باخت ناباورانه ایران به ژاپن

اصغر قلندری

دومین پیروزی ارزشمند ژاپن درسومین روز هفته اول رقابت‌های لیگ ملتهای والیبال ۲۰۱۸ برابر ایران. تیم سرحال، پرطراوت، زبر وزرنگ وسخت کوش ژاپن با انسجام وهماهنگی تیمی برترازتیم ایران بود. هرچند که تا پایان مسابقات راه پرفرازونشیبی پیش روی تیم‌هایی آسیایی به ویژه ایران قراردارد وبا تیم‌های قدرتمندی همچون آمریکا، روسیه، لهستان، کانادا، آلمان، برزیل و ایتالیا باید روبروشونداما تیمی که درسطح جهانی ازجایگاه رفیعی برخورداربوده است، بااین باخت غیرمنتظره سئوالات زیادی را درافکار عمومی پدید آورده ونگرانی های زیادی را ایجاد کرده است.

شاگردان ایگور کولاکوویچ که در روز دوم طبق انتظارها ظاهر شده بودند و در شبی که امیرغفور خسته وکم رمق نشان می‌داد روی درخشش خوب دو سرعتی زن ایران علی شفیعی و سید محمد موسوی کولاک کردند وسعید معروف پاسورخوشفکر وتکنیکی، میلاد عبادی پورقدرتی دریافتی وپشت خط زن و لیبروی خوب تیم سیامک مرندی با تمام وجود درمقابل سرویس‌های زهرداروسنگین ویلیام یارقدرتی زن و چپ دست واسمیت باشایستگی ایستادگی کردند تا تیم ایران قاطعانه از سد تیم بلند قامت استرالیا بگذرد و با روحیه مضاعفی به مصاف چشم بادامی‌های ژاپن برود اما برخلاف انتظاردربازی با ژاپن نه تنها فاقد روحیه جنگندگی وانگیزه برای پیروزی بود، طراوت وشادابی همیشگی را نداشت.

ایران – ژاپن

به هرحال سومین بازی هفته اول رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال جذاب و دیدنی نبود وشاگردان ایگورکولاکوویچ درکمال ناباوری طعم تلخ دومین باخت را مزمزه کردند.

دراین بازی پرتب و تاب امیرغفور برخلاف روز بازی با مردان اقیانوسیه مثل همیشه حرف اول را زد، مضاف به اینکه علی شریفی و محمد موسوی بالنسبه دردفاع روی تور خوب ظاهر شدند اما ضعف توپگیری، عدم اعتماد به نفس واشتباهات فردی تیم ما را در مقابل چشم بادامی‌ها که با آنالیز خوب خود بازی سرعتی و آبشارهای دور از دسترس مدافعان بلند قامت ایران را در دستور کارداشتند ناکام گذاشت. ژاپنی‌ها با توجه به دفاع بلند یاران ما با برخورداری از پاس‌های بریده سرعتی فوجی پاسور تیز هوش وتیز بین خود با بازی سرعتی و کارهای ترکیبی توانستند به نتیجه دلخواه دست پیدا کنند.

ایگورکولاکوویچ که ازاعتماد کردن و دور دادن به دو جوان آینده دار سرعتی و قدرتی (علی شفیعی و مرتضی شریفی) بیشترین بهره را در دیدار با استرالیایی‌ها برده بود درمصاف با تیم چالاک و سخت کوش ژاپن نیز این دوجوان شایسته را در ترکیب اولیه قرارداد اما پس از باخت ست اول مجبور شد فرهاد قائمی را جایگزین شریفی کند که این تعویض هم سودی نبخشید وپس از تساوی تا امتیاز ۲۸ سر انجام ست دوم را هم با حساب ۳۰/۲۸ به ژاپن واگذار کردیم. لیکن ست سوم علیرغم اشتباهات انتقادآمیز فرد فرد بازیکنان با تجربه و پرادعا که حتی در زدن ضربات اول هم ناموفق عمل کردند ۲۵/۲۳ این ست به سود ایران به پایان رسید. بدون اغراق باید اذعان کنیم که به همان اندازه که ژاپنی‌ها درگرفتن توپهای اول و برگشتی از دفاع مهاجمان عملکرد خوبی داشتند، بر و بچه‌های تیم ملی کشورمان بیش از همیشه در توپگیری خیلی ضعف داشتند.

پاسور تیزهوش و پنجه طلایی ژاپن با چشمانی تیز بین و نیم نگاه به مدافعان روی تور ما با پاس‌های بی نقص و بی بدیل خود سرعتی زن‌ها را به پرواز در آورد تا بدون مزاحم و به راحتی آبشارها را به ثمر برسانند.

در ست چهارم با درخشش عالی حضرتی پور لیبروی دوم که جایگزین مرندی شده بود والحق در توپگیری و پوشش پشت مهاجمان و رساندن توپ‌ها به دست پاسورتلاش چشمگیری داشت و باعث شده بود تا با دو امتیاز بیشتر تیم ایران پیشتاز باشد بار دیگر با نا هماهنگی تیمی و اشتباهات فردی در زدن سرویس و غافل شدن از دفاع درامتیاز ۱۸ تا ۲۳ به تساوی تن دادیم و درنهایت ابتدا یاما اوچی یارسرعتی ژاپنی‌ها بدون مدافع پیش رو امتیاز ۲۴ را کسب کرد و آبشار پشت خط میرزاجانپور با اختلاف زیاد راهی اوت شد تا ست سرنوشت ساز چهارم هم با نتیجه ۲۵/۲۳ به سود ژاپن خاتمه یافت تا فاتح سه بریک این بازی بسیار حساس، چشم بادامی‌های پرتلاش وبا انگیزه باشند.

دردیگربازیهای روزسوم هفته اول این نتایج حاصل شد. بلغارستان ۳ آرژانتین ۱، آمریکا ۳ چین صفر، لهستان ۳ کانادا، برزیل ۳ آلمان، فرانسه ۳ استرالیا صفر، روسیه ۳ کره جنوبی صفر، ایتالیا ۳ صربستان.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *