بازگشت ده نمکی با «زندانی‌ها»

هامون رشیدیان

مسعود ده نمکی کارگردان پرفروش و البته جنجالی سال‌های اخیر این بار با فیلم «زندانی‌ها» به سینما باز می‌گردد. سال گذشته ده نمکی قصد داشت در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی فیلم «طیب خان» را بسازد که به دلیل موانعی که بر سر راه تولید فیلم ایجاد شد و فصل مناسب فیلمبرداری که از دست رفت تصمیم گرفت تولید فیلم را به سال آینده و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی موکول کند و فیلمنامه اجتماعی «زندانی‌ها» را برای تولید آماده کرد.

ده نمکی در آذر ماه سال گذشته در همان آغازین روزهای پیش تولید فیلم زندانی‌ها درباره این فیلم گفت: زندانی‌ها فیلمی سیاسی و یا تاریخی نیست و موضوع آن اخلاقی معنوی و اجتماعی است.

فیلم سینمایی «زندانی‌ها» چند هفته پیش رسماً با حضور بازیگران اصلی خود در محل موزه زندان قصر کلید خورد تا سینمای ایران بار دیگر شاهد حضور یکی از خبرسازترین سینماگران سال‌های اخیر باشد.

هدایت هاشمی، بهنام تشکر، هومن برق نورد، بهاره افشاری، بهنوش بختیاری، اصغر نقی زاده، رسول نجفیان، امیر نوری در آخرین ساخت مسعود ده نمکی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم سینمایی «زندانی‌ها» مضمونی اجتماعی داشته و به رسم آثار دیگر ده نمکی ته مایه‌هایی از کمدی را به همراه خواهد داشت.

ده نمکی همواره به سمت موضوعات چالش برانگیز رفته و آثار قبلی وی نشان داده که وی همواره در قبال بروز برخی حاشیه‌ها درباره آثارش آگاه است. با وجود حاشیه‌های فراوان ده نمکی به طور کامل و به دور از حاشیه کار خود را کرده و آثاری خلق می‌کند که موضوعات بسیار مهمی را مطرح می‌کند.

ده نمکی آخرین بار در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با فیلم “رسوایی ۲” حاضر شده بود و پس از آن در دوره‌های سی و پنجم و ششم غایب بود. حال با توجه به پایان فیلمبرداری در تیرماه ۹۷ قطعاً ده نمکی فیلم جدید خود را برای حضور در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر آماده می‌کند.

رسوایی ۲

آخرین فیلم ده نمکی یعنی «رسوایی ۲» در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شد. این فیلم توانست به فروشی معادل ۲ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان دست پیدا کند. هر چند فروش فیلم در مقایسه با پرفروش‌های آن سال رقم چندانی نبود اما به هر حال فروش بیش از ۲٫۵ میلیاردی هم فروش چندان اندکی نبود. با این حال رسوایی ۲ چندان هم بی حاشیه نبود و بسیاری از موفقان سینمای ده نمکی نسبت به مسائل عنوان شده در این فیلم اعتراض کردند و ده نمکی را متهم به ساخت فیلمی به دور از ارزش‌های گذشته‌اش کردند. ده نمکی البته همواره این موضوع را رد کرد با این همه دوستداران سینمای ده نمکی علت فروش این فیلم نسبت به آثار گذشته ده نمکی را همین موضوع عنوان کردند. در مقابل منتقدان سینمای ده نمکی هم علت استقبال نه چندان راضی کننده از این فیلم را تکرار کلیشه‌های سینمای ده نمکی عنوان کردند. این گروه معتقد بودند دیگر فرمول سینمای ده نمکی کهنه شده و این فرمول دیگر تضمینی بر فروش بالای فیلم‌های او نخواهد بود.

به هر ترتیب به نظر می‌رسد ده نمکی در فیلم زندانی‌ها دوباره به فرمول قدیمی خود و فیلم‌های اولیه‌اش برگشته و این بار با تغییر بازیگران یعنی کرده تونعی در ساخت فیلم جدیدش ایجاد کند. حضور بازیگرانی مانند هدایت هاشمی، بهنام تشکر و هومن برق نورد نشان دهنده این است که احتمالاً ده نمکی قصد دارد در فیلم جدیدش شوخی‌هایی به روز تر را ارائه کند. کنار گذاشتن اکبر عبدی و چند بازیگر ثابت دیگر فیلم‌های اخیر ده نمکی هم احتمالاً در هین راستاست.

به هر ترتیب باید تا چند ماه آینده منتظر ماند و دید که آیا ده نمکی می‌تواند با فرمول جدیدیش دوباره به صدر گیشه بازگردد و یا اینکه او نیز مانند بسیاری از کارگردان‌های هم نسل خودش مجبور به تغییر سبک در نوع فیلم‌هایش خواهد شد.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *