با کودکی که لکنت زبان دارد چگونه برخورد کنیم

پرستو عجمی

کارشناس ارشد روانشناس بالینی

عوامل مختلفی وجود دارند که منجر به لکنت زبان می‌شوند. لکنت زبان در کودکان در سنین مختلف دیده می‌شود و معمولاً پس از آنکه کودک دوره ایی از رشد طبیعی گفتار را سپری کرد بروز می‌کند و نشانه‌های آن در هر کودکی متفاوت است و معمولاً به صورت جا به جا گویی حروف یا تکرار صداها، هجاها و یا به صورت کشیده گویی حروف ظاهر می‌شود. هر چه قدر سن پایین‌تر باشد، احتمال درمان بیشتر است ولی متاسفانه بسیاری از اوقات والدین و اطرافیان کودک مبتلا به لکنت زبان به علت ناآگاهی که در این زمینه دارند به صورت ناخواسته رفتار و برخوردی با کودک می‌کنند که همین باعث بدتر شدن لکنت کودک میشودو حتی بعد از بهبودی کودک تاثیرات روحی بدی بر این کودکان می‌گذارد. بنابراین اولین کاری که والدین باید انجام بدهند: ۱) لکنت کودک را بپذیرید و اینکه با این کودکان آرام و در عین حال جدی برخورد کنید. هنگامی که کودک صحبت کرد به او نخندید، از او نخواهید که دوباره تکرار کند در عوض آن واژه را درست و شمرده به او بگویید و هنگامی که او واژه را درست بیان کرد او را تحسین و تشویق کنید.

۲) برخورد واکنشی نشان ندهید: این خود باعث ایجاد اضطراب در کودک می‌شود و لکنت او را بدتر می‌کند

۳) به کودک اجازه دهید صحبتش تمام شود: هنگامی که گفتار کودک را قطع می‌کنید باعث می‌شود کودک احساس کند که گفتارش برای والدین و دیگران آزار دهنده است.

۴) کودکی که لکنت زبان دارد را با خود به مهمانی ببرید و اجازه بدهید که کودک حرف بزند، البته حواستان باشد طوری رفتار نکنید که کودک احساس ترحم کند.

۵) به یاد داشته باشید، همیشه اضطراب و استرس لکنت را بیشتر می‌کند. برای همین هم معمولاً در مواقع اضطراب و استرس لکنت این کودکان بیشترمیشود.

*بنابراین سعی کنید فضای آرام بخشی را درمنزل ایجاد کنید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *