با خبرنگار کیمیای وطن اظهار کرد: اگزما ممکن است در اثر حساسیت پوست به مواد خارجی مانند صابون، مواد آرایشی، جنس لباس، زیور آلات و حتی مواد شوینده ایجاد شود.

عوامل ابتلا به اگزما

وی تغییرات ناگهانی آب و هوا، رطوبت و عوامل روحی و استرس را از دیگر عوامل ابتلا به اگزما دانست و افزود: اگزما معمولاً با خشکی، قرمزی، سوزش و خارش پوست همراه است و در موارد نادر ممکن است تاول‌ها و زخم‌های پوستی را به همراه داشته باشد. این متخصص پوست و مو با اشاره به خانه‌تکانی‌های نوروز گفت: اگزمای پوستی یکی از مهمترین عوارض پوستی ناشی از خانه تکانی‌های غیراصولی است که تماس پوست با شوینده‌ها زمینه ایجاد حساسیت‌ها و اگزمای پوستی را در افراد بوجود می‌آورد. وی با اشاره به اینکه شست و شوی غیراستاندارد و قرار دادن پوست در معرض مواد شوینده و حساسیت زا باعث بروز اگزمای پوستی در افراد می‌شود، اظهار کرد: افراد باید به منظور جلوگیری از بروز مشکلات پوستی از حداقل میزان شوینده‌ها استفاده کنند. این متخصص پوست و مو گفت: خاراندن نقاط درگیر اگزما باعث نازک شدن پوست و تشدید بیماری می‌شود. اصیلیان با بیان اینکه اگزما می‌تواند تمام نقاط بدن را مورد حمله قرار دهد افزود: صورت، گردن، ابرو، زانو و آرنج و در مورد کودکان پیشانی، چانه، ساعد و گردن مهم‌ترین نقاط ابتلا به اگزما به شمار می‌روند. وی ابتلا به اگزما را ضعف در سیستم دفاعی بدن دانست و ادامه داد: پرهیز از حمام‌های طولانی مدت، استفاده از مواد نرم کننده بدن، دوش آب ولرم به جای آب داغ، عدم استفاده از صابون‌های عطری و شوینده‌های محرک، پوشیدن لباس‌های راحت و نخی و استفاده از کمپرس آب سرد به جای خاراندن پوست مهم‌ترین نکات کنترل اگزما و کاهش خارش و سوزش می‌شود.

استفاده زیاد از پاک‌کننده‌های شیمیایی

اصیلیان ادامه داد: آشپزی، شستن ظرف‌ها و لباس، گردگیری و در نهایت استفاده از شوینده‌های مختلف، حتی اگر با دستکش انجام شوند- با عرق کردن دست‌ها در زیر دستکش‌های پلاستیکی- بیماری معروف اگزما را به دنبال دارد. استفاده زیاد از پاک‌کننده‌های شیمیایی از قبیل صابون، شامپو، مایع ظرفشویی و پودر رختشویی، آن هم در صورتی که این مواد غلظت بالایی داشته باشند، سبب می‌شود رطوبت و چربی سطح پوست از بین برود و مواد تحریک‌کننده فرصت پیدا کنند که به لایه‌های عمقی پوست نفوذ کنند و با ایجاد التهاب، منجر به اگزما شوند. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان افزود: از آنجا که دست‌ها بیش از هر عضو دیگری از بدن در تماس مکرر با عوامل پاک کننده، آلرژی زا و محرک قرار دارند، طبیعی است که بیشترین آسیب ناشی از تأثیر این مواد به دست‌ها وارد می‌شود. استفاده از دستکش نخی و کرم‌های مرطوب کننده، بهترین و تنها راه ممکن برای جلوگیری از بروز التهابات پوستی است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *