برداشت های اشتباه از انقلابی‌گری

موفقیت هایی که در پی قیام ۱۵ خرداد بدست آمد و منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد و نیز توفیقات ۴دهه انقلاب اسلامی که در عرصه های داخلی و بین المللی و در جهان اسلام حاصل شده است همه و همه از داشتن روحیه انقلابی و اقدام های انقلابی است که با رهبری حضرت امام(ره) در جامعه ایران و به تبع آن در دنیای اسلام بوجود آمد و استمرار یافت و همچنان ادامه دارد یعنی هر آنچه پیشرفت و تعالی در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی، تکنولوژی، پزشکی، و… امروز در دست ماست ناشی از انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن رهبران و مردم است اینکه انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی حرکت کردن موضوع سخنان مهم رهبرمعظم انقلاب در سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، و چند سخنرانی دیگر معظم له بود از آن جهت است که ایشان موفقیت.در مسیر پیش رو را مستلزم انقلابی بودن، ماندن و حرکت کردن همه اقشار مردم و مسوولان می دانند.
موضوع اصلی سخنرانی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در حرم مطهر امام(ره) در ۱۴ خرداد امسال، انقلابی بودن و انقلابی گری بود. ایشان برای ورود به موضوع ابتدا فرمودند:«انقلاب، سرمایه‌ی ممتاز و منحصربه‌فرد ملّت ما و کشور ما است.» سپس با اشاره به اینکه «برای به‌دست آوردن انقلاب هزینه داده‌ایم؛ هزینه‌های سنگینی هم پرداخت شده است» فرمودند:«امّا صدها برابرِ آن هزینه‌ها، منافع وجود دارد؛ این یک تجارت پرسود است برای ملّت.» ایشان پس از بیان هزینه های پرداخت شده افزودند:«از اوّل، این هزینه‌ها و منافع با هم همراه بوده‌اند، منتها هرچه جلو آمدیم، هزینه‌ها سبک ‌تر و قابل‌تحمّل‌تر، امّا منافع کلان‌تر و بیشتر شده است. امروز روزی است که ما میتوانیم، ملّت ایران میتواند بدون اینکه هزینه‌ی زیادی را متحمّل بشود، منافع بزرگی را از انقلاب به‌دست بیاورد؛ امروز این توانایی وجود دارد.»
واقعیت این است که حتی موفقیت درموضوع هسته ای، موشکی و فناوری های نانو و پزشکی و…را باید محصول انقلابیگری ملی دانست چراکه ملتی تازه به استقلال رسیده توانست علیرغم موانع شدید دشمن به رتبه های یک رقمی در موارد زیادی برسد که جز با روحیه و پشتکار انقلابی میسر نخواهد بود.
رهبرمعظم انقلاب موفقیت در مسیر پیش رو را مستلزم انقلابی ماندن و انقلاب حرکت کردن همه اقشار مردم دانستند و فرمودند:«این انقلاب به‌وسیله‌ی مردم به وجود آمد؛ با عزم مردم، با نیروی انقلاب مردم، با ایمان مردم به وجود آمد؛ با همین نیرو از خود دفاع کرد، با همین نیرو هم باقی ماند و ریشه دواند. این مردم بودند که نترسیدند؛ این مردم ایران عزیز بودند که ایستادگی کردند.»رهبرمعظم انقلاب در ادامه به ۳ خطا در برداشت از انقلابی بودن اشاره کردندو فرمودند.
«این خطا است که گمان کنیم انقلابی فقط آن کسی است که در دوران امام بوده است، یا در دوران مبارزات در کنار امام بوده است؛ نه، بعضی کأنّه این‌جور خیال میکنند که انقلابیّون آن کسانی هستند که در دوران امام یا در دوران مبارزات یا در دوران حکومت امام بزرگوار حضور داشتند، در کنار امام بودند؛ نه، اگر معنای انقلابی را این بگیریم، انقلابی همین ما پیروپاتال‌ها خواهیم بود. انقلاب مال همه است؛ جوانها انقلابی‌اند و میتوانند انقلابی باشند، با آن معیارها و شاخصهایی که عرض خواهم کرد. میتواند یک جوانِ امروز از من سابقه‌دار در انقلاب، انقلابی‌تر باشد؛ همچنان‌که در دوران دفاع مقدّس دیدیم کسانی بودند که جان خودشان را کف دست گرفتند در راه این انقلاب و در راه اِنفاذ فرمان امام به جبهه رفتند، جانشان را فدا کردند؛ انقلابیِ صددرصد، انقلابی کامل، آنها هستند؛ آنهایی که آماده‌ی فداکاری‌اند؛ پس ما نباید انقلابی را منحصر کنیم به یک عدّه‌ای که در دوران مبارزات با امام بودند یا امام را می‌شناختند یا در کنار او بودند؛ نه، انقلاب یک شطّ جاری است و همه‌ی کسانی که در طول تاریخ با این ممیّزات حضور دارند و تلاش میکنند انقلابی‌اند، ولو امام را ندیدند؛ مثل اغلب شما جوانها.» ایشان در تبیین اشتباه دوم فرمودند: «این هم خطا است که ما خیال کنیم اگر گفتیم فلانی انقلابی است، یعنی فلانی افراطی است؛ یا وقتی میخواهیم اشاره کنیم به انقلابی‌ها و انقلابیّون، تعبیر افراطی را به کار ببریم؛ نه، این خطا است. انقلابیگری به معنای افراطی بودن نیست. این دوگانه‌هایی که سوغات بیگانه‌ها و حرف دشمنان ایران است، نباید در ایران و در فرهنگ سیاسی ما جا باز کند؛ آنها تقسیم میکنند مردم را به تندرو و میانه‌رو. بحث تندرو و کندرو نداریم. انقلابی را میگویند تندرو، غیر انقلابی را میگویند میانه‌رو! این یک دوگانه‌ی بیگانه است، آنها اینها را در رادیوهایشان، در تبلیغاتشان، در اظهاراتشان تکرار میکنند، ما این را نباید تکرار بکنیم. انقلابی، انقلابی است.»
رهبرعزیز و فرزانه اشتباه سوم را اینگون بیان فرمودند: «این هم خطا است که ما از همه‌ی کسانی که انقلابی هستند، یک نوع عمل انقلابی توقّع داشته باشیم؛ یا یک درجه‌ی از انقلابیگری توقّع داشته باشیم؛ نه. به قول ما طلبه‌ها انقلابیگری مقول به تشکیک است. ممکن است یک نفر نسبت به مفاهیم انقلاب و عمل انقلابی بهتر حرکت کند، یک نفر به آن خوبی حرکت نکند امّا در همان راه دارد حرکت میکند. اینکه ما هرکسی خوب حرکت نکرد یا به‌طور کامل حرکت نکرد را متّهم بکنیم به غیر انقلابی یا ضدّ انقلابی این هم خطا است؛ نه، ممکن است یک نفری صد درجه میزان حرکت او ارزش دارد، یک نفری کمتر ارزش دارد، یک نفری از او کمتر ارزش دارد امّا همه در این راه حرکت میکنند. مهم این است که آن شاخصها تطبیق بکند. مهم شاخصها است. مهم این است که آن کسی هم که با آن شدّت و با آن جدّیّت حرکت نمیکند، شاخصهای انقلابیگری را داشته باشد.».

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *