برنده نشست سنگاپور کدام کشور بود؟

نفیسه الله دادی

ترامپ از کشاندن کیم جونگ اون به سنگاپور و مذاکره با وی بسیار ذوق کرد. باید گفت ترامپ آنقدر ذوق‌‌زده بود که خود را خدای مذاکرات موفق می‌نامید؛ اما واقعا موفق بود یا موفق خواهد شد؟
بیانیه ترامپ و اون، بیانیه محکمی نبود. این بیانیه بیشتر درباره آرزوها بود تا دستاوردها. کره شمالی فقط متعهد شد تا «برای خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه‌جزیره‌ کره تلاش کند»؛ اما هیچ تعریفی از اینکه خلع سلاح هسته‌ای مستلزم چه اقداماتی است، ارائه نشد و هیچ جدول زمانی‌ای برای اجرای این تعهد و هیچ مرجعی برای تأیید اقدامات اتخاذی معرفی نشد. همچنین درباره سایر مسائل مربوط به سلاح‌های هسته‌ای، ازجمله موشک‌های بالستیک اصلا صحبتی نشد.
دست‌کم تاکنون توافق کره شمالی به هیچ‌وجه قابل مقایسه با توافق هسته‌ای ایران که ترامپ یک ماه پیش از نشست با کیم از آن خارج شد، نیست. ترامپ همواره دشمنان خویش را دیوانه، بی‌منطق و بی‌عقل خطاب کرده است؛ اما این مذاکره کوتاه و مبهم نشان داد ترامپ دقت لازم را ندارد و اینها صفات خودش است. البته برای ترامپی که به هیچ چیز متعهد نیست، همین مذاکره و بیانیه کافی است. برجامی که چندین ماه زمان برد با بیانیه چندساعته سنگاپور برای ترامپ تفاوتی ندارد؛ زیرا ترامپ تعهد و ثبات لازم را ندارد.
نکته‌ شایان تأمل در این نشست اینکه اون با طرز رفتارش موجب برخورد محترمانه ترامپ شد؛ ترامپی که در بیشتر نشست‌ها به طرف مقابلش توهین می‌کرد، در این نشست کوتاه، کاملا محترمانه رفتار کرد و این ناشی از برخورد «اون» بود. اون با تهدید و تحریک ترامپ توانست او را مجبور کند بفهمد یکه‌تاز جهان نیست، بلکه سایرین هم حق حیات و انتخاب دارند. با وجود این به نظر نمی‌رسد با وجود چنین بیانیه و مذاکره ضعیفی شاهد خلع سلاح سریع کره شمالی باشیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *