بازی با دم شیر

دامون رشیدزاده

گویا کره‌ای‌ها با وجود اینکه در جدول بهره هوشی در جایگاه بسیار بالایی قرار دارند اما حافظه ضعیفی دارند. خشم این روزهای کره‌ای‌ها و رفتارهای نادرستشان با تیم ملی ایران به جام جهانی گذشته بر می‌گردد.

حتماً خاطرتان هست پیش آن بازی معروف در کره جنوبی مربی آن زمان کره‌ای‌ها اعلام کرد از ایران بیشتر از ازبکستان بدش می‌آید و دست دارد ازبکستان به جای ایران به جام جهانی برود. این جمله جنجالی موجی از خشم را در ایرانی‌ها به وجود آورد اما کارلوس کی روش این موج خشم را به ابزاری برای پیروزی تیم ایران تبدیل کرد. کی روش هر روز در تمرینات قبل از بازی با کره عکس مربی کره جنوبی و جمله‌ای که درباره ایران گفته بود را روی لباسش می‌چسباند و به بازیکنان ایران گوشزد می‌کرد که مربی حریف چه گفته است. کی روش که استاد بزرگ جنگ‌های روانی است با این کار انگیزه بازیکنان ایران را ده برابر کرد و تیم ملی در دیداری حماسی موفق شد کره جنوبی را در سئول و در مقابل چشم هزارن کره‌ای شکست دهد. بعد از این شکست مشت‌های گره کرده کی روش به سمت مربی کره در صدر خبرها قرار گرفت. به گونه‌ای که این ژست کی روش امروز یکی از شناخته شده ترین عکس‌های ورزشی ایران است. این ماجرا و البته شوخی‌های کی روش بعد از بازی با مربی کره‌ای به قدری برای کره‌ای گران تمام شده که حالا پس از مدت‌ها آنها هنوز به دنبال انتقام از ایران هستند. انتقامی که هیچ توجیح منطقی‌ای برایش ندارند.

نقش رسانه‌های کره‌ای

البته نباید این موضوع را به پای مردم کره نوشت زیرا بیش از اینکه مردم در این ماجرا نقش داشته باشند این رسانه‌های کره هستند که با درست کردن انواع و اقسام برنامه‌ها سعی در نشان دادن دشمنی فوتبال ایران و کره دارند. با این حال هر چند این بازی برای کره جنوبی حکم مرگ و زندگی را دارد اما برای ما که صعودمان به جام جهانی مسجل شده تنها یک دیدار دست گرمی است و تنها انگیزه ما حفظ آمار و ارقام خیره کننده‌مان است. درست است که اصرار رسانه‌های کره‌ای برای حیثیتی کردن این بازی بیشتر تحریک بازیکنان برای ارائه یک بازی هجومی است اما این ماجرا اگر به همین صورت ادامه پیدا کند می‌تواند تاثیری معکوسی بر بازی داشته باشد.

بازی با دم شیر

با تمام گفته‌ها درباره این بازی ایران به دلیل صعود مقتدرانه عملاً انگیزه خاصی برای این بازی ندارد و شاید بازیکنان ایرانی بیش از پیروزی به این فکر می‌کنند که دچار مصدومیت نشوند اما اگر رفتار رسانه‌های کره جنوبی به همین صورت ادامه داشته باشد شیر خفته ایران بیدار خواهد شد و آنوقت تمام آرزوهای کره‌ای‌ها برای صعود به جام جهانی بر باد خواهد رفت. به هر حال بازی با دم شیر در هر حالی خطرناک است و کره‌ای با توجه به ماجراهای قبلی باید از این موضوع درس بگیرند.

ترکیب ایران

حدس زدن ترذکیب کارلوس کی روش آنهم با وجود بازیکنانی عالی کار سختی است. اگر چه بسیاری از کارشناسان کره‌ای ترکیب ایران برای این بازی را همان ترکیب آشنای همیشگی می‌دانند اما قطعاً کی روش برای این بازی هم سوپرایزهایی خواهد داشت. وجه مشترک قطر و کره به لحاظ انگیزه‌های هجومی در بازی برگشت خانگی مقابل ایران است. قطر به خاطر نیاز مبرم به پیروزی مجبور به ارائه یک بازی هجومی بود. و کره‌ای‌ها نیز در خانه خود با انگیزه‌هایی هجومی‌تر نسبت به بازی رفت به میدان خواهند آمد. وقتی سرمربی کره صحبت از پرس شدید روی مدافعین ایران می‌کند یعنی بلوک دفاعی‌اش با فاصله بیشتری از دروازه خودی بازی خواهد کرد. همان برنامه‌ای که قطری‌ها در دستور کار داشتند و ریسک ایجاد فضای خالی پشت مدافعین را خریدند. در آن بازی سه مهاجم ایران انصاری فرد، آزمون و طارمی وظیفه داشتند روی ارسال‌های بلند و مستقیم در تمام عرض فضای خالی بین مدافعین حریف و دروازه بانشان حرکت کنند. تدبیری که به خوبی جواب داد. آن‌ها ضمن مشارکت و کمک به خط میانی در توپ گیری چندین بار با دریافت ارسال‌ها روی دروازه قطر ایجاد موقعیت کردند و اگر تک به تک‌ها تبدیل به گل می‌شد کنتور بازی تا دقیقه ۶۰ بیش از یک گل (طارمی) برای ایران ثبت می‌کرد.

اما احتمال حضور سه مهاجم در بازی امروز بسیار اندک است زیرا در آن بازی ما به دنبال برد بودیم اما در این بازی تنها برای حفظ رکورد بازی می‌کنیم. احتمال استفاده از قوچان نژاد در نوک پیکان تیم ملی از بقیه بازیکنان بیشتر است اما اینکه چه کسی قرار است زوج او در خط حمله باشد کار سختی است. کریم انصاری فرد در بهترین فرم قرار دارد و طارمی هم بازیکن به شدت مورد اعتماد کی روش است که در چندین پست قابلیت بازی دارد. با این شرایط به نظر می‌رسد سوپرایز اصلی کی روش برای کره‌ای‌ها در خط میانی باشد جایی که انبوهی از هافبک‌های با کیفیت در انتظار خودنمایی هستند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *