بازار سنتی و مدرن

میثم هادیان

امروزه شاهد گسترش مراکز خرید و فروش تجاری در نقاط مختلف شهرهای کشور هستیم. مراکز تجاری که بیشتر به سبک های مدرن طراحی و ساخته می شود و هر کدام برای جذب مشتری و رونق کسب و کار خود از امکانات متنوع رفاهی و جلوه های گوناگون بصری استفاده می کنند. در مقابل کمتر مرکز فروشی را می توان پیدا کرد که به سبک و سیاق بازارهای قدیم باشد. بافت سنتی که در هر شهر از گذشته های دور باقی مانده و همچنان مورد توجه مردم و به خصوص گردشگران داخلی و خارجی می باشد. از بازار معروف تبریز گرفته تا بازار تهران و بازار معروف رضا در شهر مشهد، یکی از مطرح ترین این بازارها بازار اصفهان می باشد که از قدیمی ترین بازارهای کشور و خاورمیانه محسوب می شود. مکانی که از سر در بازار قیصریه در ضلع شمالی میدان نقش جهان شروع شده و تا میدان کهنه (سبزه میدان) فعلی ادامه میابد. هم چنین از دیگر بازارهای مطرح شهر میتوان به بازار هنر که عمدتا به فروش طلا و جواهرآلات مشهور است و بازار میدان نقش جهان که عمدتا به فروش صنایع دستی می پردازند اشاره کرد. در کنار این بازارهای سنتی، بازارها و مراکز خرید مدرن یا همان پاساژها  وجود دارد، مراکز تجاری که در یک ساختمان یا چند ساختمان مجزا در کنار هم طراحی و ساخته شده و معماری متفاوتی نسبت به بازار سنتی در آن ها دیده می شود و امروزه در ابعاد گسترده تر و متنوع تر در حال توسعه در اقصی نقاط شهرهای کوچک و بزرگ کشور می باشد. از مهمترین نوع این مراکز در شهر اصفهان میتوان به مجتمع پارک به عنوان یک مرکز خرید در قالب امروزی که دارای سابقه ی چند دهه فعالیت می باشد و مجتمع تجاری شهر سیتی سنتر که چند سالی است به بهره برداری رسیده و مشتاقان زیادی را به سمت خود جلب کرده است اشاره کرد.

در واقع‌ ویژگی های مهمی که هم از لحاظ سرمایه گذاری و هم از جهت خرید مایحتاج زندگی در آنها باعث شده است که این مراکز هر کدام مشتریان خاص خود را داشته باشند‌ اما با این حال بازارهای مدرن در جذب مشتری موفق تر بوده و توانسته اند رونق خوبی را نسبت به بازارهای سنتی برای خود فراهم کنند. در کنار این نوع از بازارها با گسترش اینترنت و دسترسی همگانی به آن شاهد گسترش بازارهای دیجیتالی و تجارت الکترونیک هستیم ، فرآیندی که خرید و فروش و تامین نیاز مشتریان از طریق فضای اینترنتی حاصل می شود. در این روش فروشنده کالاهای خود را که همراه با ویژگی ها و مشخصات آن بر روی نت در اختیار مشتریان قرار داده و دیگر رجوع مشتری به بازار به کلی حذف می شود و تمام خدمات از طریق شبکه مجازی فراهم شده و در دسترس مشتریان قرار گرفته است روشی که چند سالی می شود در کشورمان با اقبال فراوان مشتریان مواجه شده است و سایت های فروشنده کالاها برای جذب مشتریان بیشتر خدمات متنوعی را ارائه می دهند . در واقع با گسترش شهرنشینی و تامین نیازهای مشتریان بوسیله بازار و جایگاهی که این بازارها در زندگی مردم ایفا میکنند سبب شده است تا دیگر روش های خلاقانه ی ارائه محصولات ظهور کند. اما نکته ی مهمی که باید به آن توجه شود فروش کالا  در هر مکان و به هر روشی که باشد مهم تامین نیاز مشتریان به بهترین نحو ممکن و رضایتمندی مشتری می باشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *