باز شدن گره حوادث چهارشنبه سوری به دستان والدین

مدیرعامل سازمان آتش نشانی اصفهان در گفت و گو با کیمیای وطن مطرح کرد:

باز شدن گره حوادث چهارشنبه سوری به دستان والدین

پروانه شریفی

آداب و رسوم رایج چهارشنبه سوری در قرون گذشته شامل آتش افروختن، کوزه شکستن، قاشق زنی، توزیع آجیل مشکل گشا، فال حافظ، فالگوش و پخت آش بوده که این رسوم چندسالی است گرفتار آسیب‌های مرگبار شده است. بهزاد بزرگزاد در گفتگو با کیمیای وطن در رابطه به چهار شنبه آخر سال اظهار کرد: متأسفانه در این شب برخی افراد با بی احتیاطی، سال جدید را با تلخ کامی خود و دیگران شروع می‌کنند و باید در این خصوص وارد عمل شد تا از بروز حوادث خطرآفرین جلوگیری کرد. مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: سازمان آتش نشانی مانند سال‌های گذشته در شب آخرین چهارشنبه سال در آماده باش کامل قرار دارد، خودروهای آتش نشانی همزمان در بیش از ۱۰ نقطه پُرخطر و پُرترافیک سطح شهر اصفهان مستقر خواهند شد و پنج دستگاه موتورسیکلت آتش نشان نیز در سطح شهر گشت زنی می‌کنند. بزرگزاد خاطرنشان کرد: خطر اشتعال بنزین بیشتر از نفت می‌باشد لذا لازم است خانواده‌ها در این زمینه دقت لازم را داشته و نکات ایمنی را به فرزندان خود آموزش دهند. کارشناسان این سازمان برای پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی با صنف رنگ فروشان مذاکره و به آنها توصیه کرده‌اند تا مواد اصلی تولید مواد محترقه مانند اکریل را به افراد شناس و تولیدکننده فروخته و از عرضه آن به اشخاص کم سن و ناآگاه خودداری کنند.

نقش والدین

وی با اشاره به این امر که بهترین گزینه‌های آموزشی و پیشگیری در حوادث چهارشنبه آخر سال والدین هستند، ادامه داد: از والدین و مسئولین واحدهای آموزشی درخواست می‌کنیم با هشدار به نوجوانان و جوانان آنها را از چالش‌ها، خطرات و عوارض وحشتناک بازی با آتش و مواد محترقه و منفجره به زبان ساده آگاه و مطلع نمایند که بسیار اثرگذار خواهد بود. مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان بیان کرد: مراقب رفتارهای خطرناک و ناهنجار افراد باشید و در صورت لزوم مراتب را به واحدهای گشتی نیروی انتظامی و یا پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید و همچنین از سوزاندن وسایل یا مواد غیرمتعارف مانند کپسول گاز، لاستیک و آمپول و استفاده از مواد آتش زا نظیر بنزین، الکل، و مانند آن جدا خودداری کنید. بزرگزاد با بیان اینکه حادثه برای هرکسی رخ می‌دهد گفت: در برخی حوادث افرادی کشته شده یا به شدت آسیب می‌بینند اما از بروز اغلب حوادث از جمله حوادث چهارشنبه آخر سال می‌توان جلوگیری کرد. وی با تأکید بر اینکه فرهنگ‌سازی در میان نسل جوان و نوجوان مهم‌ترین نقش را برای پیشگیری از بروز حوادث خطرناک دارد، گفت: در گذشته نه چندان دور با نزدیک شدن به این ایام صدای ترقه و انفجارات صوتی به گوش می‌رسید اما خوشبختانه میزان حضور مردم در چند سال اخیر در مراسم‌های خطرناک کاهش چشمگیری پیدا کرده که این موضوع نتیجه اجرای اقدامات فرهنگی بوده است.

فرهنگسازی سازمان آتش نشانی

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان همچنین به فعالیت‌های فرهنگسازی سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان در خصوص کاهش حوادث اشاره و بیان کرد: راه اندازی شبکه‌های اجتماعی و فعالیت در این حوزه در خصوص انتشار مطالب پیشگیرانه و به تصویر کشیدن گوشه‌ای از اتفاقات و حوادث سال گذشته از جمله این اقدامات بوده است. بزرگزاد با اشاره به اینکه سال گذشته خسارات و تلفات جانی در چهارشنبه آخر سال به سازمان آتش نشانی گزارش نشد، به شهروندان توصیه کرد: این جشن باستانی را به روش سنتی اجرا و از حادثه آفرینی برای خود و دیگران خودداری کنند.

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *