با کودک بی‌ادب چگونه برخورد کنیم؟

پرستو عجمی

برخی از کودکان در دوره‌ایی از رشد خود، بددهن، بی‌ادب یا به نوعی ناسازگار می‌شوند؛ مشکل عمده‌ایی که خانواده‌ها دارند این است که نمی‌دانند برخورد صحیح و مناسب با کودک در این مواقع چیست و حتی برخی از اوقات عده‌ایی از والدین با استفاده از روش‌های غلط تربیتی که به نظر خودشان روش کاملا صحیحی است، مانند: تنبیه بدنی، تحقیر کلامی و فریادزدن بر سر کودک، باعث بدترشدن و شدت گرفتن رفتار بی‌ادبانه او می‌شوند.
در ابتدا بهتر است والدین بدانند اغلب، علت این رفتار کودک توجه‌طلبی او است. زمانی که کودک راهی برای جلب توجه والدین پیدا نمی‌کند، دست به حرف زشت زدن، جیغ زدن و رفتارهایی از این قبیل میزند؛ چون می‌داند حتما والدین و بزرگ‌ترها به این رفتارش واکنش نشان می‌دهند.
بنابراین وقتی نیت کودک چنین است تنها راه برخورد با او هم بی‌توجهی است. البته بهتر و صحیح‌تر آن است که یک بار و فقط یک بار، والدین قاطع و محکم، بدون هیچگونه تحقیر کلامی و تنبیه بدنی به کودک بگویند که این رفتارش صحیح نیست و بعد از آن تحت هیچ شرایطی به رفتار بد کودک توجهی نشان ندهند. همین برخورد ساده باعث کم‌شدن و در نهایت ازبین‌رفتن رفتار نادرست کودک می‌شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *